خبرهای داغ:
نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدات داخلی مجلس:
نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدات داخلی مجلس گفت: 50 درصد قانون مبارزه با قاچاق کالا و بخشی از آیین‌نامه‌های بهبود بسترهای تولید اجرایی نشده است و با این عملکرد نمی‌توان به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد.
کد خبر: ۸۵۸۸۵۵۳
|
۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدرضا پورابراهیمی ظهر امروز در همایش "اتحاد حوزه و دانشگاه در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی"  که در سالن همایش دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه جامعه اسلامی نیازمند نظام مشخصی برای فراهم‌سازی بسترهای اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی به عواملی مشخصی وابسته است که سبب تقویت اقتصاد داخلی جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت نفت تاثیرات مشخصی بر درآمدهای کشورهای نفتی دارد تصریح کرد: اینکه برخی از تغییرات خارجی مشکلاتی را برای اقتصاد داخلی کشورهای نفتی ایجاد می‌کند نشان از نبودن نظام اقتصادی مستحکم است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نیازمند عمل مسئولان اجرایی کشور است، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی بدون تاثیرپذیری از عوامل درونی و خارجی فعالیت خود را در عرصه‌های مختلف انجام می‌دهد.

وی ایجاد مجموعه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی را اقدام شایسته‌ای دانست و عنوان کرد: اصلاح‌الگوی مصرف و تبدیل آن به گفتمان حرکت قابل تقدیری است که در این زمینه باید اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار داده تا آن‌ها نسبت به شرایط متفاوت جامعه اسلامی آگاه باشند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های که برای اقتصاد ایران اسلامی انجام شده چالش‌های اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور وجود دارد که رهبر انقلاب اسلامی به این چالش‌ها بسیار اشاره کرده‌اند که برای برطرف‌سازی بخشی از این چالش‌ها دولت باید اداره بخش‌های مختلف سرمایه اقتصادی کشور را به بخش‌های خصوصی واگذار کند.

وی با تاکید بر اینکه حضور دولت در عرصه‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته است، ابراز کرد: مجموعه‌هایی که اسم آن‌ها نهادهای غیردولتی است همانند سازمان تامین اجتماعی توانسته در عرصه‌های مختلف اقتصادی سرمایه‌های بسیاری را به خود اختصاص دهد؛ سازمان تامین اجتماعی بزرگ‌ترین جایگاه اقتصادی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

پورابراهیمی با اشاره به شرایط ارائه خدمات توسط سازمان تامین اجتماعی گفت: صندوق این سازمان ریالی به دولت وابسته نیست؛ دولت باید در کنار بخش‌های غیردولتی قرار گیرد اکنون صندوق‌های مختلفی که با نام غیردولتی در حال فعالیت است زیر نظر وزارتخانه‌های مختلف قرار گرفته است.

وی کاهش تصدی‌گری را راهکاری برای برطرف‌سازی مشکلات اقتصادی کشور دانست و یادآور شد: مفاسد اقتصادی که در بخش‌های مختلف جامعه اسلامی مشاهده می‌شود نشان از نبود مدیریت واحد اقتصادی است.

نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدات داخلی مجلس با تاکید بر اینکه مردم باید نسبت به ویژگی‌های سهام عدالت آگاهی مناسبی داشته باشند، اظهار کرد: نمایندگان سهام عدالت نمایندگان مردم و دولت نیستند زیرا به هیچ فردی برای عملکرد خود پاسخ نمی‌دهند.

وی از کاهش میزان فروش و قیمت نفت ایران یاد و خاطرنشان کرد: اکنون بودجه انقباضی دولت سبب شده که مشکلات بسیاری در جامعه اسلامی ایجاد شود.

پورابراهیمی ادامه داد: استفاده از طرح‌های ضد تورمی در سال‌های نخست مطلوب بود اما استمرار آن در اقتصاد ایران نگران‌کننده است در صورتی که رئیس جمهور اعلام کرده تورم تا پایان سال تک رقمی می‌شود اما بی‌توجهی به سرعت کاهش تورم در نرخ اقتصاد می‌تواند مشکلاتی برای جامعه به دنبال داشته باشد.

وی بر اولویت قرار دادن سیاست‌های ضد رکودی در عرصه اقتصادی تاکید کرد و گفت: 50 درصد قانون مبارزه با قاچاق کالا و بخشی از آیین‌نامه‌های بهبود بسترهای تولید و اشتغال‌زایی اجرایی نشده است و با این عملکرد نمی‌توان به سمت اقتصاد مقاومتی مورد نظر حرکت کنیم.

پوابراهیمی افزود: اگر دولت قوانین موجود را مبنا قرار دهد بسیاری از مشکلاتی که در راه اقتصاد مقاومتی وجود دارد برطرف می‌شود؛ اقدامات دولت در راستای سیاست‌های ضد رکودی باید در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه باید به قانون‌های تعریف شده توجه ویژه شود.

وی با تاکید بر تعیین جایگاه دیپلماسی اقتصادی در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: حضور سفیران در کشورهای مختلف باید به شیوه‌ای باشد که به تحقق ارکان اقتصاد مقاومتی کمک کند در صورتی که این سفیران نگاه و اطلاع خاصی از اقتصاد مقاومتی ندارند و این ضعف نظام دیپلماسی کشور است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاخیر در ارائه برنامه ششم توسط دولت به مجلس با وجود سیاست‌های ابلاغ شده توسط رهبر انقلاب اسلامی نشان از کوتاهی دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی است، گفت: اقتصاد مقاومتی نیازمند روحیه جهادی و بسیجی است، برخی از مسئولان در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته و از اتمام استکبارستیزی نظام اسلامی سخن به میان آورده‌اند در صورتی که روح حاکم نظام اسلامی استکبارستیزی است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که سخنان بی‌پایه‌ای را مبنی بر پایان دوران استکبارستیزی نظام اسلامی بیان کرده‌اند باید بدانند روحیه مجاهدت و تلاش جوانان کنونی نظام همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس است؛ از این افراد که تفکر وادادگی دارند در دوران دفاع مقدس نیز حضور داشتند که می‌خواستند بخشی از کشور را به دشمن بفروشند در صورتی که رزمندگان جمهوری اسلامی مقابل دشمن ایستادگی کردند و اکنون به برکت مقاومت آن‌ها نظام اسلامی رتبه نخست توان نظامی منطقه را به خود اختصاص داده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه افرادی همچون سردار قاسم سلیمانی به عنوان نتایج دفاع مقدس در سطح منطقه با روحیه استکبارستیزی نقش آفرینی کرده و به الگویی برای جوانان نظام تبدیل شده‌اند، ابراز کرد: تا زمانی که آمریکا با موضع استکباری حرکت می‌کند نظام اسلامی مقابل این حرکت ایستاده است.

وی از ویژگی‌های رهبر انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: مردم با فضل الهی و حرکت پشت سر رهبر انقلاب اسلامی نشان داده‌اند تا رسیدن به قله‌های افتخار در حوزه اجرایی تلاش می‌کنند.



ارسال نظرات
پر بیننده ها