مدیر مجتمع معدنی انگوران:

استخراج 470 هزارتنی از معدن انگوران در 6 ماه اول 94/ فقط 7.5 میلیون تن از روی انگوران باقیمانده

باقیمانده ذخیره ماده معدنی انگوران در حال حاضر حدود 7 و نیم میلیون تن است.
کد خبر: ۸۵۹۱۶۹۸
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
به گزارش بسیج، معدن انگوران بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه با ذخیره ۹ میلیون تن قرار است  تا 12 سال آینده خوراک کارخانه‌ها را تامین کند اما با توجه به اینکه ذخایر این معدن رو به پایان است، مقرر شده معدن‌ مهدی‌آباد یزد جایگزین آن شود. گرچه عیار سرب و روی آن پایین‌تر از انگوران است. این در حالی اسن که معدن انگوران حدود 60 سال قدمت و سابقه بهره‌برداری دارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از انقلاب استخراج از این معدن به‌صورت رو باز و گسترده جدیت یافته است. اقتصانیوز در گفت و گو با منصور شبانی مدیر مجتمع معدنی انگوران به برنامه‌ریزی‌هایی که در سال‌های آینده برای استخراج و بهره‌برداری از ذخایر این معدن قرار است انجام شود، پرداخته است. به اعتقاد وی از آنجایی که در مجاورت کانسار سرب و روی،ک انی فلویورین و سنگ ساختمانی تراورتن شناسایی شده در حاضر دغدغه این است که شرایط به گونه‌ای مهیا شود تا امکان مشارکت بخش خصوصی علاوه بر استخراج و فروش در فرآوری سنگ این معدن فراهم شود.


عملکرد 6 ماهه اول امسال مجتمع سرب وروی انگوران به چه شکل بوده است؟
طبق برنامه ریزی انجام شده باید در شش ماهه اول سال94، حدود 400 هزار تن ماده معدنی و 4میلیون و سیصد متر مکعب باطله‌برداری انجام می‌شد که عملا 470 هزارتن ماده معدنی استخراج شده و به همین میزان نیز به خریداران تحویل شده است که نشانگر عبور از برنامه به میزان حدود 12درصد است. باطله برداری نیز برابر اعداد برنامه انجام شده و هیچگونه انحراف منفی نسبت به برنامه‌ها نداریم.

در این مجتمع به غیر از استخراج سرب و روی روی چه مواد معدنی دیگری کشف شده است؟

همانطور که می‌دانیم در کانسارهایی نظیر کانسار انگوران علاوه بر سرب و روی عناصر و ترکیبات دیگری نیز در ترکیب ماده معدنی وجود داردکه اغلب مشتریان نسبت به استحصال آن اقدام می‌کنند ولی عملا تا این تاریخ قیمت‌گذاری نشدند و هیچگونه وجهی از این بابت از مشتریان دریافت نمی‌شود. از جمله این عناصر می‌توان به نقره، نیکل، کبالت و کادمیوم اشاره کرد و حتی تحقیقات اخیر ما نشانگر وجود عنصر ژرمانیوم در مقیاس اقتصادی است. همچنین در مجاورت کانسار سرب و روی،ک انی فلویورین و سنگ ساختمانی تراورتن شناسایی شده که عملیات اکتشافی روی آنها انجام شده که نتایج حاصله حاکی از وجود ذخیره قابل توجه تراورتن بوده ولی در خصوص فلویورین نتایج رضایت بخش نبوده به همین دلیل فعلا از اولویت خارج شده است. ذخیره شناسایی شده تراورتن بیش از 30 میلیون تن است که گواهی کشف برای ذخیره قطعی 14 میلیون تنی صادر شده و امیدواریم به زودی پروانه بهره برداری نیز صادر شود و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده سالیانه حدود 25 تا30 هزارتن سنگ ساختمانی قابل استخراج خواهد بود. وجود این ذخیره چشم‌انداز مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در منطقه ایجاد کرده است.

وضعیت ذخایر روی در این مجتمع به چه شکلی است؟ آیا اکتشافات جدیدی در دست اقدام دارید؟
بر اساس آخرین محاسبات، باقیمانده ذخیره ماده معدنی انگوران در ابتدای سال 94 حدود 8میلیون تن بوده است که با توجه به استخراج حدود 500 هزارتن از آن طی 6ماهه اول سال، لذا باقیمانده ذخایر در حال حاضر حدود 7و نیم میلیون تن است.از این مقدار حدود پنج و نیم میلیون تن از طریق بخش روباز و 2 میلیون تن باقیمانده از بخش زیر زمینی استخراج خواهد شد. همانطور که انتظار داشته‌ایم از سال جاری وارد زون گذار از بخش اکسیده به سولفوره شده‌ایم و هرچه معدن عمیق‌تر می‌شود بیشتر ذخیره به صورت سولفوره و خلوص آن نیز افزایش می‌یابد. به نحوی که عیار متوسط روی 30 درصد و عیار متوسط سرب در حدود 2 و نیم تا 3 درصد برآورد شده است. در بحث اکتشافات جدید در محدوده انگوران نیز نکته قابل توجه این است که اکتشاف حین استخراج به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این حوزه معاونت بهره‌برداری و اکتشاف شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران نیز کار بر روی پهنه اکتشافی انگوران _زرشوران را به‌طور جدی دنبال می‌کند که بنا به قرار اطلاع نتایج امیدبخشی تا این مرحله در نواحی مجاور انگوران به دست آمده است.

با توجه به کاهش ذخایر انگوران، فکر می‌کنید تا چند سال دیگر بتوان از این معدن روی استخراج کرد؟
همانطور که گفتم ذخیره قطعی باقیمانده حدود  هفت و نیم میلیون تن است که با توجه به برنامه‌ریزی حاصل از طراحی معدن امکان استحصال سالانه 700 تا 650 هزار تن میسر است و بر این اساس حدود 10 تا 12 سال از عمر معدن باقیمانده است مگر اینکه اکتشافات جدید اعداد ذخیره باقیمانده را جابجا کند.

تکنیک استخراج در این معدن به چه صورتی است؟ وضعیت تولید در معدن روباز زیرزمینی این شرکت از چه طریقی است؟
استخراج معدن به دو روش روباز (OPEN PIT) و زیر زمینی با متد کند و آکند  (CUT&FILL) انجام می‌شود. استخراج بخش روباز از افق بالاتر از 3 هزار شروع و در حال حاضر در افق 2850 قرار داریم و پله 2840 در حال بازگشایی است. همزمان کفه پیت در حال جابه‌جایی به سمت جنوب-جنوب غرب است و تا افق 2740 ادامه خواهد داشت. مابقی ذخیره یعنی از 2740 تا 2700 بر اساس طراحی انجام شده، از طریق بخش زیرزمینی استخراج خواهد شد. حجم استخراج اسمی این بخش برابر طرح، 140 هزار تن در سال پیش‌بینی شده است. آماده‌سازی بخش زیرزمینی با توجه اعمال آخرین تغییرات اعمال شده در طرح، حدود 2 سال برآورد می‌شود.

ارزش تولیدات مواد معدنی استخراج شده در سال گذشته چقدر بوده است و چه میزان ماده معدنی استخراج شده است؟
در سال 93 طبق برنامه باید 780 هزار تن ماده معدنی استخراج می‌شد که با توجه به اینکه شرایط به‌ویژه شرایط آب و هوایی و فنی معدن منجر به ایجاد وقفه در اجرای عملیات نشد، بیش از یک میلیون تن ماده معدنی استخراج شد که این رقم از نظر حجمی یک رکورد محسوب می‌شود و با توجه به اینکه معدن در حال عمیق‌تر شدن است، به راحتی قابل تکرار و دستیابی نیست.

چه برنامه‌ای برای توسعه فعالیت‌های این مجموعه در دست اقدام دارید؟
بخش روباز معدن دارای برنامه از پیش طراحی شده است و اغلب طی دوره‌های مختلف برابر برنامه، عملیات استخراج آن پیش رفته است و گاه نیز به ارقام جلوتر از برنامه نیز دست یافته‌ایم. دغدغه فعلی، توسعه فعالیت‌ها در بخش زیرزمینی است. همچنین مهمترین برنامه‌ای که طی ماه‌های پایانی سال و اوایل سال آتی در دستور کار داریم و همزمان با استخراج روباز و آماده‌سازی بخش زیرزمینی دنبال خواهیم کرد، استخراج و فروش سنگ ساختمانی تراورتن خواهد بود و امیدواریم بتوانیم شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم که امکان مشارکت بخش خصوصی علاوه بر استخراج و فروش در فرآوری سنگ نیز فراهم شود تا طی سال‌های آینده از خروج سنگ خام از منطقه جلوگیری و موجبات اشتغال و توسعه منطقه نیز بیش از پیش مهیا شود. علاوه بر همه اینها تسریع در مطالعات اکتشافی حین استخراج و تکمیل مطالعات ژئوتکنیکی نیز در برنامه قرار دارد.
منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظرات
آخرین اخبار