بازرگانی و فروش از مهم‌ترین عوامل محدودکننده توسعه کشت محصولات کشاورزی است.
کد خبر: ۸۵۹۲۰۵۸
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

به گزارش بسیج، دیوید کارشناس شرکت soya.uk در حاشیه بازدید از مزارع سویای مازندران اظهار کرد: تصمیم ما بر این بوده محدوده‌ای از واریته‌های گوناگون سویا را به ایران و استان مازندران بیاوریم اما به‌دلیل نبود اطلاعات دقیق از شرایط آب‌ و‌ هوایی و کشاورزی ایران، نتوانستیم این‌کار را به‌خوبی انجام دهیم.

* ورود سویا از کشور چک به مازندران

دیوید خاطرنشان کرد: از کشورهای روسیه، اوکراین و چک ارقامی را با 10 واریته به ایران فرستادیم که موفقیت‌های خوبی را در این زمینه به‌دست آوردیم.

وی با بیان اینکه 10 تا 20 سال طول می‌کشد تا اطلاعات کافی و لازم را از کشت سویا در ایران و مازندران به‌دست آوریم، افزود: شروع خوبی برای کشت ارقام جدید داشتیم اما در زمینه حمل‌ و ‌نقل بذر به مازندران از گمرک و ترخیص آن مشکل ایجاد شد و از 10 رقم پیشنهادی تنها  دو رقم و آن هم با تأخیر به مازندران رسید.

کارشناس شرکت soya.uk با اشاره به اینکه تاریخ کشت ارقام وارداتی سویا به مازندران مناسب نبوده است، گفت: زمانیکه کشت با تأخیر انجام شود و دما هم مناسب باشد، گیاه با سرعت بیشتری به‌سمت گل‌دهی حرکت می‌کند و دمای بالای 40 درجه خرداد ماه عامل اصلی مناسب نبودن کشت بوده و به‌دلیل باز شدن غلاف‌ها و ریختن بذور از غلاف، مناسب مازندران نیست چراکه این موضوع یک مسأله ژنتیکی است و به محیط مربوط نمی‌شود.

* بیماری‌ها عوامل محدودکننده کشت سویا در مازندران

دیوید ادامه داد: دو رقم موجود از کشور چک‌ وارد مازندران شده است و امیدواریم در آینده تحقیقات بیشتری انجام شود و ارقام مناسب‌تری برای این استان معرفی شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات خوبی درباره زراعت و کشت سویا در مازندران کسب کردیم که بیشتر آن به عملیات زراعی مرتبط است، اضافه کرد: تکنیک‌های تولید بذر و دانش مرتبط به آن به مازندران وارد می‌شود و باید با هماهنگی لازم به رقم مناسب استان دست یابیم.

کارشناس شرکت soya.uk خاطرنشان کرد: بیماری‌های پس از استقرار گیاه از عوامل محدودکننده سویا در مازندران است که پوشش‌دار کردن بذر به قارچ‌کش، آفت‌کش و باکتری این مسأله را از بین می‌برد.

دیوید بیان کرد: اگر به کشاورزان ثابت کنیم پوشش‌دار کردن بذر موجب استقرار بذر در خاک می‌شود به موفقیت‌های لازم دست می‌یابیم.

وی تصریح کرد: با پوشش‌دار کردن بذر سویا تمام بیماری‌های خاکی از بین نمی‌رود اما فرصت به گیاه داده می‌شود تا مرحله استقرار در خاک، به بیماری‌ها مقاوم باشد.

* مازندران قطب تولید دانه روغنی در کشور

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به همکاری شرکت انگلیسی soya.uk با ایران در زمینه تولید سویا، گفت: اسفند ماه سال گذشته این تیم در راستای توسعه کشت سویا به مازندران سفر کردند که در این زمینه نیاز‌های بخش کشاورزی مازندران بیان شد.

حسن عنایتی ادامه داد: در زمینه دانه‌های روغنی باید به‌جایی برسیم که بتوانیم بخشی از نیاز جامعه در روغن و پروتئین گیاهی را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه مازندران به‌عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی در کشور مطرح است، افزود: در سال‌های اخیر شاهد روند نزولی تولید دانه‌های روغنی بوده و به‌دنبال پایداری تولید در مازندران هستیم.

* افزایش متغییرهای تولید دانه روغنی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در سال‌های اخیر در حوزه تولید، نگرانی‌هایی داشته‌ایم که باید از ارقامی استفاده شود که هم ظرفیت تولید بالایی داشته و هم در برابر انواع تنش‌ها مقاومت داشته باشد.

عنایتی با اشاره به اینکه متغیر‌های تولید دانه‌های روغنی در حال افزایش است، گفت: با توجه به افزایش تغییرات اقلیمی، باید ارقامی معرفی شوند که سازگار با شرایط محیطی بوده و از تولید خوبی برخوردار باشند و از نظر اقتصادی برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به‌دنبال ایجاد حرکتی هستیم که تحولی در توسعه کشت سویا در مازندران به‌وجود آورده و در این راستا از توانمندی شرکت soya.uk استفاده می‌کنیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پوشش بذر می‌تواند عامل خوبی برای افزایش سطح سبز مزرعه باشد، افزود: با توجه به اینکه بذر در خاک می‎ماند، کپک‌زدگی بذر و سله بستن خاک می‌تواند عامل مهمی برای عدم سبز این محصول باشد.

عنایتی ادامه داد: به‌دنبال کشت ارقامی با عملکرد بالاتر و متحمل به شرایط محیطی مانند آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز، دما، رطوبت و نور هستیم.

* بازرگانی؛ عامل محدودکننده توسعه کشت محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی ساری ، با اشاره به کشت ارقام وارداتی سویا در این شهرستان، گفت: عدم تأمین به‌ موقع نهاده‌ها، از مهم‎ترین مشکلات کشت و کار است که در دولت تدبیر و امید مشکل کود حل شد اما در زمینه تأمین بذر مشکل وجود دارد که اگر بذر و نهاده‌های مورد نیاز به‌موقع تأمین شود بخشی از مشکلات حل می‌شود.

طهمورث قاسم‌نژاد، تغییرات آب و‌ هوایی را یکی از دلایل عمده و تأثیرگذار در توسعه کشت محصولات کشاورزی بیان کرد و گفت: باید ارقام جدید و متحمل به این شرایط در نظر گرفته شود تا شاهد عملکرد بالای محصول سویا باشیم.

وی اظهار کرد: بازرگانی و فروش از مهم‌ترین عوامل محدودکننده توسعه کشت محصولات کشاورزی است.

* با معرفی ارقام مناسب اعتماد کشاورز حفظ می‌شود

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از دیگر شهرستان‌های تحت کشت ارقام وارداتی سویا دامه داد: دانش پایین کشاورزان، کم بودن ارزش افزوده سویا، عدم محلول‌پاشی ریز مغذی‌ها، عدم مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز و مشکلات بازرگانی از جمله دلایل عمده کاهش سطوح و عملکرد محصولات دانه‌های روغنی در چند سال اخیر بوده است.

زهرا عبدالملکی افزود: باید قبل از مصرف بذر و ارقام جدید، به‎دنبال یافتن مشکلات و حل آن باشیم و در نهایت رقم مناسب به کشاورزان معرفی شود تا اعتماد کشاورز حفظ شود.

ارسال نظرات