خبرهای داغ:
باید به سمت صنایعی با مصرف آب کمتر حرکت کنیم چه لزومی دارد درشرایط بحرانی اصفهان، تولید آجربه شیوه سنتی انجام شود
کد خبر: ۸۵۸۹۰۸۷
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان، مدیرکل محیط زیست استان اصفهان، درنشست همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت، چالش‌ها و راهکارها، درخصوص تصمیمات جدید برای واحدهای تولید آجر، بیان داشت: با توافقات صورت گرفته، واحدهای تولید آجر سنتی بدون مجوز از سازمان محیط زیست در استان اصفهان تعطیل می شوند همچنین واحدهایی که مجوز کامل دارند مجبور به ارتقا تکنولوژی هستند و قرار است برای واحدهای آجر دارای مجوز موقت نیز چاره اندیشی شود.

 حمید ظهرابی ؛ تاکید کرد: باید توسعه صنایع آلاینده و آب بر در داخل شهرک های صنعتی استان را محدود کنیم همچنین در شرق اصفهان تصمیم گیری های خوبی در روش های تولید گچ در حال اتخاذ است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان همچنین با اظهارتاسف از بارگذاری بسیارفراتر از ظرفیت حوضه آبریز زاینده رود گفت:متاسفانه در برهه ای از زمان که حوضه زاینده رود بالاترین میزان تولید آب را داشت برنامه ریزی های برداشت را مطابق آن انجام دادیم که نتیجه آن کانال های عریض و تویلی است که آبی ندارد چرا که آب موجود، کمتر از محاسبات ما است.

وی با یاد آوری آخرین آمارهای ارائه شده در مورد رعایت مسائل زیست محیطی در کشور که عددی معادل 2.77 است افزود:دیگرچقدر کمبود آب حوضه زاینده رود را بر گردن تغییر اقلیم و یا توسعه برداشت های بالادست بیندازیم در حالیکه ما در شیوه برنامه ریزی خود اشتباه داشتیم.

وی بااشاره به کسری 300 میلیون متر مکعبی منابع آب های زیرزمینی در اصفهان بیان داشت: نزدیک 85 درصد منابع آب موجود را برداشت کرده ایم، مطابق استانداردها باید 25 درصد و در شرایط بحرانی 45 درصد منابع آب را برداشت می کردیم.

ظهرابی ؛ با انتقاد بر اینکه با وجود کم آبی و بحران آب در حوضه زاینده رود در بخش های مختلف شاهد درخواست ها و یا توسعه صنعت هستیم، بیان داشت: با وجود بحران کم آبی در منطقه شرق اصفهان، متقاضیان توسعه فولاد در آن بسیار زیاد هستند. باید روند توسعه صنایع و برداشت از منابع آبی موجود را متوقف کنیم چرا که امکان تامین آب بارگذاری های صورت گرفته بر حوضه زاینده رود نیز دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان صنعتی وجود دارد که در شبانه روز معادل 310 هزار نفر مصرف آب دارد، گفت: متاسفانه دلیل این اتفاق عقب مانده بودن تکنولوژی در آن نیروگاه است. راهبرد اصلی حل مشکل بحران آب، توقف روند توسعه و بارگذاری های جدید در بالادست و پایین دست حوضه زاینده رود است.

امسال زمستان گرمتراست!!

در ادامه نیزمدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه براساس شاخص SPI اصفهان در خشکسالی خفیف قرار دارد، گفت: دمای هوا در زمستان امسال نسبت به سال گذشته بین یک تا 1.5 درجه افزایش می یابد.

مجيد بیجندی تغییر اقلیم را دلیل عمده خشکسالی های اخیر استان عنوان کرد و افزود: با توجه به این خشکسالی ها، روان آبهایی که با بارش ها ایجاد می شود بدهی انباشته زمین را جبران نمی کند.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، ساده انگاری است با بارش های اخیر بدهی های انباشته ما به زمین جبران شود و خشکی زاینده رود حاکی از این ادعاست.البته باید به این مسئله توجه کنیم که فرهنگ استفاده قنات در راستای کاهش مصرف آب در کشور ادامه یابد.

بیجندی با ابراز امیدواری نسبت تداوم بارش ها در کشور و استان، بیان داشت: با بررسی آماری ایستگاه های هواشناسی استان، میانگین وزنی بارش های سال آبی جاری از اول مهر 94 تا 10 آبان ماه، برابر 20 میلیمتر است که نسبت به میانگین بلندمدت 30 درصد و نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

وی بیشترین بارش‌ها را مربوط به غرب استان دانست و گفت: شهرستان‌های خور و بیابانک در شرق و کاشان و آران و بیدگل رکوردداران بارندگی در استان اصفهان بوده اند. بارش شهرستان های بالادست در حالت طبیعی و نرمال است.

وی افزود: از سال گذشته تا به امروز بارش های استان بیشتر به صورت باران بوده و بارش برف نداشتیم که این بارندگی ها بدهی های کم آبی را جبران نمی کند. بر اساس شاخص SPI استان اصفهان در خشکسالی خفیف دارد.

پاییز و زمستان امسال بارش های حدی در اصفهان بالاست!!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیزبا اشاره به اینکه طی یک سال گذشته 30 درصد بخش های مختلف اصفهان مجهز به سیستم کاهنده مصرف آب شده اند، گفت: صنایع باید سیستم تصفیه پساب خود را به گونه ای تنظیم کنند که بازچرخانی آب در آن صورت گیرد.

منصور شیشه فروش، بااشاره به اینکه مجموعه کشاورزی استان در نظر دارد با برنامه هایی از جمله کشت گلخانه ای و توسعه آن، تسطیح لیرزی و اجرای طرح های نوین آبیاری فعالیت خود را به سمت مصرف بهینه آب سوق دهد افزود: طی یک سال گذشته 30 درصد بخش های مختلف از جمله ادارات مجهز به سیستم های کاهنده مصرف آب شدند و امیدواریم تا پایان امسال تمام ادارات، هتل ها، بیمارستان ها، مدارس و ... نسبت به نصب این سیستم ها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: صنایع باید سیستم تصفیه پساب خود را به گونه ای تنظیم کنند که بازچرخانی آب در آن صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین بااشاره به سیلاب دو روز گذشته خور و بیابانک شرق اصفهان، که موجب خسارت 10 میلیارد تومانی به این منطقه شده است افزود: در حال حاضر پیش بینی های لازم برای بارش های حدی در استان صورت گرفته است این بارش‌ها بعد از خشکسالی، بیشتر از حد نرمال میباشد و پیش بینی می شود پاییز و زمستان امسال شاهد این گونه بارش ها باشیم.

شیشه فروش گفت: در این راستا با تدوین دستورالعملی وقوع این گونه بارش ها را به دستگاه های مختلف هشدار دادیم و براین اساس طرح هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی برای جلوگیری از بروز سیلاب، توسط شهرداری‌ها انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح به شهرک‌های صنعتی نیز ابلاغ شده است، تاکید کرد: مطالعات هدایت آب های سطحی در 40 شهرک صنعتی اصفهان انجام شده همچنین به شهرک های صنعتی و شهرداری ها نسبت به بررسی سیل بندهای اطراف شهر هشدار داده ایم.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، پیش بینی نمک و شن توسط اداره راه و شهرسازی برای بارش برف احتمالی در پاییز و زمستان صورت گرفته و اورژانس 115 و فوریت پزشکی هلال احمر در استان اصفهان و منطقه کاشان فعال شده‌اند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی و هواشناسی ملزم شدند تا شرایط جوی و احتمال بروز سیل را به کشاورزان اطلاع دهند، گفت: هواشناسی باید اطلاع رسانی تغییرات اقلیم، اینورژن و سکون هوا را انجام دهد و پایش آلودگی هوا و پدیده اینورژن نیز بر عهده محیط زیست است.

انتهای پیام/ 63055/

ارسال نظرات
آخرین اخبار