نشست مشترک اتاق تهران و اتحادیه صنایع باواریا برگزار شد
ایالت باواریا، یا به تعبیر ژرمن‌ها «بایرن»، بزرگترین و جنوبی‌ترین ایالت جمهوری فدرال آلمان است با جمعیتی حدود 12 میلیون نفر و درآمد ناخالص داخلی نیم تریلیون یورویی.
کد خبر: ۸۵۸۹۷۶۳
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

به گزارش بسیج، ایالت باواریا، یا به تعبیر ژرمن‌ها «بایرن»، بزرگترین و جنوبی‌ترین ایالت جمهوری فدرال آلمان است با جمعیتی حدود 12 میلیون نفر و درآمد ناخالص داخلی نیم تریلیون یورویی. ایالتی که صنایع بزرگ آلمان در آن جمع شده‌اند و آن را به ایالتی قدرتمند در اروپا بدل کرده است. طی روزهای گذشته هیاتی اقتصادی و صنعتی از این ایالت قوی و ثروتمند به دعوت اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و آلمان، به تهران آمد و با برخی مقامات دولتی ملاقات‌ کرد و رو‌در‌روی مذاکرات اقتصادی با فعالان بخش‌خصوصی نشست.

ایالت باواریا، یا به تعبیر ژرمن‌ها «بایرن»، بزرگترین و جنوبی‌ترین ایالت جمهوری فدرال آلمان است با جمعیتی حدود 12 میلیون نفر و درآمد ناخالص داخلی نیم تریلیون یورویی. ایالتی که صنایع بزرگ آلمان در آن جمع شده‌اند و آن را به ایالتی قدرتمند در اروپا بدل کرده است. طی روزهای گذشته هیاتی اقتصادی و صنعتی از این ایالت قوی و ثروتمند به دعوت اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و آلمان، به تهران آمد و با برخی مقامات دولتی ملاقات‌ کرد و رو‌در‌روی مذاکرات اقتصادی با فعالان بخش‌خصوصی نشست.

منبع:اتاق بازرگانی


این هیات که نزدیک به 130 فعال اقتصادی و نمایندگان بنگاه‌های بزرگ صنعتی باواریا مسافر آن هستند، عصر دیروز سه‌شنبه، مهمان اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی تهران در هتل پارسیان آزادی بودند.


این نشست در حالی برگزار شد که شب پیش از آن، تفاهمنامه‌ای میان اتاق تهران و اتحادیه اقتصاد و صنایع باواریا امضا شد تا همکاری‌ها میان این دو نهاد بخش‌خصوصی از ایران و آلمان بر مدار توسعه مناسبات قرار بگیرد. در نشست هتل پارسیان آزادی، فعالان اقتصادی ایرانی و نمایندگان برندها و شرکت‌های بخش‌خصوصی توانستند شرکای صنعتی خود از ایالت باواریا آلمان را شناسایی کنند و برای برقراری همکاری‌ها مذاکرات کاری داشته باشند.


تضمین مناسبات بر پایه سرمایه‌گذاری مشترک
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ابتدای سخنان خود در نشست مشترک با هیات فنی و صنعتی باواریا، به سابقه دیرینه روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: «ایران با جمعیتی حدود 80 میلیون نفر که اکثر آن را جوانان و افراد تحصیلکرده تشکیل می‌دهد با 15 کشور در منطقه همسایه است که از طریق این کشورها به بازار 300 میلیون نفری وصل است، از طرف دیگر نیز آلمان با جمعیت 80 میلیون نفری از موقعیتی ممتاز در اتحادیه اروپا و جهان برخوردار است از این رو، هر دو کشور از ویژگی و مزیت‌های بالایی برای همکاری‌های مشترک اقتصادی و صنعتی برخوردار هستند.» مسعود خوانساری با بیان اینکه سایه تحریم به مانند روابط با سایر کشورها، بر مناسبات اقتصادی ایران و آلمان نیز اثر منفی گذاشت، افزود: «حجم روابط اقتصادی دو کشور در سال‌های تحریم حدود 2.5 میلیارد یورو بود در حالی که پیش از اعمال تحریم‌ها، دو کشور تجارت بیش از 5 میلیارد یورویی با یکدیگر داشتند.» او با اشاره به آغاز دوران جدید پساتحریم و بازگشایی دوباره مناسبات اقتصادی ایران و کشورهای جهان، افزود: «دوره جدید که پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان باز شده است، زمینه را برای گسترش مناسبات اقتصادی در همه بخش‌های آن فراهم کرده است اما برای توسعه روابط باید از چارچوب‌های گذشته فراتر رفت و همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای مطرح جهان محدود به مبادله کالا نخواهد بود.»


به گفته رییس اتاق تهران، روابط اقتصادی ایران با کشورهایی ادامه خواهد یافت که توسعه زیرساخت‌ها و ورود تکنولوژی به ایران در آن نقش پررنگی داشته باشد. خوانساری افزود: «در شرایط کنونی، برقراری سرمایه‌گذاری‌های مشترک در پروژه‌های فنی و تولیدی در داخل کشور یا در کشورها و بازارهای سوم، دوام مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و آلمان را تضمین می‌کند.» او از آمادگی اتاق تهران برای کمک به توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های مشترک اقتصادی میان ایران و آلمان خبر داد و امضای تفاهم‌نامه مشترک میان اتاق تهران و اتحادیه اقتصاد و صنایع باواریا را نقطه شروع این همکاری‌ها عنوان کرد.


می‌خواهیم روابط گذشته با سرعت احیا کنیم
دومین سخنران این نشست آلفرد کافال، رئیس اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریا بود که در غیاب ایلزه ایگنر، سرپرستی هیات تجاری آلمانی را نیز برعهده داشت. کافال با ابراز خرسندی از این که در جمع بزرگی از فعالان اقتصادی ایرانی سخنرانی می‌کند اعلام کرد که آلمانی‌ها تلاش دارند روابط اقتصادی گذشته خود با ایران را احیا کنند و با وجود تفاهم و قرابت فکری که بین صنعتگران و بازرگانان دو کشور وجود دارد این اتفاق می‌تواند با سرعت بالایی روی دهد. کافال که ریاست اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریای آلمان را برعهده دارد توضیح داد که در این اتحادیه 124 تشکل اقتصادی حضور دارند که بدنه اصلی صنایع مختلفی چون برق و نیرو، فلزات و خودرو را در اختیار دارند. او گفت: «ما به این نتیجه قطعی رسیده‌ایم که می‌خواهیم روابط اقتصادی را بعد از اجرای توافق ایران و غرب احیا کنیم و البته تاکید داریم که همکاری‌های ما بلندمدت باشد.»


این مقام بخش خصوصی کشور آلمان با اشاره به افتتاح دفتر ایالت باواریا در تهران عنوان کرد که گشایش این دفتر برای تحکیم هرچه بیشتر روابط صورت گرفته است. او افزود: «با برقراری شرایط پس از تحریم و تسهیل روابط تجاری، این دفتر قرار است به روابط اقتصادی ایالت باواریا و بخش خصوصی کمک کند و این مناسبات را تعمیق و تحکیم کند.» او در پایان ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوی‌های دوجانبه آگاهی طرفین را از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بالا ببرد.


همکاری بر پایه سنت «بایرنی»
مدیرعامل اتحادیه اقتصاد و صنایع باواریا نیز در این جلسه طی سخنانی، نمایی از وضعیت کنونی اقتصادی این ایالت را تشریح کرد. آقای «برترام بروشتات» گفت: «باواریا، ایالتی در جنوب جمهوری فدرال آلمان با جمعیتی در حدود 12 میلیون و 600 هزار نفر است که درآمد ناخالص ملی داخلی این ایالت بالغ بر 522 میلیارد یورو می‌شود که برابر 18 درصد درآمد ناخالص ملی داخلی آلمان است.» وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در ایالت باواریا 3.4 درصد است، افزود: «نرخ بیکاری در باواریا کمترین میزان در کل آلمان است که به دنبال یک اقتصاد و صنعت سالم و موفق به وجود آمده است.»


به گفته آقای بروشتات، ایالت باواریا آلمان شرکت‌ها و صنایع بزرگی را در خود جای داده است و شرکت‌های بزرگ جهانی از جمله زیمنس، خودروسازی آئودی و بی‌ام‌دبلیو بخشی از صنایع فعال در این ایالت هستند. مدیرعامل اتحادیه اقتصاد و صنایع باواریا، گفت: «قدرت ما، شرکت و صنایع متوسط و توانمندی هستند که در جایگاه بالایی در آلمان و اروپا دارند.» به گفته وی، صنایع فعال در باواریا 26.5 درصد تولید ناخالص ملی این ایالت را ایجاد می‌کند که این نرخ در آلمان 20 درصد و در کشوری مانند فرانسه 16 درصد است. آقای بروشتات، این توضیح را نیز داد که 3.5 درصد درآمد ناخالص داخلی باواریا صرف تحقیقات و توسعه فناوری می‌شود که این میزان در سایر ایالت‌های آلمان 3 درصد و در سایر کشورهای اروپا زیر 3 درصد است. وی در پایان سخنان خود به اهمیت و جایگاه اخلاق‌مداری در کسب‌و‌کار در ایالت باواریا اشاره کرد و افزود: «ویژگی «اخلاق بایرنی» سال‌ها و دهه‌ها بر سر زبان‌ها بوده است و شرکت‌های باواریایی در همکاری خود با شرکت‌های خارجی اعتماد و احترام به طرف‌های متقابل را ملاک عمل قرار می‌دهند.»


در دوران سخت تحریم تجربه کسب کردیم
مدیرعامل اتاق مشترک ایران و آلمان آخرین سخنران افتتاحیه نشست فعالان اقتصادی اتاق تهران و ایالت باواریای آلمان بود که تاکید کرد رفع تحریم‌ها می‌تواند به سرعت منجر به احیای روابط اقتصادی ایران و آلمان شود. رنه هارون گفت: «در دوران تحریم تجارب خوبی کسب کردیم و با شروع مجدد روابط می‌توانیم از این تجربیات که البته به بهای گزافی به دست آمد، استفاده کنیم.» هارون افزود: «امیدواریم اعضای هیات تجاری ایالت باواریا گفت‌وگوهای خوب و هدفمندی با فعالان اقتصادی ایران و اعضای اتاق تهران داشته باشند و به نتایج مثبتی برسند.» پس از پایان مراسم افتتاحیه این نشست، فعالان اقتصادی بخش خصوصی به مذاکره با اعضای هیات تجاری باواریا پرداختند تا با دست گذاشتن روی زمینه‌های مشترک، برای همکاری‌های صنعتی و تجاری در آینده نزدیک همفکری و برنامه‌ریزی داشته باشند.


مذاکرات مقامات اتاق تهران و هیات تجاری باواریا
پیش از برگزاری نشست عمومی اتاق تهران، سرپرست هیات تجاری و صنعتی باواریا به همراه تنی چند از چهره‌های شاخص این هیات از جمله آلفرد کافال و برترام بروشتات، رئیس و مدیرعامل اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریا و حتی پل برایتنر فوتبالیست سابق باشگاه بایرن مونیخ که به عنوان سفیر این برند در هیات حضور داشت در اتاق تهران حاضر شدند و با رئیس و دبیرکل اتاق تهران دیدار و گفت‌وگویی از نزدیک داشتند. در این نشست ایلزه ایگنر، وزیر اقتصاد، انرژی، رسانه و فناوری ایالت باواریا با تشریح وضعیت اقتصادی ایالت باواریا و نقش مهمی که این ایالت در صنعت و تولید آلمان دارد، بر علاقمندی وافر صنعتگران این ایالت برای توسعه مراودات خود با ایران تاکید کرد. ایگنر که در سفر خود با مقامات دولتی نیز دیدار کرده بود، از امضای تفاهم‌نامه‌هایی که بین اتاق تهران و تشکل‌های بخش خصوصی باواریا در زمینه‌های صنعتی و آموزشی به امضا رسیده است ابراز خرسندی کرد.


وزیر اقتصاد ایالت باواریا هم‌چنین تاکید کرد که اتاق تهران و این ایالت آلمانی باید مراودات خود را برای اعزام هیات‌های تجاری تخصصی و هدفمند تدام بخشند.
ارسال نظرات