بانک رابط مبادلات نفتی تهران و دهلی‌نو در تلاش برای حفظ روابط با ایران

بانک کوچک و محلی یو‌سی‌اُ هند که از محل سپرده‌گذاری پول نفت ایران حدود 150 میلیارد روپیه سود کرده‌ است با احتمال لغو تحریم‌ها و وجود رقبای جدید، در تلاش است تا از روابط پیشین خود با ایران به عنوان قدرت نفوذ برای ادامه روابط استفاده کند.
کد خبر: ۸۵۸۹۰۷۴
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰

به گزارش بسیج، به نقل از ایکانومیک تایمز، درحالی که قرار است تحریم‌های علیه ایران از خط خارج شوند، بانک یو‌سی‌اُ هند، تنها بانک انجام‌دهنده مبادلات نفتی دهلی‌نو و تهران از سال 2012، در جستجوی توسعه فرصت‌های تجاری با استفاده از روابط موجود خود با ایران در این کشور است.

جی‌کی گارگ مدیراجرایی بانک یو‌سی‌اُ به همراه 3 عضو دیگر این بانک اخیرا به تهران سفر کردند تا اطمینان یابند که این بانک همچنان بانک پیشتاز در حمایت از مبادلات دوجانبه ایران و هند باقی می‌ماند.

انتظار می‌رود که مبادلات تجاری ایران و هند در سال مالی جدید 3 برابر شود و به 6 میلیارد دلار برسد.

گارگ در مصاحبه‌ای گفت: «ما طی 3 سال گذشته رابطه ای با ایران ایجاد کردیم. ما نیاز داریم تا از این رابطه به عنوان قدرت نفوذ استفاده کنیم.»

وی افزود: «فرصت‌های تجاری بیشتری از سوی ایران پدیدار می‌شود زیرا زمانی‌که تحریم‌ها برداشته شود، حجم مبادلات تجاری رشد خواهد کرد.»

پس از مدتی، این بانک ممکن است مجبور باشد با دیگر بانک‌های هندی نظیر بانک دولتی هند که در نظر دارد روابط قدیمی با جمهوری اسلامی ایران را از سر بگیرد و خدمات بانکی تمام عیار به ایران پیشنهاد کند، رقابت کند.

گروه یو‌سی‌اُ با مقامات بانک مرکزی ایران و مقامات بانک‌های تجاری بزرگ این کشور نظیر بانک پارسیان و پاسارگاد به منظور یافتن فرصت‌های مالی برای مشتریان خود ملاقات کردند.

این دو بانک به همراه 8 بانک دیگر نظیر بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه و بانک حکمت ایرانیان به منظور حمایت از مبادلات تجاری دو جانبه ایران و هند از زمان اعمال محدودیت‌های آمریکا و اروپا، حساب‌هایی به روپیه در بانک یوسی‌اُ دارند.

از آنجایی که بانک یوسی‌اُ یک بانک محلی و بدون روابط بین‌المللی است و مبادلاتی با سیستم مالی غرب ندارد، این امتیاز به آن کمک کرد تا جایگاه ویژه‌ای در میان به دست آورد. چراکه بانک دولتی هند به علت تحریم‌ها توانایی ادامه مبادلات را نداشت. بانک ‌یوسی‌اُ تنها دو شعبه خارجی در سنگاپور و هنگ‌کنگ دارد.

این بانک کوچک هندی از پول‌های نفتی ایران که بدون سود در این بانک سپرده‌گذاری شده بود، سود بسیار کرد که این رقم حدود 150 میلیارد روپیه برآورد می‌شود. زمانی‌که این بانک به علت چرخه تجاری سخت ایجاد شده ناشی از افزایش وام‌هایی که پرداخت‌شان دشوار بود و حاشیه سود نرخ بهره کاهش یافت، تحت فشار بود، این مبلغ به بانک یو سی‌اُ کمک کرد.

گارگ با اشاره به اینکه روند برداشته شدن تحریم‌ها احتمالا 5 تا 6 دیگر زمان می‌برد، ادامه داد: «پول شناور همچنان با ما خواهد بود.»

ایران نفت به هند صادر می‌کند و در عوض دارو و محصولات کشاورزی نظیر برنج و دیگر مواد غذایی وارد می‌کند.

ارسال نظرات