پس از کلی کش و قوس، ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو بالاخره از امروز آغاز شد، این در حالی است که تعیین سازوکار پرداخت تسهیلات مربوطه، تا دقیقه 90 طول کشید و تا بعدازظهر دیروز کمتر کسی از مفاد دقیق این سازوکار خبر داشت.
کد خبر: ۸۵۹۱۶۹۶
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

به گزارش بسیج، از حدود یک ماه پیش که دولت تصمیم به تحریک بازار خودرو به واسطه تسهیلات 25 میلیون تومانی گرفت، اخبار ضد و نقیضی در این مورد انتشار یافت، اما چون سازوکار پرداخت تسهیلات موردنظر مشخص نبود، مشتریان به نوعی دچار سرگیجه شدند و به اصطلاح تکلیف خود را (برای استفاده از تسهیلات) نمی‌دانستند.

با این حال،دیروز سرانجام سازوکار پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو تقریبا مشخص شد و از امروز مشتریان می‌توانند برای خرید خودرو قسطی، اقدام کنند. سازوکار در نظر گرفته شده برای این تسهیلات اما به‌ این شکل است که مشتریان با مراجعه به نمایندگی‌های خودروسازان، نسبت به ثبت‌نام خودرو موردنظر خود اقدام کرده و بانک‌های عامل نیز اسناد تجاری ناشی از فروش خودرو را تا سقف 25 میلیون تومان و حداکثر تا ۸۰ درصد قیمت خودرو (در قالب عقد خرید دین)، با نرخ ۱۶ درصد خریداری می‌کنند. به عبارت بهتر، مشتریان هنگام ثبت نام، 80 درصد قیمت خودرو را تا سقف 25 میلیون تومان، تسهیلات دریافت می‌کنند و مابقی مبلغ را خود می‌پردازند. آن طور که در سازوکار مربوطه آمده، حداکثر بازه زمانی برای پرداخت اقساط تسهیلات 25 میلیونی، هفت سال معادل 84 ماه است، هرچند بانک مرکزی تنها 48 ماه آن را پشتیبانی خواهد کرد.

با این شرایط، خودروسازان مختارند که تسهیلات موردنظر را چهار ساله در اختیار مشتریان قرار دهند یا بازه زمانی بیشتری (تا سقف هفت سال) در نظر بگیرند. طبق محاسبه‌ای که  انجام داده، مشتریان در صورت استفاده از اقساط هفت ساله، ماهی 496 هزار تومان، اقساط 6 ساله،ماهی 542 هزار تومان، اقساط پنج‌ساله ماهی 608 هزار تومان و اقساط چهار ساله ماهی 708 هزار تومان پرداخت خواهند کرد. آن طور که میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده، این بانک تنها تا چهار سال اول،پرداخت تسهیلات 25‌میلیونی را تامین مالی می‌کند و این دیگر سیاست خودروسازها است که بخواهند تسهیلات خرید خودرو را بیشتر (مثلا هفت ساله) کنند. وی با بیان اینکه سیاست اعلام شده از سوی بانک مرکزی، پرداخت ماه به ماه اقساط است، تاکید کرده که خودروساز می‌تواند به میل خود در این مورد رفتار کرده و مثلا از مشتری چک‌های سه ماهه دریافت کند. به گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، مشتریان می‌توانند برای سال اول 12 چک یک ماهه و سه چک سالانه برای سه سال بعد بدهند و در ابتدای هر سال چک‌های سالانه خود را تبدیل به 12 چک یک ماهه کنند تا لازم نباشد در ابتدا تعداد زیادی چک تحویل خودروساز دهند.

میرمحمد صادقی این را هم گفته که بانک مرکزی علاوه بر چک، برای متقاضیان سفته نیز در نظر گرفته است، سفته‌ای که معادل قیمت خودرو بوده و پرداخت‌ها بر اساس سررسید آن انجام خواهد شد. وی در نهایت تاکید کرده که پرداخت اعتبار به طرح فروش اقساطی خودرو، ناگهان متوقف نخواهد شد. این گفته وی در شرایطی است که ظاهرا اعتباری یک و نیم هزار میلیاردی برای تسهیلات خودرو در نظر گرفته شده و با این حساب، تنها 60 هزار خودرو در قالب تسهیلات مورد نظر، فروخته خواهد شد. حالا با توجه به اینکه معاون اعتبارات بانک مرکزی می‌گوید پرداخت تسهیلات، ناگهانی متوقف نخواهد شد، این احتمال وجود دارد که تسهیلاتی دوباره در اختیار متقاضیان قرار گیرد. اما آن طور که ‌هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو دیروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر اعلام کرده، خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان در طرح خرید خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی قرار نمی‌گیرند. وی همچنین تاکید کرده که تمامی نمایندگی‌های ایران خودرو در طرح فروش تسهیلاتی شرکت داده شده‌اند.

اظهارات وی در شرایطی است که خودروسازان بخش خصوصی عنوان می‌کنند سقف قیمتی استفاده از تسهیلات خودرو، 60 میلیون تومان است. به گفته آنها، خودروهایی مانند جک و ام‌وی‌ام مدل 550 نیز که قیمتی بیش از 50 میلیون تومان دارند،مشمول دریافت تسهیلات خودرو هستند.هر چه هست، در هر دو صورت خودروهایی مانند سوزوکی گرندویتارا، مزدا3، هایما، تیگو5، دانگ فنگ و سراتو به دلیل قیمت بالایی که دارند، قطعا مشمول تسهیلات 25 میلیون تومانی نخواهند شد. اما بشنویم از مدیر بازاریابی و فروش سایپا که تاکید کرده مشتریان برای ثبت نام خودرو و استفاده از تسهیلات 25 میلیون تومانی، فقط به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنند. رضا تقوی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه تمام خودروهای خانواده پراید، تیبا، تندر ۹۰، پارس تندر، برلیانس، وانت پراید، وانت نیسان و آریو در طرح موردنظر شرکت دارند، گفته که مشتریان از هرگونه مراجعه به دفاتر و سایت‌های اینترنتی برای ثبت‌نام و حضور در این طرح خودداری کنند.به گفته تقوی، براساس نوع خودرو و زمان مدنظر مشتری برای بازپرداخت وام، چند فقره چک دریافت می‌شود تا پرونده تکمیل شده و پس از طی مراحل آن، خودرو به مشتری تحویل داده شود.

قیمت‌ها به تومان می باشد

 

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظرات