خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون همدان تأکید کرد
رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون بر آسیب‌شناسی نحوه عزاداری‌های ماه محرم استان همدان تأکید کرد.
کد خبر: ۸۵۹۱۲۸۸
|
۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی حسنی اظهار داشت: برنامه‌های محرم امسال به همت دستگاه‌های مجری و نهادهای فرهنگی برگزار شد که امسال به عنوان اتفاق بسیار خوب در عاشورا نسبت به گذشته فراوانی تکیه‌ها در خیابان‌ها و کوچه‌ها را شاهد بودیم.

وی افزود: نکته بعدی از محاسن محرم امسال حضور فعال هیئتهای مذهبی به ویژه هیئت‌های سنتی با شمایل خاص خود در عزاداری‌ها بود.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون همدان با تأکید بر مدیریت صحیح در عزاداری‌ها بیان کرد: نهادهای متولی باید تعریفی از عزاداری امام حسین(ع) داشته باشند و اینگونه نباشد که هر هیئتی به هر شکلی که می‌خواهد عزاداری کند.

وی گفت: همچنین باید از وسایل و ادواتی که در هیئت‌ها حمل می‌شود تعریف وجود داشته باشد که در این راستا انتظار داشتیم مسئولان مدیریت صحیحی داشته باشند.

حسنی عنوان کرد: باید تأملی داشته باشیم که عزاداری‌های ما به چه سمتی می‌رود و در این راستا اگر به نحوه عزاداری‌های اردبیل و زنجان نگاهی بیاندازیم این نوع عزاداری در کشور ما شاخص است ولی در آن از چنگ، علم و دهل خبری نیست.

وی با بیان اینکه باید آسیب شناسی از عزاداری امسال داشته باشیم، افزود: لازم است تا متولیان فرهنگی دغدغه داشته باشند چرا که افزایش بی رویه دهل زنی در برخی هیئت‌ها موجب شده بود تا تنها صدای دهل در عزاداری به گوش برسد و اصل عزاداری در حاشیه بود.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون همدان با اشاره به آسیب دوم اظهار داشت: افزایش گروه‌های دهل زنی 15 تا 20 نفره با لباس‌های خاص که شبیه یونیفرم نیروی انتظامی با کلاه کج که صرفا دهل می‌زدند و در آن از عزاداری خبری نبود، همچنین ظهور گروه‌های موزیک که تنها آهنگ می‌زدند و عزادار نداشتند از دیگر آسیب‌های عزاداری محرم در همدان بود.

وی عنوان کرد: موضوع علم‌کشی امسال در برخی هیئت‌ها به طور مجدد بروز پیدا کرده بود که در آن هیئت‌ها سینه زنی و نوحه‌خوانی نداشتند و این مسائل نیازمند مدیریت دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی مسئول است.

حسنی ادامه داد: دهل در فرهنگ عزاداری ما معنا ندارد و اکنون عزاداری سنتی در حاشیه قرار گرفته است که اگر موضوع عزاداری است باید به شکل صحیح انجام شود ولیکن صدای چنگ و دهل عزاداری اصلی را به حاشیه می‌برد.

وی بیان کرد: امسال در کنار اعزام‌های مبلغ و مبلغان در دهه اول و دوم محرم به اعزام راهیان نور دانش آموزی پرداختیم که از ابتدای امسال تعدادی مبلغه و مبلغ برای راهیان نور اعزام شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات