شهرک مسکونی جدید 35 هکتاری که قرار است در شهر جدید هشتگرد ساخته شود، موضوع کارگاه مشترک دیروز مسوولان دولتی ایران و آلمان بود. این کارگاه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد. کارشناسان و برخی از مسوولان راه و شهرسازی ایران و دانشجویان دانشگاه برلین و سرمایه‌گذاران بخش دولتی و خصوصی آلمان نیز در این کارگاه حضور داشتند.
کد خبر: ۸۵۹۱۵۴۵
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵

به گزارش بسیج، یش از برگزاری این کارگاه، یادداشت تفاهمی در خصوص این پروژه میان محسن نریمان، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و گونتر آدلر، معاون وزیر محیط زیست، ساختمان و ایمنی هسته‌ای آلمان امضا شد. قرار است آلمانی‌ها تکنولوژی ساخت آپارتمان‌های انرژی پلاس(ساختمان‌هایی که از محل صرفه‌جویی انرژی اولیه، تولید انرژی ثانویه می‌کنند) را به ایران منتقل کنند. در این تفاهم نامه 13 محور همکاری تعریف شده است که طراحی شهرهای جدید نسل نوین، بازنگری استانداردهای کیفیت هوا، آلودگی صوتی، حفاظت از خاک و بازیابی اراضی شهری مساله‌دار، انتقال دانش برنامه‌ریزان شهری، آگاهی‌سازی عموم در خصوص طراحی دوستدار طبیعت و اکوشهرها، بازنگری در سیاست مدیریت آب و مواد زائد و بازیافت مهم‌ترین سرفصل‌های همکاری مشترک ایران و آلمان خواهد بود. به گفته محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای آنکه همکاری ایران و آلمان تنها به پروژه هشتگرد محدود نشود با موافقت وزیر قرار است مرکز تحقیقاتی مشترکی در ایران ایجاد کنیم.

به گفته وی در گذشته نیز آلمانی‌ها در ساخت‌وسازهایشان صرفه‌جویی انرژی را رعایت نمی‌کردند، اما پس از مشکلاتی که برایشان ایجاد شد ساختمان‌های جدید را براساس مصرف انرژی پایین و حتی ساخت ساختمان‌های انرژی پلاس احداث کردند. او با بیان اینکه آلمانی‌ها تجربیات خوبی در حوزه صرفه‌جویی انرژی دارند گفت: در ایران 65 تا 70 درصد مصرف کل انرژی، به بخش ساختمان اختصاص دارد و اگر صرفه‌جویی انرژی را دنبال نکنیم به‌زودی وارد کننده انرژی خواهیم بود. شکرچی‌زاده، تکنولوژی که قرار است در ساختمان‌های شهرک 35 هکتاری در شهر جدید هشتگرد ساخته شود را سبب کاهش 80 درصدی مصرف انرژی دانست. او در خصوص جزئیات بیشتر طرح پایلوت شهرک هشتگرد گفت: این پروژه تحقیقاتی از سال 2008 بین ایران و دانشگاه برلین آغاز شده بود که در دولت گذشته متوقف ماند و دوباره پس از تغییر فضای سیاسی کشور از پی گرفته شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه هشتگرد یک پروژه تحقیقاتی است که قرار است اجرایی نیز شود و نقشه‌های اجرایی آن در حال تهیه است. اما ساخت و ساز آن را مهندسان ایرانی انجام می‌دهند و آلمانی‌ها نیز بر آن نظارت عالیه دارند. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان ساخت: برای افزایش طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، ارائه طرح‌های تشویقی توسط شهرداری‌ها بسیار مهم است و تجربیات کشور آلمان در این زمینه برای ما می‌تواند کمک زیادی داشته باشد. به گزارش دنیای اقتصاد ، وی، از تنظیم سند جامع انرژی ساختمان و حمل و نقل نیز خبر داد و گفت: هم‌اکنون در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این سند در حال تهیه است و استفاده از تجربیات آلمانی‌ها در این زمینه برای ما بسیار راهگشا خواهد بود. در شهرک 35 هکتاری که با طراحی و نظارت آلمانی‌ها ساخته می‌شود، قرار است آپارتمان‌های 2 تا 3 طبقه مجهز به نیروگاه‌های برقی محلی، سیستم بازیافت آب و فاضلاب و سایر تجهیزات کم مصرف انرژی احداث شود.

ارسال نظرات