چاههای غیر مجاز آب، بی تدبیر مسدود نشود

حیات محصولات کشاورزان به وجود چاه‌های آب وابسته و مسدودسازی بدون تدبیر این چاه‌ها زندگی آنها را دچار مخاطره می‌کند.
کد خبر: ۸۵۹۲۰۴۰
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
به گزارش بسیج، ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمیسیون انرژی مجلس ، در خصوص وجود چاه های غیرمجاز در کشور اظهار داشت: در گذشته قانونی مصوب شد مبنی بر اینکه به تمام چاه‌هایی که قبل از سال 85 حفر شده، مجوز داده شود و مابقی، غیرمجاز تلقی شوند.

وی افزود: با توجه به اهمیت حیات چاه‌ها برای کشاورزان، به طور قطع مسدودسازی این چاه‌ها زندگی آنها را به مخاطره انداخته و به تعداد بیکاران افزوده خواهد کرد، لذا این مسدودسازی، بدون اتخاذ تدابیر لازم می‌تواند اقدامی مشکل‌آفرین شود.

وی اظهار داشت: آب سرمایه‌ای ملی و مربوط به همه ملت ایران است، بعضی افراد با برداشت‌های بیش از حد مجاز، این سرمایه عظیم را به تاراج می‌برند.

کارخانه‌ای افزود: دولت می‌تواند با خرید چاه‌های مجاز از افراد ساکن در آن منطقه، نوعی کمک و یارانه در جهت حفظ ذخایر آبی کشور ایجاد کرده و برای حال و آینده کشور تولید سرمایه کند.

وی یادآور شد: با توجه به کاهش چشمگیر آبهای زیرزمینی و ذخایر سدها، باید مدیریت ویژه بر روی این مسئله صورت گرفته و در مصارف آب خانگی، ابزارهای کاربردی براساس استاندارد لازم، شیوه مصرف آب را به کم مصرف کاهش دهند.

کارخانه‌ای با تاکید بر شیوه‌های آبیاری نوین در حوزه کشاورزی، به تقلیل چندین چاه به یک چاه اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در مصرف آب به بهبود ذخایر آبی کشور کمک کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار