گودرزی دیباج در آیین اختتامیه نهمین سوگواره هنر عاشورایی:

هنرمندان به معاصرسازی عاشورا بپردازند/ وارد پژوهش هنر عاشورایی می‌شویم

مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: طی سال‌های گذشته تأکید زیادی بر روی موضوع معاصرسازی هنر عاشورایی داشتم تا پیام عاشورا براساس موقعیت‌های این دوره به مخاطبان منتقل شود.
کد خبر: ۸۵۹۱۵۳۵
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،  مرتضی گودرزی دیباج مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری در آیین اختتامیه نهمین سوگواره هنر عاشورایی که شامگاه امروز در تالار سوره برگزار شد، اظهار داشت: در این دوره از سوگواره پس از دیدن آثار سر شوق آمدم چرا که  نسبت کیفیت آثار خوب بود؛ در حالی که از پنج شش دوره قبل تاکنون سیر کمی آثار نزولی بوده است. به عنوان مثال در دوره‌های اول بیش از هزار نفر شرکت‌ کننده حضور داشتند اما تعداد شرکت‌کنندگان به 400 نفر رسیده است.


وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان به خلوص می‌رسند و اینها فارغ از جشنواره، جایزه و عنوان می‌خواهند در این سوگواره بمانند؛ برای ما هم اعتقاد قلبی و خلوص نیت شرکت‌کنندگان مهم است.

مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری بیان داشت:‌ در سال‌های پیشین تأکید زیادی داشتیم شرکت‌کنندگان به معاصرسازی هنر عاشورا بپردازند. حتی بین من و داوران سر این مسئله مشکل پیش آمد. در هر صورت من تأکید داشتم پیام عاشورا را براساس دوره معاصر منتقل کنیم.

وی گفت: هنرمندان در جستجوی مضامین و قالب‌های جدید نیستند در حالی که ما نیازمند آرشیو جدید در ساختار جدید و ذهن خلاق هستیم.

گودرزی دیباج بیان داشت: باید هنر عاشورایی طوری باشد که در طول سال از این هنر استفاده کرد در این زمینه هم پیام عاشورا مهم است لذا باید هنر عاشورایی را طوری خلق کنیم که دارای زیبایی‌شناختی و قالب‌های فاخر باشد. به عنوان مثال چرا نباید مجسمه‌هایی با مضامین عاشورا در دکور منزل‌های‌مان قرار گیرد؟!

وی با اشاره به توجه هنر عاشورایی در عرصه بین‌المللی بیان داشت: توجه به برخی نشانه‌ها برای عوام است باید به مؤلفه‌‌هایی فکر کنیم که در کشورهای دیگر معنای هنر عاشورایی و آثار خلق شده در این رابطه درک شود.

مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری یادآور شد: یکی از کارهایی که در بحث هنر عاشورایی آغاز کردیم ورود به عرصه پژوهش است تا به یک الگوی خوبی در این زمینه دست یابیم.

وی در پایان از مدیران، اساتید و داوران برگزاری این سوگواره قدردانی کرد.

ارسال نظرات