يك كارآفرين سيرواني گفت: زنبور داري تاثير خوبي در حوزه خودكفايي و تامين معاش زندگي ام ايجاد كرده است بطوري كه در اين مدت كه كندوها را افزايش داده ام علاوه بر خودم زمينه اشتغال براي دو نفر ديگر از اعضاي خانواده ام را ايجاد كرده ام.
کد خبر: ۸۵۹۱۴۳۲
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج ؛ اين روزها كه مردم با مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند بد نيست به سراغ مشاغلي بروند كه نه تنها سرمايه و امكانات بسيار زيادي نياز ندارد بلكه هم در راستاي توليدات داخلي و اقتصاد مقاومتي گام برداشته و هم درآمد مناسبي را براي خود تامين خواهند كرد.

قباد شيرواني يكي از اين افرادي است كه در راستاي توليد و اقتصاد مقاومتي گام برداشته است. وي كه به پرورش زنبور و توليد عسل مي پردازد زنبورداري را از چندسال پيش تنها با چند كلني شروع كرده است.

قباد شيرواني در گفتگو با خبرنگار ما در اين خصوص مي گويد: نبود شغل مناسب و سرمايه زياد باعث شد كه با مشورتي كه از دوستان گرفتم زنبورداري را از چند سال پيش با چند كلني شروع كردم و سپس با تسهيلاتي كه سال گذشته از بسيج سازندگي ناحيه سيروان در راستاي اقتصاد مقاومتي به ارزش 100 ميليون ريال دريافت نمودم تعداد 90 كلني به مجموعه ام اضافه كردم.

اين كارآفرين بسيجي اظهار كرد: زنبور داري تاثير خوبي در حوزه خودكفايي و تامين معاش زندگي ام ايجاد كرده است بطوري كه در اين مدت كه كندوها را افزايش داده ام علاوه بر خودم زمينه اشتغال براي دو نفر ديگر از اعضاي خانواده ام را ايجاد كرده ام.

علاقه و همت يكي از بارزترين شاخصه هاي پيشرفت است

اين كارآفرين بسيجي بابيان اين نكته كه علاقه و همت يكي از بارزترين شاخصه‌هاي پيشرفتم است، تشريح كرد: علاقه و همت از مهمترين مشخصه‌هايي است كه اگر مي خواهيد وارد اين رشته شويد بايد سرشار از آنها باشيد تا بتوانيد مشكلات كاري خود را برطرف نمائيد.

اين زنبوردار سيرواني با اشاره به سختي‌هاي كار زنبورداري اظهار كرد: اين حرفه مي‌تواند دشواري‌هاي مختلفي داشته باشد از جمله آنكه ابتداي بهار اوج كار براي زنبورداران است چرا كه بايد به تكثير زنبورها و اضافه كردن كندوها كمك كنند و نيز محل مناسب براي گرده و شهد را انتخاب نمايند يا اينكه براي جلوگيري از بين رفتن زنبورها در فصل سرد و گرم كندوها را به مناطق ديگر منتقل داد.

حمل و نقل زنبور نياز ضروري شغل زنبورداري

اين زنبوردار شهرستان سيروان را يكي از مناطق مناسب براي پرورش زنبورعسل مي داند و افزود: شهرستان سيروان به دليل دارا بودن طبيعت بكر و آب و هواي مناسب، منطقه مناسبي براي پرورش زنبورعسل است ولي باز بايد در بعضي از فصول سال كندوها را به مناطق ديگر منتقل داد.

وي مي گويد: با توجه به حمل و نقلي كه مي شود منبع درآمدي توليد زنبور و عسل نيز مناسب است چرا كه هم عسل بيشتري توليد مي شود و هم عسل توليد شده طبيعي و با كيفيت تر است و به قيمت مناسبي به فروش مي رسد.

شيرواني بيان كرد: خشكسالي مسئله بسيار مهمي است كه درسال‌هاي اخيربه شدت روي رويش گل‌ها و ميزان عسل توليدي تاثير داشته است.

به گفته وي هر چند كه در دو سال اخير به دليل خشكسالي به زنبورداران ضربه وارد شده اما اگر زنبورها حمل و نقل داشته باشند وضعيتشان نسبت به ديگر حوزه هاي توليدي كشاورزي بهتر است.

اين زنبوردار كه از منبع درآمدي خود نسبتا راضي بوده و آن را مديون حمل و نقل هاي مي داند كه براي زنبورها داشته، مي گويد: امسال با توجه به خشكسالي كه وجود داشت توانستم از هر كلني 4 تا 5 كيلو عسل برداشت كنم كه اگر اين حمل و نقل انجام نمي شد بايد به مانند ديگر زنبورداران تنها يك الي 2 كيلو عسل از هر كلني برداشت مي كردم.

اين كارآفرين بسيجي عنوان كرد: اگر خشكسالي مانع نباشد و حمل و نقل زنبورها هم زياد باشد ساليانه از هر كندوي زنبورعسل 8 الي 10 كيلو عسل مي توان برداشت كرد.

وي كه سال گذشته در مجموع 700 كيلو گرم عسل برداشت كرده مي افزايد: قيمت هر كيلو عسل طبيعي 30 تا 35 هزار تومان است ولي عسل هاي 15 هزار توماني صنعتي هم در بازار وجود دارد كه اصل نيست و شكري است.

عسل تقلبي بازار مشكلي براي توليد كنندگان عسل طبيعي

وي يكي از معضلات اساسي توليد كنندگان عسل طبيعي را عسل هاي تقلبي و شكري موجود در بازار مي دانست و بيان كرد: عسل هاي تقلبي و شكري موجود در بازار كه مردم هم از اصل نبودن آن خبر ندارند و به خاطر قيمت بسيار پايين از آن بيشتر استقبال مي كنند هر چند توليد كنندگان عسل طبيعي بازار خود را دارند.

شيرواني خاطرنشان كرد: عسل هاي توليد شده وي را دوستان و آشنايان چه در شهرستان و چه از استان ها و مناطق ديگر از وي خريداري مي كنند و به آن صورت براي بازار آن مشكلي ندارد اما در صورت ايجاد كارخانه بسته‌بندي عسل توليدي و ايجاد بازار فروش باعث رونق زنبورداري استان ايلام مي شود.

دولت از زنبورداران حمايت نمي كند

بيماري كنه واروا، بيماري نوزما و لوك اروپايي كه شايعترين بيماري زنبورها است بحث بعدي اين زنبوردار بود كه به آن پرداخت و گفت: متاسفانه چندسالي است كه جهاد كشاورزي داروي اين بيماري ها را به زنبوردارها نمي دهد و بايستي خود زنبوردار داروي اين بيماري ها را با قيمت بالاتر در مركز استان يا استان كرمانشاه خريداري كرد.

وي ادامه داد: اين اقدام جهادكشاورزي باعث عدم هماهنگي مي شود كه يك دفعه همه زنبورداران در يك زمان عليه اين بيماري ها اقدام نمي كنند تا بيماري بين همه زنبورها از بين برود و يا بر اثر عدم آگاهي برخي زنبوردارها هم دارو را نامناسب يا دير و زود براي زنبور استفاده مي كنند و همين هم باعث مي شود كه اين بيماري به موقع و در يك زمان كنترل و از بين نرود و زنبورهايي كه آلوده به كنه هستند بيماري را به زنبورهاي سالم انتقال مي دهند و دچار مشكل مي كنند.

اين كارآفرين بسيجي عنوان كرد: دولت قبلاً شكر يارانه اي به زنبوداران تحويل مي داد اما متاسفانه حتي شكر يارانه اي در اختيار زنبورداران قرار نمي گيرد و اين باعث مي شود بعضي از زنبورداران كه در فصلي كه زنبور نياز به تغذيه دارد و براي اين امر مجبور به استفاده از شكر باشد بايستي از شكر با قيمت آزاد استفاده كند و اين مقرون به صرفه نيست.

دولت در بحث اقتصاد مقاومتي وارد شود

وي كه از دريافت تسهيلات كه سال گذشته و توسط بسيج سازندگي به طرح هاي اقتصاد مقاومتي ارائه مي شد بهره مند شده بود مي گويد: من با دريافت اين تسهيلات توانستم فعاليتم را ادامه و توسعه دهم و در صورتي دولت هم مانند بسيج سازندگي در بحث اقتصاد مقاومتي وارد شود و با پرداخت تسهيلات بانكي به متقاضيان طرح هاي زودبازده و اقتصاد مقاومتي اشتغال و توليد را براي بسياري از جوانان ايجاد كند.

اين زنبوردار از اقدام خوب بسيج سازندگي شهرستان در سال گذشته و جاري در ارائه تسهيلات به متقاضيان در راستاي توليد بيشتر و گام برداشتن در حوزه اقتصاد مقاومتي تقدير كرد و افزود: بسياري از طرح ها همانند زنبورداري به سرمايه زيادي نياز نيست و دولت بايد وارد شود و با پرداخت تسهيلات و حمايت از توليد كنندگان و طرح هاي كوچك و زودبازده باعث شكوفايي اقتصاد كشور شود.

شيرواني تصريح كرد: الان بسياري از جوانان اين شهرستان با همين تسهيلات اعطايي بسيج سازندگي در راستاي اقتصاد مقاومتي توانسته اند علاوه بر ايجاد توليد باعث اشتغال خود و حتي ديگران شوند.


ارسال نظرات