وقتی سرمایه‌گذاران خارجی برای مسئولان تکلیف مشخص می‌کنند!!

این روزها در گیر و دار سفر هیات های تجاری خارجی به ایران برخی از سرمایه گذاران پا را از مشارکت فراتر نهاده و اقدام به تعیین تکلیف برای مسئولان کردند.
کد خبر: ۸۵۸۸۹۴۰
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

به گزارش بسیج، پس ازاین که کشورهای دنیا از جمع بندی مذاکرات خیالشان راحت شد، پرواز هیات های تجاری اقصی نقاط دنیا به سمت فرودگاههای کشور چرخید بطوریکه در نیمه نخست سال جاری این سفرها به کشورمان افزایش چشمگیری پیدا کرد.

در این میان حضور نمایندگان اقتصادی و سیاسی  این کشورها خود چراغ سبزی به افزایش روابط تجاری با کشورمان بوده و هست بطوریکه در این سفرها برخی کشورها وزرا و مسئولان خود را به ایران فرستادند و برخی نیز با رییس جمهور کشورشان برای بررسی شرایط همکاری  به ایران آمدند.

در گیر و دار این دید و بازدید ها برخی کشورها مانند انگلیس با برنامه تر از بقیه عمل کرده و تنها به اعزام هیات تجاری به کشورمان اکتفا نکردند بلکه ابتدا جای پای خود را در کشور محکم کرده و در اولین قدم اقدام به بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در کشور کردند.

اما گام دوم این کشور اعزام هیات های تجاری و اقتصادی به ایران بود که شب گذشته برای دومین بار هیاتی متشکل از وزیر مشاور در تجارت انگلیس و 12 شرکت بین المللی انگلیسی در حوزه‌های نفت،‌انرژی و زیرساخت‌به کشورمان آمدند.

سفر نخست هیات تجاری انگلیس پس از اعلام توافق ایران و 5+1 در مرداد ماه با حضور وزیر خارجه انگلیس صورت گرفت و این بار انگلیسی ها در سفر دوم خود دست پر آمدند.

اما در سفر هیات تجاری انگلیس صحبت هایی رد و بدل شد که قابل تامل بود؛ فرانسیس‌مود وزیر مشاور در تجارت انگلیس در دیدار با رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد که شرکت‌های انگلیسی به دنبال سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در ایران هستند به شرط آنکه دولت ایران پس از لغو تحریم‌ها تضمین‌های لازم را برای امنیت خاطر سرمایه‌گذاران انگلیسی فراهم آورد.

رییس اتاق ایران نیز در این دیدار ازسخت گیری های انگلیس در دوران تحریم انتقاد کرد و گفت: این کشور در زمان تحریم روابط تجاری خود را با ایران به حداقل رسانده و آنچه که در ذهن ما شکل گرفته نیاز به ترمیم دارد اما صحبت وزیر مشاور در تجارت انگلیس مبنی بر تامین امنیت سرمایه گذاران انگلیسی جای کمی تامل دارد.

جلالپور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که طرف انگلیسی مدعی شده که اگر ایران به تعهد خود در برجام عمل کند هیات تجاری بزرگی را به ایران خواهد فرستاد ، گفت:با توجه به این که انگلیسی ها خواهان کار دراز مدت در ایران هستند باید با توجه به شرایط جدید ایران و قبل از اجرای برجام بررسی های خود را انجام دهند و حضور خود در ایران را بعد از اجرای برجام بیمه کنند.

وی افزود:اشتیاقی که از جانب سایر کشورها برای حضور در بازار کشورمان  وجود دارد ممکن است زمانی را برای بررسی های بیشتر انگلیس در کشور فراهم نکند.

رییس اتاق ایران در زمینه همکاری های مشترک ایران و انگلیس گفت: ما به همه کشورها که هیات های تجاری خود را به ایران فرستادند اعلام کردیم که باید به سرمایه گذاری های دراز مدت و مشترک فکر کنند و انتقال تکنولوژی را در دستور کار خود قرار بدهند و همچنین همکاری مشترک باید به صورتی باشد که هر دو طرف  نفع ببرند.  

این گزارش می افزاید آمار گمرک نیز تایید کننده صحبت های رییس اتاق ایران است به طوری که در نیمه نخست سال جاری تجارت ایران  با انگلستان کاهش یافت و تنها سه هزارو 398 تن کالا به ارزش 17 میلیون و 366 هزار دلار از ایران به انگلستان صادر شده و این میزان صادرات به انگلیس از نظر وزنی 94.66 درصد و از نظر ارزشی 68.74 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین صادرات انگلستان به ایران نیز با کاهش همراه بود و در نیمه نخست سال جاری 586 هزار و 458 تن کالا به ارزش 190 میلیون و 600 هزار دلار از انگلستان به ایران صادر شد که این میزان واردات از انگلستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 12.75 درصد و از نظر ارزشی 24.52 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بنا به این گزارش، اگر چه این روزها اقتصاد ایران در حال پوست اندازی و ورود به دوران جدیدی است اما مسئولان و تجار نباید شتابزده عمل کنند و اجازه دهند که برخی کشورها به بهانه سرمایه گذاری درکشوربه اقتصاد داخلی رخنه کنند و به تعیین تکلیف مشخص کردن برای ایران اقدام کنند.

اینکه در دیدار هیئت های تجاری دو طرف درخواست و انتظارات خود را بیان می کنند طبیعی است اما تفسیر امنیت سرمایه گذاری شاید از دیدگاه انگلیس با ایران متفاوت باشد و این طور به نظر میرسد که انگلیسی ها به دنبال کسب امتیازاتی از بازار ایران در شرایط پسا تحریم هستند و این موضوع باید تلنگری برای تجار و مسئولان باشد که در ارتباط با سرمایه گذاران انگلیسی به امضای قراردادهایی تن ندهند که دستشان زیر سنگ بماند.
ارسال نظرات