نشان و جایزه ایثار و رسانه روز گذشته یازده آبان ماه سال جاری در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور تشکل‌های صنفی مطبوعات کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۵۸۹۷۶۵
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، این جلسه روز گذشته با حضورکاووس صادق‌لو دبیر انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران، هرمزهوشمند مدیرکلنیک رسانه و مدیرمسئول روزنامه دنیای جوانان، حسن‌کربلایی عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، کیوان کثیریان رئیس انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران، سعیدعلامیان دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس،حسن اختری نائب رئیس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و ایرج گلشنی مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت برگزار شد.

گلشنی؛ در ابتدای جلسه به مفاهیمی از ایثار اشاره کرد و گفت: از نگاه ما، ایثار به دو مقوله خاص و عام تقسیم می‌شود، ایثار خاص که به جبهه، جنگ،شهادت و جانبازی اشاره دارد و ایثار عام که تمام مصادیق و معانی عام ایثار که در زندگی روزمره جاری است را در برمی‌گیرد مانند؛ ایثاری که معلم مریوانی در ارتباط با دانش‌آموزش انجام داد یا آتش‌نشان فداکار و نمونه‌های دیگری که با آن مواجه هستیم. ترویج فرهنگ ایثار طبق فرموده رهبر معظم انقلاب یک ضرورت است و در بند 1فرمایشاتشان به جهاد و شهادت، تفکر بسیجی و روحیة فداکاری اشاره و تاکید داشته‌اند. بنابراین؛ ایثار و شهادت که در حوزه بنیاد شهید دنبال می‌شود و تفکر بسیجی نیز در نهادهای خود مورد بحث و بررسی قرار دارد، در اینجا بحث ترویج فداکاری(ایثار عام) مطرح است که این امر بر عهده دستگاه‌های فرهنگی؛ مخصوصاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: خبرهای ایثار، خبرهای امید بخش و خوب است و مردم را به زندگی دلگرم و امیدوار می‌کند و این حس را در آنان به وجود می‌آورد که تا ایثار جوانمردان، بزرگ‌زنان و انسانهای فداکار وجود دارند، می‌توان به دنیا اعتماد کرد.

مدیر خانه ایثار و مقاومت ایثار با بیان اینکه ایثار یک مقوله انسانی و به دور از تعصبات قومی، نژادی و مذهبی است که می‌تواند نقطه صقل جهانی باشد و نگاهی کاملاً انسانی و جهانی‌ست، تصریح کرد: اثری که رسانه می‌تواند بر این فرهنگ انسانی بگذارد بسیار حائز اهمیت است، آنقدر بااهمیت که می‌تواند این فرهنگ را تخریب یا تقویت کند.

ایرج گلشنی در ادامه با طرح یک سوال به نظرسنجی درباره «نشان و جایزه ایثار و رسانه» پرداخت و گفت: ما در اینجا از همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی این سؤال را داریم که آیا اصل کار(طرح نشان و جایزه ایثار و رسانه) ضرورت دارد یا ندارد؟اگر ضرورت دارد که به همت رسانه و حمایت دولت آن را به سرانجام می‌رسانیم و اگر ضرورت ندارد، طرح و برنامه را همین جا منتفی می‌کنیم!

مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت در ادامه افزود: «نشان و جایزه ایثار» محفلی است برای همه رسانه‌ها و همه اعضای مطبوعات در سطوح مختلف که بتوانند در این طرح حق اظهارنظر، تصمیم‌گیری و تغییر را داشته باشند و وظیفه دولت در این باره حمایت و نظارت بر طرح است.

وی به چگونگی طرح ایثار و رسانه اشاره کرد و گفت: در یک نگاه کلان؛ جایزه و نشان ایثار و رسانه، ظرفیت بین‌المللی شدن و جهانی شدن را دارد؛ اگر این جایزه تأسیس شود، در طول سال به وسیله دبیرخانه‌ای که به این دلیل ایجاد شده، همه خبرها حوزة ایثار و فداکاری رصد می‌شود و رسانه‌ها می‌توانند مطالب و تصاویر مرتبط با موضوع ایثار در هر زمینه‌ای که اتفاق افتاده است را به دبیرخانه بفرستند و در میان آنها بهترین تحلیل، بهترین خبر و گزارش‌های مرتبط با موضوع، توسط کارشناسان رصد، بررسی و انتخاب می‌شود.

گلشنی در تکمیل صحبت‌هایش اذعان کرد: بهترین تحلیل، بهترین خبر، بهترین عکس و... می‌تواند در چارچوب جایزه قرار بگیرد که در روزی مشخص و در محفلی باشکوه با جایزه‌ای نفیس از خبرنگار یا رسانه تجلیل و تقدیر به عمل بیاید.

وی همچنین به قطعی نبودن پیش‌نویس اساسنامه؛ که توسط اعضای هیئت موسس و خود اعضای رسانه نوشته شده اشاره کرد و گفت: همانطور که از اسم آن بر می‌آید این متون پیش‌نویس اساسنامه است و قابل تغییر، اصلاح و تحلیل است.

صادق‌لو دبیرانجمن عکاسان در ادامه جلسه ضمن اشاره به خطرات و حوادثی که در عرصه رسانه خبرنگار را تهدید می‌کند گفت: ما در عرصه مطبوعات؛ ایثارگران مطبوعاتی بسیاری داریم، گاهی خبرنگاران در این عرصه کارهایی را انجام می‌دهند که آسیب‌های جبران ناپذیری می‌بیند و صدمات بسیاری را متحمل می‌شود. بنابراین رسانه با فرهنگ ایثار بیگانه نیست.

وی همچنین افزود: :هر چقدر در موضوع «جایزه و نشان ایثار در رسانه» از بدنه دولتی فاصله بگیریم و به سمت غیردولتی بودن و آنهایی که امین رسانه هستند برویم نتیجه کار بهتر و اثرگذارتر خواهد بود.

در ادامه بحث حسن کربلایی که در جلسه حضور داشت، حرکتی که با موضوع نشان و جایزه ایثار و رسانه شکل گرفته است را حرکتی ارزشمند دانست و گفت: امیدواریم در طرح نشان و جایزه ایثار و رسانه کاری ماندگار و مانا اتفاق بیفتد و تنها چیزی که در اینجا می‌خواهم به آن اشاره و تأکید کنم این است که در این مسیر از قله ایثار غافل نشویم، ایثار و شهادت باید محور باشد و بقیه مصادیق در زیر آن قرار بگیرد.

گلشنی در پاسخ صحبت‌های عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: شهادت نوک قله است و برای رسیدن به نوک قله باید از دامنه گذشت. الان زمان آن فرا رسیده که بر روی این دامنه وسیع کار کنیم و برای رسیدن به قله ایثار، پله‌های مستحکم ایجاد کنیم. به همین دلیل است که موضوع ایثار به همه رسانه‌ها مربوط می‌شود.

سعید علامیان درادامه ضمن تقدیر و تشکر از چنین حرکت و ایده‌ای که در قالب «نشان و جایزه ایثار و رسانه» مطرح شده است گفت:

کار، کار ارزشمندی‌ست و اگر مسیر را درست بپیماییم گامی بلندی در ترویج فرهنگ ایثار برداشته‌ایم وی یکی ضعف‌های موجود در اساسنامه‌ را کلی بودن آن دانست و گفت؛ اساسنامه‌ای که به منظور نشان و جایزه ایثار تدوین شده به صورت کلی به موارد و برنامه‌ها اشاره کرده که به نظر من، بهتر است بیشتر به جزییات و موارد ریز بپردازد و ابهامات را برطرف کند.

دبیر انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس در ادامه افزود: برای بررسی نشان و جایزه ایثار باید کمیته‌ای از خبرگان ایجاد شود و از همه اهالی رسانه دعوت به عمل آید و حق رقابت از هیچ رسانه‌ای گرفته نشود.

وی در پایان صحبت‌هایش ضمن حمایت از طرح «نشان و جایزه ایثار در رسانه» گفت: نشان و جایزه ایثار می‌تواند، خبرهای ایثار را از رتبه آخر به رتبه و مرتبه اول بیاورد. لازمه این کار این است که از افراد قوی و متعهد استفاده شود.

کیوان کثیریان رئیس انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای کشور عضو دیگر این جلسه بود که در اینجا به پاره‌ای از موضوعات اشاره کرد و گفت: بعضی مفاهیم در ادبیات ایجاد پیش‌داوری می‌کند، مانند«ایثار و ایثارگری» که جبهه، جنگ و شهادت را در ذهن مردم جا انداخته و آن دوران را در ذهن‌ها تداعی می‌کند برای تغییر این مفاهیم نیاز به صرف وقت و زمان بسیار است اما می‌توان امیدوار بود که با یک حرکت منسجم این ذهنیت را تغییر داد.

کثیریان افزود: نباید اجازه بدهیم یک انتخاب غلط، یک حرکت خوب را خراب کند که این می‌تواند یکی از آسیب‌های جایزه و نشان ایثار باشد و باید بسیار به آن اهمیت داد، نبود یک سری معیارهای مشخص و انتخاب انتخاب سلیقه‌ای و نامناسب داوران، از آسیب‌های جایزه است، توصیه می‌کنم اساسنامه بیشتر به ریاضیات نزدیک شود؛ در واقع به جزئیات ورود کند.

حسن اختری نائب رئیس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان که در جلسه حضور داشت در بحث ایثار و رسانه گفت: نشان و جایزه ایثار امری لازم،‌ ضروری و مهم است که تا حد زیادی نسبت به آن دیر اقدام شده است و جا داشت پیش‌تر از این مورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین؛ طرح نشان و جایز ایثار را امری مبارک و ارزشمند دانست و در این باره گفت: نشان و جایزه ایثار می‌تواند شروع خوبی برای ترویج فرهنگ ایثار در سطح جامعه باشد و اهالی رسانه متوجه شوند، پرداختن به موضوعات ایثار و فداکاری تنها اجر اخروی را به دنبال ندارد؛ بلکه پاداش دنیوی را هم شامل می‌شود. اصولاً« اسلام «دین زندگی» است و نمی‌توان پاداش‌های مادی را در ایجاد کردن انگیزه برای افراد نادیده گرفت، بنابراین باید کاری کرد تا قلم‌های قوی و توانمند پای کار بیایند.

اختری گفت: یکی از آسیب‌های جدی جامعه ما در بخش فرهنگی این است که ما معولاً بجای فرهنگ‌سازی به دنبال نهادسازی می‌رویم و نتیجه کار این می‌شود که ما خروجی موثر و مفیدی از برنامه‌ها و کارهای انجام شده نداریم. خیلی وقت‌ها اعتبار و بوجه زیادی صرف برنامه‌ای می‌شود در حالی که ذره‌ای کار فرهنگی تاثیرگذار انجام نشده و نتیجه‌ای به دست نیامده است. باید مواظب باشیم این اتفاق برای حرکت نشان و جایزه ایثار به وجود نیاید و ما را از هدف اصلی منحرف نکند.

در ادامه نشست، مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت؛ درباره مراحل داوری آثار به اختصار توضیحاتی ارائه داد و گفت: باید نحوه شناسایی، ارزیابی، ارزشگذاری و طبقه‌بندی توسط گروهی حرفه‌ای و آموزش دیده انجام شود به نحویی که برای اثر پذیرفته شده یا پذیرفته نشده استدلال علمی و عقلی وجود داشته و بر پایه اثبات باشد و برای اینکار یک گروه خبره به صورت شیشه‌ای و شفاف به داوری بپردازد.

وی همچنین افزود: خانه فرهنگ ایثار و مقاومت آمادگی دارد تا «مجمع جایزه» یا «هیئت موسس نهایی» را به وجود بیاورد و بندبند نظراتی که درباره اساسنامه داده شده است را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و در قدم بعدی ساختارها، کمیته‌ها و آیین نامه‌ها را مشخص کند.

در پایان این نشست که با موافقت و اعلام حمایت تشکل‌ها در موضوع«جایزه و نشان ایثار و رسانه» همراه بود ایرج گلشنی گفت: برای به ثمر رساندن و اجرایی کردن طرح «جایزه و نشان ایثار» به حمایت همه تشکل‌ها و صاحبان رسانه نیاز است و از این روی نظر همه تشکل‌ها، برای ما بسیارحائز اهمیت می‌باشد و نظر اعضاء حاظر در نشست‌ها در تکمیل و تدوین اساسنامه موثر واقع خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت

ارسال نظرات