عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

افزایش خرید تضمینی گندم گامی اساسی در خودکفایی محصول

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و حمایت دولت از کشاورزان می‌تواند در خودکفایی این محصول تأثیر بسزایی داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۹۱۴۶۱
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
به گزارش بسیج، هدایت الله میر مراد زهی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص نرخ خرید تضمینی مردم اظهار داشت: با توجه به افزایش 10 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری می‌تواند گفت، که نسبت به برخی محصولات ارزش غذایی بالایی ندارد این نرخ پایین است.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و نهاده‌ها ی اولیه، کاهش نرخ خرید تضمین گندم می‌تواند موجب از بین رفتن انگیزه تولیدکنندگان و درنهایت منجر به واردات این محصول استراتژیک شود.

میرمراد زهی با اشاره به عدم تناسب نرخ خرید تضمینی با تورم گفت: درواقع این امر یکی از علت‌های مهم و اساسی درکاهش کشت و تولید محصول است زیرا تولیدکنندگان با تو جه به افزایش هزینه‌های سرسام آور کشت جایگزینی را برای خود انتخاب می‌کنند و حال اگر بخواهیم گندم کاران را تشویق به تولید این محصول کنیم همواره لازم است با درنظر گرفتن حقوق تولیدکننده و مصرف کننده در خرید تضمینی تدابیری بیاندیشیم.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید با در اختیار گذاشتن نهادها و یارانه و تسهیلات ارزان قیمت کشاورزان را حمایت کند تا به خودکفایی این محصول استراتژیک که با سیاست راهبردی کشور گره خورده دست یابیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در واقع سالانه 11 الی 12 میلیون تن گندم در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی درسال جاری 8 میلیون و 80 هزار تن گندم درکشور تولید شده و همواره باید ما بقی نیاز داخل را از طریق واردات تأمین کنیم که با توجه به پتانسیل کشور برای تولید این مقدار گندم تنها لازم است به جای واردات محصول به نرخ بالاتر از نرخ داخلی خرید تضمینی محصول را افزایش دهیم.
ارسال نظرات