بسیج مداحان: حجت الاسلام والمسلمين ناصر رفيعي ضمن تحليل شعارهاي عاشورا و شرح رجز انس بن حارث در كربلا گفت: از رجز ايشان نتيجه مي گيريم كه شيعه حضرت علي (ع) شيعه خداوند مي باشد.
کد خبر: ۸۵۸۷۹۴۷
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰

به گزارش خبرنگار بسيج مداحان، حجت الاسلام والمسلمين دکتر ناصر رفيعي در ارتباط با تحليل شعارهاي عاشورايي اظهار داشت: ياران امام حسين (ع)، بني هاشم و حتي خود ايشان شعارها و رجزهايي را در ميدان جنگ خوانده اند كه بايد با شرح آن ها از زواياي ناگفته تاريخ پرده برداريم.

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: روز عاشورا وقتي عمر بن سعد ديد كه تعداد كشته هاي سپاه دشمن زياد شده است، شخصي به نام عمرو بن حجاج را مأمور جلوگيري از اين حادثه كرد. وي نيز به وسط سپاه عمر رفت و فرياد زد « اي احمقان، اين ها افرادي شجاع  و آزاده هاي شهر هستند و در شهادت از يكديگر سبقت مي گيرند. پس روش جنگ خود را تغيير دهيد و با توان بيشتري عمل كنيد.»

وي در ادامه با اشاره به زندگاني و رشادت هاي انس بن حارث كه يكي از ياران اباعبدالله (ع) بود بيان داشت: در تاريخ نوشته اند ايشان پيرمردي بود كه در روز عاشورا 18 نفر از دشمنان را به درك واصل كرده است.

حجت الاسلام رفيعي در ادامه تبيين شخصيت برجسته انس بن حارث اضافه كرد: خود ايشان نقل مي كنند روزي از پيامبر اسلام (ص) شنيدم كه «پسرم حسين (ع) در سرزميني كشته مي شود كه به آن كربلا مي گويند. هر كسي آن روز حاضر باشد بر او واجب است كه او را ياري دهد.»

ين شاگرد مكتب امام صادق (ع) عنوان كرد: وقتي انس سخنان پيامبر را شنيد خانه و زندگي خود را رها كرد و در روستايي در نزديكي كربلا ساكن شد. محمد بن سعد كه نويسنده اي سني است در كتاب خود آورده است كه شخصي به نام هيثم از كربلا عبور مي كرد كه انس را ديد و دليل حضور او در اين سرزمين را پرسيد. وي نيز پاسخ داد كه من سال ها قبل از پيغمبر خدا شنيده ام كه حسين (ع) در اين سرزمين كشته مي شود. مي ترسم آن روز فرا برسد و من از كربلا دور باشم.

وي در تشريح رجز انس بن حارث كاهلي اسدي بيان داشت: ايشان در رجز خود حتي نام خود را ذكر نكرده است. رجز انس سه بيت دارد و در بيتي از آن مي گويد « كربلا دو گروه شيعه دارد؛ شيعه خاندان علي (ع) و شيعه خاندان ابوسفيان.»

حجت الاسلام به تفسير لفظ «شيعه» پرداخت و گفت: اينكه شيعه از كجا آمده و چه كسي لفظ شيعه را به ميان آورده  ذهن بسياري از افراد را مشغول خود كرده است و نظرات مختلفي هم در اين باره وجود دارد.

اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: استفاده از كلمه شيعه با عصر رسالت پيامبر همراه بوده است زيرا كه حضرت محمد (ص) فرمودند كه « اي علي‌(ع)! تو و پيروانت رستگار مي شويد.» جوانان ما بايد دليل شيعه بودن شان و دفاع از واقعه غدير را بدانند و بتوانند در برابر شبهات دشمنان به وي‍ژه شبكه هاي خارجي پاسخي منطقي دهند.

وي در ادامه ضمن بيان روايتي در ارتباط با فضيلت حضرت علي (ع) تصريح كرد: معاويه از سعد بن ابي وقاص پرسيد كه تو چرا به علي بن ابي طالب لعن نميفرستي و دشنام نميدهي؟ و ابي وقاص پاسخ داد كه پيغمبر سه وي‍‍ژگي كساء، منزلت و پرچم را به وي نسبت داده و من با وجود آن ها نمي توانم او را مورد بغض خود قرار بدهم.

حجت الاسلام رفيعي در تبيين كلمه «پرچم» اضافه كرد: در جنگ خيبر حضرت علي (ع) از درد چشم رنج مي برد و پيامبر گرامي اسلام (ص) دستي بر روي چشم هاي ايشان كشيد و اميرالمومنين (ع) شفا گرفت و رسول خدا (ص) فرمودند «فردا پرچم را به دست كسي مي دهم كه قلعه را فتح مي كند و دوستدار خدا و پيغمبر بوده و خدا و پيغمبرش نيز او را دوست دارند.» بنابراين از رجز انس بن حارث درمي يابيم كه شيعه و پيرو اميرالمومنين علي (ع) شيعه و پيرو خداوند نيز مي باشد.

شاگرد مكتب امام صادق (ع) در پايان ضمن والا شمردن جايگاه شيعه و تشيع در جهان خاطرنشان كرد: در كتاب كافي مرحوم شيخ كليني آمده است كه امام كاظم (ع) فرمودند «از شيعيان ما نيست كسي كه با نامحرم ارتباط داشته باشد.» و هم چنين امام صادق (ع) در حديثي ديگر مي فرمايند « كسي كه به قول خود عمل نكند شيعه ما نيست.» اميدوارم كه همه بتوانيم شيعه اميرالمومنين (ع)‌ بمانيم و از دستورات ايشان پيروي كنيم.

انتهاي پيام/

ارسال نظرات