بسیج مداحان: امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مذاکره امام حسین (ع) با عمر بن سعد جنبه نصیحتی داشته است، گفت: اگر خواهان مذاکره با آمریکا هستیم باید به مولایمان اقتدا کنیم و حفظ عزت کشور و مردم را مهم ترین موضوع بدانیم.
کد خبر: ۸۵۸۸۰۰۱
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرنگار بسیج مداحان، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در سخنانی در ارتباط با عزت و ذلت ناپذیری بیان داشت: فلسفه قتل شاه دین تحقق شعار «مرگ سرخ بهتر از زندگی ننگین» بود که این شعار نشان دهنده مرام امام حسین (ع) و منطق دین است.

امام جمعه موقت تهران افزود: نهضت سالار شهیدان عناصری دارد که هر کدام از این عناصر می تواند امتی را زنده کند. این عناصر متشکل از عنصر عشق به خدا، ایثار و مقاومت در راه خدا، بصیرت و تکلیف مداری است و مهم ترین عنصر را می توان حفظ عزت و ذلت ناپذیری دانست.

وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) الگوی عزت مداران عالم است یادآور شد: عنصر اقتدار و عزت را باید از سالار شهیدان آموخت. کسی نمی تواند نگاهی به نهضت ایشان داشته باشد و این عنصر را در امام، یاران ایشان و حتی آزادگان کربلا به ویژه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) مشاهده نکند.

حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: امام حسین (ع) در رجزشان می فرمایند که «من حسین پسر علی هستم و تسلیم ناپذیرم. مرگ بهتر از ذلت و ذلت بهتر از جهنمی شدن است. حسین فاطمه نه ذلت و نه اهل آتش شدن را قبول می کند.»

شاگرد مکتب امام صادق (ع) مهم ترین شعار امام حسین (ع) را «هیهات من الذله» برشمرد و تصریح کرد: در رجز حضرت علی اکبر (ع) نیز می بینیم که ایشان می فرمایند «به خدا قسم نمی گذاریم فرزند ناپاک بر ما مسلط شود.» عزت در خون این خاندان بوده است چرا که امام سجاد (ع) را با دست بسته به مجلس ابن زیاد وارد کردند و آن ملعون گفت می خواهم او را بکشم اما امام در پاسخ فرمودند «آیا ما را به قتل تهدید می کنی؟ آیا نمی دانی کشته شدن در راه خدا مایه افتخار خاندان ماست؟»

وی با تأکید بر لزوم رواج عزت پذیری در جمهوری اسلامی ایران به ویژه مسئولان یادآور شد: این مقوله مهم باید تبدیل به یک فرهنگ شود. امروز در شرایطی هستیم که باید در شیپور عزت ناپذیری بدمیم و همانند سال های گذشته عزت خود را حفظ کنیم.

حجت الاسلام خاتمی ضمن ذکر روایاتی از امامان معصوم (ع) در ارتباط با حفظ عزت و تسلیم ناپذیری ادامه داد: امام صادق (ع) می فرمایند «انسان حق ذلیل کردن خود را ندارد.» در حدیث دیگری از حضرت علی (ع) در غررالحکم و دررالکلم داریم «یک ساعت ذلت به یک عمر عزت نمی ارزد.» و هم چنین در نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) ذکر شده است که «مرگ آری، ذلت هرگز. ساده زیستی، کم خوری، قناعت آری اما دست درازی در مقابل نامحرم و نامرد هرگز.» و در پایان هم از پیامبر گرامی اسلام (ص) در تحف العقول نقل شده «کسی که ذلت را با میل و رغبت بپذیرد از ما نیست.»

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: امام حسین (ع) در نامه ای به برادر خود محمد حنفیه فرمودند «اگر هیچ کجا هم پناه پیدا نکنم در برابر یزید تسلیم نمی شوم.» در فضای مجازی دیدم که سیدالشهدا (ع) با عمرسعد دست داده و حتی مذاکره هم کرده است.

وی به تفسیر این موضوع متناسب با شرایط روز جامعه پرداخت و افزود: در فضای مجازی دیدم برخی می گویند که امام حسین (ع) با عمرسعد دست داده و حتی مذاکره هم کرده است. ایشان مذاکره داشته اند اما این مذاکره جنبه نصیحت داشته است. متن نامه ای که امام به عمر بن سعد داد به این گونه است که «می خواهم در مکانی بین دو لشگر با هم صحبت کنیم. پسر سعد با 20 نفر همراه سواره و امام حسین (ع) نیز با همین تعداد یار آمدند. امام از یاران خود فقط حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) را نگه داشت و ابن سعد نیز همین کار را کرد.

حجت الاسلام خاتمی در شرح متن نامه امام حسین (ع) به عمر بن سعد افزود: سپس امام به او فرمود «آیا نمی دانی که قیامتی در کار است؟ آیا می خواهی با پسر کسی که می شناسی جنگ کنی؟» و عمر در پاسخ گفت که می ترسم یزید خانه ام را خراب کند، زمین هایم را بگیرد و خانواده ام را به اسارت ببرد. اما امام وعده داد که به او و خانواده اش آسیبی نرسد ولی باز هم عمر نپذیرفت. سید و سالار شهیدان نیز در پایان پاسخ دادند که «امیدوارم آب خوش از گلویت پایین نرود، دستت به گندم ری نرسد و در اوج ذلت بمیری.»

شاگرد مکتب امام صادق (ع) تأکید کرد: مذاکره امام حسین (ع) این گونه بوده است و ما اگر می خواهیم با آمریکا مذاکره ای داشته باشیم باید از مولایمان پیروی کنیم. ما پیرو رهبرمان هستیم و نه جلوتر و نه عقب تر از ایشان حرکت نمی کنیم. ایشان 9 شرط برای تصویب برجام قید کرده اند و ما نیز مطیع ایشان هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: حضرت علی (ع) فرمودند «به اهل بیت پیغمبرتان نگاه کنید. هرکاری کردند شما هم همان را انجام دهید.» مذاکره با آمریکا فقط در زمینه هسته ای است و ما در سایر زمینه ها با آمریکا مذاکره نمی کنیم. اصل مذاکره این است که دو نفر گرد یک میز می نشینند و هر کدام حرف های شان را مظرح می کنند اما آمریکا می خواهد هر حرفی دارد بزند و ما به آن ها عمل کنیم.

حجت الاسلام خاتمی در ادامه بیانات خود در تشریح عزت حسینی بیان داشت: بعضی ها می گویند که با مذاکره با آمریکا راه ما به دنیا باز شد اما باید بدانند که آمریکا دنیا نیست. ما با همه دنیا به جز دو کشور آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی رابطه متقابل داریم. امروز هر نوع دم زدن از مذاکره با آمریکا عین ذلت است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه به رخ کشیدن قدرت دین وظیفه ماست، عنوان کرد: تکبر در برابر دشمنان واجب است و این خود یک عبادت محسوب می شود. وقتی حضرت زینب (س) را در برابر دیدگان 10 هزار سرباز مسلح به عنوان اسیر به مجلس ابن زیاد وارد کردند، ایشان طوری راه می رفت که ابن زیاد پرسید این متکبره کیست؟ و این نشان از شجاعت و حماسه آفرینی حضرت زینب دارد.

 وی در پایان ضمن تأکید بر پیروی از مقام معظم رهبری تا آخرین لحظه خاطرنشان کرد: آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد یعنی نمایش اقتدار دین و باید به دانشمندان ایران اسلامی تبریک عرض کنیم. همه جهان باید بداند که ملت ما تا حسین (ع) را دارد ذلت نمی پذیرد و با پبروی از حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) عزیز و شکست ناپذیر می ماند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات