برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای با انتشار گزارش‌های جهت‌دار برای برهم زدن آرامش این بخش و برآورده کردن خواسته چند ساله سوداگران و دلالان بازار شکل گرفت.
کد خبر: ۸۵۸۹۸۵۰
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

به گزارش بسیج، اوایل شهریور ماه امسال حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که اقتصاد مسکن خیلی به سیاست‌های جهانی وابسته نیست و نمی توانیم بگوییم وضعیت مسکن متاثر از مناقشات بین‌المللی و تواقف هسته‌ای است، پیش‌بینی بازار آرامی را برای مسکن درنیمه دوم سال کرده و گفته بود:‌ «تا پایان سال شاهد افزایش حجم معاملات مسکن خواهیم بود. ظرفیت افزایش قیمت مسکن و رشد آن با توجه به نبود نقدینگی در دست مردم، نداشتن قدرت خرید و نزدیک  شدن قیمت مسکن به قیمت‌های واقعی، نبود تسهیلات خاص مسکن، حجم انباشت مسکن و... دست به دست هم می‌دهد تا قیمت‌ها ثابت بماند.»

وی افزود: جهش قیمت یا سونامی قیمتی یا رشد نامتعارف و غیرمنطقی را تا پایان سال جاری پیش‌بینی نمی‌کنم و بازاری تقریبا آرام و به دور از هرگونه توفانی خواهیم داشت.

اواخر ماه گذشته نیز دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در گزارشی با تاکید بر ادامه سیر نزولی قیمت مسکن اعلام کرد نرخ مسکن در شهریور امسال با قیمت اسمی مسکن در فروردین سال 90 برابر شد.

در بخشی از گزارش فصلنامه اقتصاد مسکن با اشاره به روند قیمت‌های مسکن آمده است؛ « بررسی بازار مسکن و بازارهای رقیب نشان می دهد که از خرداد سال 92 از نوسانات در این بازارها کاسته شده است و از ثبات نسبی برخوردار شده‌اند. ثبات نسبی قیمت مسکن در شرایطی ادامه داشته است که نرخ تورم عمومی با وجود سیر نزولی طی دو سال اخیر، همواره بالغ بر 11 درصد بوده لذا قیمت حقیقی مسکن به صورت مداوم کاهش یافته و حباب قیمت مسکن تخلیه شده است.»

به فاصله کمتر از 10 روز پس از انتشار این گزارش، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور است که باید براساس شاخصه‌های آن قیمت گذاری شود،  اظهار کرد: در شش ماه دوم امسال مسکن افت و خیز خاصی ندارد و قیمت‌ها مانند نیمه نخست سال ثابت می‌ماند.

مظاهریان با بیان این‌که قیمت‌های واقعی مسکن به قیمت‌های سال 89 رسیده است، تصریح کرد: این مسئله نشان می دهد از یک جهت موقعیت مناسبی برای خریداران به واسطه قیمت‌های معقول به وجود آمده ضمن آنکه زنگ خطری نیز تلقی می شود چرا که بازار پرسودی تلقی نشده و میزان سرمایه گذاری در آن کاهش می‌یابد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمت این اطمینان را بدهیم که بازار مسکن از رکود خارج می‌شود.

با وجود اطمینان مسئولان و دست‌اندرکاران مسکن، طی روزهای اخیر شاهد برخی فضاسازی‌های رسانه ای با انتشار اخبار و گزارش‌های جهت‌دار برای تاثیرگذاری بر بازار مسکن هستیم.

این‌گونه به نظر می‌رسد رسانه‌های معدودی دقیقا در مسیر گام برمی‌دارند که مطلوب سوداگران بازار مسکن است. پیش‌ از این و طی دو سال گذشته دلالان و سوداگران با انتشار شایعات فراوان تلاش‌های متعددی را برای تحت تاثیر قرار دادن بازار مسکن انجام دادند که همگی آن نافرجام ماند.

با توجه به اظهارات مسئولان و دست‌اندرکاران بازار مسکن، این بخش از هرگونه افزایش قیمتی در ماه‌های باقیمانده از سال و نیمه اول سال آینده مصون خواهند ماند. در این شرایط متقاضیان خرید مسکن نباید به جوسازی رسانه‌ای توجه کرده و پیشنهاد می‌شود با دقت بیشتری نسبت به ورود به بازار مسکن و خرید اقدام کنند.
ارسال نظرات