عرض‌کم خیابان‌های کرج راه‌اندازی خطوط بی.آر.تی را مشکل دار کرده است

مشکل عرض کم برخی خیابان‌های کرج برای راه اندازی خطوط بی آر تی، سهم۲۰درصدی سفرها در کرج از طریق اتوبوس و دیگر مسائل مربوط به این حوزه در گفتگو با مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج بررسی شد.
کد خبر: ۸۵۸۸۸۴۴
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، به نقل از مهر، در این سال‌ها بسیار شنیده ایم که مسئولان برای حل ترافیک راهکارهای متعددی را طرح، بررسی و اجرا کرده‌اند یکی از طرح های ارائه شده که در بسیاری از کلان‌شهرها اجرا شده است و تا حدودی نیز از بار ترافیک درون شهری کاسته است راه اندازی خطوط «بی.آر.تی» یا اتوبوس‌های تندرو است.

این مهم هنوز در کلان‌شهری مثل کرج تحقق پیدا نکرده است دلایلی از قبیل کمبود اعتبارات، عرض کم خیابان ها و غیره برای عدم راه اندازی خطوط اتوبوس‌های بی آر تی از سوی مسئولان امر مطرح می‌شود در این میان اتوبوس‌های که در حال حاضر در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشغول به فعالیت هستند از فرسودگی بی نصیب نبوده و چشم انتظار نوسازی هستند. در گفتگو با مهرداد کیانی مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری کرج وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر را مورد بررسی قرار دادیم که به شرح زیر است.  

* برای تحقق استفاده ۳۰ درصدی شهروندان از حمل‌ونقل عمومی چه برنامه‌ای دارید؟

در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از سهم سفرهای انجام‌شده در سطح شهر کرج از طریق ناوگان اتوبوس‌های شهری سازمان اتوبوس‌رانی انجام می‌شود مهیا نبودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی ازجمله نداشتن پایانه مناسب در هسته مرکزی شهر کرج و عدم امکان راه‌اندازی مسیر ویژه حرکت اتوبوس‌های تندرو (BRT) در خیابان شهید بهشتی به دلیل کم بودن عرض معبر موجب شده تا این سازمان نتواند سهم بیشتری از جابجایی مسافران را به خود اختصاص دهد.

اقبال مردم برای استفاده از اتوبوس زمانی بیشتر می‌شود که مسافران اطمینان حاصل کنند که برای استفاده از آن‌وقت زیادی را هدر نمی‌دهند و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که ترافیک هسته مرکزی شهر، ترافیک روان و معقولی باشد.

* نوسازی ناوگان‌های اتوبوس‌رانی کرج چه مرحله‌ای را می‌گذراند؟

خوشبختانه شهرداری کرج اعتبار نسبتاً خوبی را برای خرید اتوبوس‌های جدید در سال جاری در نظر گرفته است. اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد ریال با توجه به بالا بودن قیمت هر اتوبوس که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است باعث شده شهرداری‌ها توانایی نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی را مثل گذشته نداشته باشند.

تا قبل از سال ۱۳۹۰ دولت سهمی معادل ۵.۸۲ درصد قیمت هر دستگاه اتوبوس را برای کمک به حمل‌ونقل عمومی به شهرداری‌ها پرداخت می‌کرد. بنابراین شهرداری‌ها مشکل چندانی برای خرید اتوبوس نداشتند ولی در ۴ سال گذشته عدم کمک دولت موجب شده حتی یک دستگاه اتوبوس هم به اتوبوس‌های شهر کرج اضافه نشود.

* طبق اعلام سازمان مقرر بود مهرماه جاری ۶۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شود آیا این کار محقق شده است؟

پروژه بازسازی اتوبوس‌ها که از نیمه دوم سال گذشته برای ۶۰ دستگاه اتوبوس فرسوده بااعتباری بالغ‌بر ۳۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی شهرداری کرج آغاز شد روند خوبی را پشت سر گذاشته و این سازمان توانست تا قبل از مهرماه سال جاری با ورود به خط ۵۰ دستگاه از اتوبوس‌های فوق کمک شایانی به وضعیت سرویس‌دهی همزمان با آغاز سال تحصیلی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته باشد.

در فاز دیگری از این پروژه تجهیز این تعداد از اتوبوس‌ها به کولر است که ضمن تأمین اعتبار، برنامه‌ریزی لازم برای نصب کولرها در موعد مقرر انجام‌شده است.

* برای کمبود اتوبوس در برخی مسیرها مثل رجائی شهر و باغستان چه برنامه‌ای دارید؟

عدم افزایش اتوبوس طی ۴ سال گذشته موجب افزایش میانگین عمر اتوبوس‌ها و مستهلک شدن تعدادی از اتوبوس‌ها شده که این موضوع باعث شده در برخی از خطوط امکان اختصاص اتوبوس به تعداد مناسب فراهم نشود.

متأسفانه تا زمانی که اتوبوس‌های جدید به خطوط اضافه نشود، تنها اقدام مؤثر برای برطرف کردن کمبودها اعزام سرویس‌های کمکی در برخی ساعات و سرعت بخشیدن به روند تعمیر و راه‌اندازی اتوبوس‌هایی است که در مواقعی دچار نقص فنی می‌شوند.

* در حال حاضر چند دستگاه اتوبوس در حال خدمت‌رسانی است؟ چند درصد آنها فرسوده است؟

در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال این سازمان که در خطوط داخل شهری و خطوط منتهی به تهران مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند بالغ‌بر ۷۵۰ دستگاه است و تعداد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تحت پوشش که در بخش سرویس‌های دربستی (بخش خصوصی) مشغول به کار هستند حدود ۴۵۰ دستگاه است.

میانگین عمر ناوگان اتوبوس‌های این سازمان در بخش ملکی حدود ۶ سال و در بخش خصوصی حدود ۹ و نیم سال است که در مقایسه با سایر کلان‌شهرها از وضعیت مناسب‌تری برخوردار است. ولی در جهت بهبود بخشیدن به وضعیت موجود لازم است موضوع پیگیری خرید اتوبوس‌های جدید با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از اتوبوس‌های این سازمان که عمدتاً در بخش خصوصی مشغول به کار هستند نیازمند بازسازی کلی است که پیگیری لازم برای تأمین اعتبار موردنیاز از سوی شهرداری و وزارت کشور در دستور کار این سازمان قرارگرفته است و پیش‌بینی می‌شود تعدادی از اتوبوس‌های مستهلک این سازمان تا پایان سال جاری در چرخه بازسازی قرار گیرد.

* آیا تعداد اتوبوس‌های حال حاضر جوابگوی جمعیت کلان‌شهر کرج است؟

افزایش تعداد اتوبوس اگرچه در کاهش زمان سرفاصله سرویس‌ها مؤثر است ولی بدون توجه به زیرساخت‌های مهم شهری به‌تنهایی نمی‌تواند گره‌گشا باشد.

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد صرفاً افزایش تعداد اتوبوس به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند، توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی نیز بسیار مهم است ولی به‌طورقطع ورود اتوبوس‌های جدید به‌طور کاملاً محسوسی می‌تواند کمبودهای فعلی را برطرف کند.

* آیا برای خرید اتوبوس‌های جدید پیگیری‌هایی انجام‌شده است؟

در حال حاضر برای خرید اتوبوس جدید در حال مذاکره با خودروسازان مختلف در سطح کشور هستیم. تأمین منابع آن نیز از سوی شهرداری در حال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین منابع مالی به‌موقع، خرید حداقل ۸۰ دستگاه اتوبوس در زمستان امسال انجام شود. 


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار