نام زهرا نعمتي در تاريخ ورزش ايران ثبت شد

المپيك در قبضه كماندار معلول ايراني

نام زهرا نعمتي در تاريخ ورزش ايران ثبت شد، او ديروز در رقابت‌هاي تير و كمان قهرماني آسيا دست به كار بزرگي زد و توانست به عنوان اولين معلول تاريخ ورزش كشورمان المپيكي شود.
کد خبر: ۸۵۹۱۸۹۲
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
به گزارش خبرگزاري بسيج، «هرگز تسليم معلوليت خود نشويد» اين جمله معروف زهرا نعمتي است كه به عنوان يكي از 10 جمله انگيزه‌دهنده برتر سال 2014 از سوي كميته بين‌المللي پارالمپيك انتخاب شد. او سال‌ها پيش در جريان يك تصادف رانندگي قطع نخاع مي‌شود اما معلوليت باعث نمي‌شود تا ورزش را رها كند. او كه پيش از اين تكواندوكار بود بعد از معلوليت، ورزش تير و كمان را انتخاب مي‌كند و به صورت حرفه‌اي وارد اين ورزش مي‌شود. خودش مي‌گويد: «فكر مي‌كنم ورزش براي من ابدي شده و قطعاً تا وقتي نفس مي‌كشم و از زندگي‌ام لذت مي‌برم، كه ورزش در كنارم است.» نامش در مسابقات پارالمپيك لندن بود كه سر زبان‌ها افتاد. او در اين رقابت‌ها توانست به مدال طلا برسد تا نامش را به عنوان اولين بانوي ايراني كه در رقابت‌هاي پارالمپيك و المپيك مدال طلا كسب كرده، ثبت كند. بعد از پارالمپيك لندن بود كه نعمتي در كانون توجه‌ها قرار گرفت. او در طول هفت سال فعاليتش در رشته تير و كمان موفق به جابه‌جايي سه ركورد جهاني و يك ركورد پارالمپيك شده است. نعمتي به واسطه اين موفقيت توانست عنوان ورزشكار سال پارالمپيك جهان را نيز كسب كند و با حضور در سازمان ملل از برداشتن موانعي سخن گفت كه از طريق ورزش امكان‌پذير است و از افراد داراي معلوليت خواست تا اهدافشان را در زندگي رها نكنند. او در بخشي از صحبت‌هايش گفت كه معتقد است ورزش از بهترين راه‌هاي توانمندسازي افراد داراي معلوليت در سطح جهان است .
*** 
دو سال پيش بود كه زهرا نعمتي از رؤياي بزرگش پرده برداشت، قهرمان تيروكمان پارالمپيك در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد كه مي‌خواهد سهميه المپيك برزيل را بگيرد. ابتدا هضم اينكه يك ورزشكار معلول در مصاف با ورزشكاران سالم بتواند رقابت كند و با پيشي گرفتن از آنها المپيكي شود، براي خيلي‌ها دور از ذهن بود، اما او گفت كه براي رسيدن به هدفش مصمم است و براي رسيدن به رؤياي حضور در المپيك نهايت تلاشش را خواهد كرد و مي‌خواهد تاريخ‌ساز شود. رقابت‌هاي تير و كمان قهرماني آسيا در تايلند آخرين فرصت نعمتي براي المپيكي شدن بود، مسابقاتي كه او با انگيزه بالايي به اين رقابت‌ها اعزام شد و سرانجام ديروز بود كه توانست با كسب مدال نقره آسيا در بخش ريكرو، سهميه المپيك 2016 را كسب كند و نامش را در تاريخ ورزش ايران به عنوان اولين ورزشكار معلولي كه توانسته سهميه المپيك را بگيرد، ثبت كند. نعمتي ديروز با شكست حريفاني از ازبكستان، كره شمالي، مغولستان و ويتنام راهي فينال شد. او در فينال اين رقابت‌ها با كانگ اون جو كمانداري از كره شمالي رقابت كرد و با نتيجه 6 بر 2 شكست خورد و مدال نقره را بر گردن آويخت و توانست سهميه المپيك برزيل را به دست بياورد. 
***
زهرا نعمتي پس از كسب سهميه المپيك در گفت‌وگوي اختصاصي با «جوان» درباره كسب اين افتخار مي‌گويد: «خيلي خوشحالم كه توانستم سهميه المپيك را كسب كنم، اين افتخار فقط متعلق به من نيست، بلكه به كل ورزش بانوان ايران تعلق دارد. در اين راه بايد از زحمات فدراسيون، مربيان و خانواده‌ام كه در حمايت از من چيزي كم نگذاشتند، تشكر كنم.» نعمتي درباره اينكه به عنوان يك ورزشكار معلول و پارالمپيكي توانسته است سهميه المپيك را كسب كند هم اين طور توضيح مي‌دهد: «اين موفقيت مي‌تواند يك پيام براي معلولان جهان داشته باشد كه در دنياي معلوليت هم هيچ كار نشدني وجود ندارد و آنها مي‌توانند برخلاف تصور برخي، كارهاي بزرگي انجام بدهند.»
قهرمان پارالمپيك لندن درباره حضورش در پارالمپيك ريو هم مي‌گويد: «علاوه بر يك مصدوميت جزئي، تنها 48 ساعت تا مسابقات انتخابي پارالمپيك فرصت دارم، اما تمام تلاشم را مي‌كنم بتوانم همان‌طور كه سهميه المپيك را به دست آوردم، در پارالمپيك هم سهميه كسب كنم و در هر دو رقابت حضور داشته باشم.»
كماندار كشورمان در پايان درباره اينكه هدفش در المپيك 2016 چيست، هم صحبت مي‌كند: «همين كسب سهميه المپيك، براي من حكم طلاي المپيك را دارد، اما قطعاً كار را تمام شده نمي‌دانم و بيكار نمي‌نشينم و تمام تلاشم را انجام مي‌دهم تا در المپيك هم حرفي براي گفتن داشته باشم و بتوانم نتيجه خوبي براي ايران كسب كنم.»
ارسال نظرات
آخرین اخبار