آسیب بی‌توجهی داخلی به معادن بیش از تحریم‌هاست

نبود تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و گاهاً‌ عدم اطلاع اکثریت معدن کاران از جمله مواردی است که بیش از تحریم‌ها موجب آسیب به این حوزه شده است.
کد خبر: ۸۵۸۸۹۳۶
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج،افزایش بهره وری در معادن یکی از مهم ترین علل پیشرفت اقتصاد کشور به شمار می‌رود و امروزه در اغلب کشورهای توسعه یافته در پی بالا بردن میزان بهره وری از معادن موجود و کسب دانش استفاده از آن برای کاهش مخارج و دستیابی به تولید بیشتر هستنند.

در واقع به دلیل بالا بودن ظرفیت های تولیدی موجود در معادن، می‌توان با استخراج مواد معدنی  بخش قابل توجهی از نیاز داخل را تامین  و با تبدیل آن ها به کالاهای مورد نیاز و صادرات به کشورهای دیگر اقدام به ایجاد ارزش افزوده کرد و مانع از خام فروشی این مواد که از اهمیت به سزایی برخوردارند، شد.

 نکته حائز اهمیت این است که تمام این موارد تنها زمانی محقق می‌شود که مشکلات پیش روی معادن برطرف و نیاز به بهره وری در کشور احساس شود که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی این امر مهم از متن به حاشیه کشیده شده است.

از طرفی برخی معتقدند که تحریم دلیل اصلی پایین بودن نرخ بهره برداری است و با برداشته شدن آن کشور به سمت توسعه یافتگی حرکت خواهد کرد. البته ورود فناوری روز دنیا و استفاده از تجهیزات جدید که در سال های اخیر از آن بی بهره مانده ایم کمک به سزایی به این بخش به خصوص در بحٍث اکتشاف  می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست و بسیاری از مشکلات بر سر راه معادن داخلی بوده که مهم ترین آن بروکراسی های اداری و عدم واگذاری معادن به بخش خصوصی است.

حال با توجه به ریسک بالای موجود در فعالیت های معدنی، مدیریت ریسک نیز از دیگر عواملی است که حفظ آن در مراحل اکتشاف و استخراج می‌تواند افزایش بهره وری را به دنبال داشته باشد، همچنین در تعیین قیمت محصولات که به دلایل متعددی در بازار دچار نوسان می‌شود، کاربرد فراوانی دارد اما متاسفانه عدم حمایت از سرمایه گذاران قدرت ریسک پذیری را کاهش و سرمایه مورد نیاز را فراری می‌دهد.

در همین خصوص محمد رضا بهرامن نایب رییس خانه معدن ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:بخش تولید در معادن از تمام زوایا مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر نتوان از تمام ظرفیت‌های موجود در معادن استفاده لازم را کرد، بهره وری کاهش می‌یابد.

وی عدم استفاده از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته را از عوامل کاهش بهره وری دانست و گفت:در تمام جهان ماشین آلات مورد نیاز متناسب با کاری که انجام می‌گیرد انتخاب می‌شود اما در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌های موجود و استفاده از ماشین آلات بر مبنای امکانات داخل کشور، استخراج و اکتشافات به کندی انجام گرفته است.

بهرامن افزود: عدم اطلاع اکثریت معدن کاران هم به کاهش بهره وری دامن زده و موجب شده کارایی لازم در این بخش از بین برود.

البته این مشکل در تمام بخش‌های صنعت و معدن دیده می‌شود اما به دلیل تغییرات مداوم تجهیزات اساسی در معدن کاری و نیاز به تکنولو‍ژی روز عقب ماندگی در این بخش بیشتر مشاهده می‌شود.

حال با کمی تامل می‌توان به این نتیجه رسید که هر چند مسئولین تاکید بر  افزایش بهره وری دارند اما در عمل شاهد تغییراتی در این زمینه نبوده ایم در حالی که  بهره وری نیازمند اقدامات مستمر و برنامه ریزی است تا به ثمر برسد و نباید تمام تقصیر را بر عهده‌ی تحریم‌ها انداخت.
ارسال نظرات