خوردن بیش از حد گوشت‌های فرآوری‌شده می‌تواند سال‌های باقیمانده از عمرتان را بگیرد.
کد خبر: ۸۵۸۷۷۱۳
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از Health24، هات‌داگ‌ها و سوسیس‌های گریل‌شده ممکن است خوشمزه و وسوسه‌کننده به‌نظر برسند و خوردن آنها در مسابقات ورزشی و پیک‌نیک‌ها لذت‌بخش باشد، اما در مطالعات جدید روی 450 هزار نفر مشخص کرده است که این مواد غذایی فرآوری‌شده در نهایت منجر به کاهش عمر شما می‌شوند.

در این گزارش آمده است: افرادی که از گوشت‌های فرآوری‌شده به میزان زیادی استفاده می‌کنند، خطر مرگ زودرس خود را تا 44 درصد افزایش می‌دهند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که سازمان جهانی بهداشت هفته پیش به‌عنوان یک مرجع معتبر بین‌المللی برای نخستین‌بار به‌صورت رسمی و قاطع اعلام کرد که محصولات فرآوری شده گوشتی مثل سوسیس و کالباس، باعث بروز برخی انواع سرطان می‌شوند. بنا به گزارش این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، خطر بروز سرطان روده بزرگ با مصرف این محصولات بیشتر از سرطان‌های دیگر است.

محققان سوئیسی گزارش داده‌اند که اگر مردم از گوشت‌های فرآوری‌شده کمتر استفاده کنند، میزان مرگ و میرهای زودرس به‌طور متوسط سه درصد نیز کاهش پیدا می‌کند.

رئیس بخش اپیدمیولوژی سرطان و پیشگیری در مؤسسه طب پیشگیری دانشگاه زوریخ توصیه کرده است میزان مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده به کمتر از 28 گرم در روز محدود شود.

محققان می‌توانند تنها ارتباط بین خوردن گوشت فرآوری و افزایش خطر مرگ زودرس را نشان دهند و این یک رابطه علت و معلولی نیست، هرچند دانشمندان معتقدند دلایلی مبنی بر باور واقعی بودن این رابطه وجود دارد.

محققان دانشگاه زوریخ سوئیس با بیان اینکه مکانیسم‌های بالقوه‌ای برای قبول این احتمالات وجود دارد گفته است: گوشت سرشار از کلسترول و چربی اشباع‌شده است که منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در گوشت‌های فرآوری‌شده برای بهبود دوام، رنگ و طعم از نیترات استفاده می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده را تشدید کند، به‌علاوه جذب بالای آهن از گوشت منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

گفتنی است، تحقیقات پیشین نیز رابطه بین گوشت‌های فرآوری‌شده و مشکلات سلامتی را تأیید می‌کنند.

مدیر مرکز تحقیقات پیشگیری دانشگاه بیل در نیوهیون اعلام کرده است که طیف گسترده‌ای از مطالعات، رابطه بین مصرف بالای گوشت و بروز بیماری‌های مزمن را نشان داده‌اند؛ خوردن گوشت بیشتر به معنی خوردن غذاهای گیاهی کمتر است که بر خلاف گوشت، می‌توانند ما را در مقابل بیماری‌های مزمن محافظت نیز کنند.

منبع: خبرگزاری ایانا

ارسال نظرات