رئیس‌جمهور ترکمنستان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای افغانستانی خود از وی برای شرکت در مراسم رسمی کلنگ‌زنی خط لوله گاز «ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند» موسوم به «تاپی» در تاریخ 22 آذر ماه دعوت کرد.
کد خبر: ۸۵۹۲۰۶۹
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶

به گزارش بسیج، در ترکمنستان، تلویزیون ملی ترکمنستان در گزارشی ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان شب گذشته گفت و گوی تلفنی انجام داده‌‏اند.

رئیس جمهور ترکمنستان در جریان این گفت و گوی تلفنی که به ابتکار طرف افغانستانی صورت گرفت، تأیید کرده‌ که مراسم آغاز عملیات پروژه «تاپی» قرار است در تاریخ 13 دسامبر سال جاری میلادی (2015) در ترکمنستان برگزار شود که رئیس جمهور افغانستان نیز این دعوت را قبول و حضور خود در آن را تایید کرده‏‌است.

رئیس جمهور ترکمنستان اعلام کرد: دولت این کشور قصد دارد در آینده نیز حضور فعالی در قالب اقدامات بین‏‌المللی جهت احیاء افغانستان داشته باشد و در احیا زیرساخت‏های اقتصادی و اجتماعی افغانستان مشارکت کند.

رئیس جمهور افغانستان نیز ضمن قدردانی بابت کمک‌های انسان دوستانه در زلزله اخیر در خاک افغانستان گفت: در مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی در ترکمنستان شرکت خواهیم کرد.

این گزارش می‌افزاید: روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان در جریان این گفت و گوی تلفنی طیف وسیعی از مسائل در ارتباط با تعاملات «عشق‌آباد» و «کابل» و دورنمای مناسبات میان دو کشور دوست و همسایه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده‌اند.

گفته می‏‌شود سران کشورهای پاکستان و هند نیز برای حضور در مراسم کلنگ‌زنی خط لوله گاز تاپی به ترکمنستان در تاریخ 13 دسامبر سال جاری میلادی(2015) دعوت شوند.

لازم به ذکر است که روز جمعه هفته پیش رئیس‌جمهور ترکمنستان سند آغاز اجرای خط لوله گاز «ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند» موسوم به پروژه «تاپی» را امضا کرد که به موجب آن عملیات اجرای خط لوله گاز تاپی باید تا دسامبر سال 2018 میلادی پایان برسد و این خط لوله گاز به بهره‌برداری برسد.

خط لوله تاپی به طول یک‌هزار و ١١٨ مایل (یکهزار و ٨٠٠ کیلومتر) از شمال شرق ترکمنستان، جایی که بزرگترین میدان این کشور در آن واقع شده‌، آغاز می شود و با عبور از خاک افغانستان و پاکستان در مرز پاکستان- هند پایان می‌یابد.

خط لوله تاپی از میدان گازی «دولت‌‏آباد» ترکمنستان آغاز می‌شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به «قندهار» خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می‌یابد، هر چند بیشتر این مناطق در مسیر خط لوله در شمار مناطق ناامن قرار دارند، کشورهای یادشده با خوش بینی آن را دنبال می‌کنند.

قرار است روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز ترکمنستان با خط لوله تاپی به افغانستان ترانزیت شود و سهم هر یک از کشورهای هند و پاکستان از گاز ترانزیتی با این خط لوله روزانه  یک میلیارد و ٣٢٥ میلیون فوت مکعب خواهد بود.

چهار کشور حاضر در این پروژه چندی پیش به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری یک کنسرسیوم را برای هدایت این پروژه ١٠ میلیارد دلاری بر عهده گیرد، البته تعدادی شرکای تجاری خارجی نیز قرار است در این طرح شرکت داشته باشند.

از سوی دیگر قربانقلی بردی‌محمدف، رئیس جمهوری ترکمنستان پیشتر گفته بود که  شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای برای شرکت در این پروژه و سرمایه‌گذاری در تاپی ابراز تمایل کرده‌اند.

وی همچنین تصریح کرده بود که از شرکت‌های ترکیه‌ای نیز دعوت کرده‌ تا در مناقصه این پروژه شرکت کنند.

ارسال نظرات