دنیای اقتصاد : زمینه‌های همکاری ایران و برزیل

بازار 80 میلیون نفری ایران و موقعیت استراتژیک این کشور به لحاظ جغرافیایی و همچنین نبود امنیت در کشورهای همجوار ایران، موجب شده پس از توافق وین کشورهای زیادی برای برقراری روابط اقتصادی به ایران سفر کنند.
کد خبر: ۸۵۸۷۲۱۴
|
۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  هیات‌هایی که برای ارزیابی از بازار به این کشور می‌آیند و مذاکراتی را با شرکت‌های ایرانی صورت می‌دهند. پس از موج ورود اروپائیان به ایران، این بار کشورهای آمریکای جنوبی برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده‌اند. وزیر صنعت و توسعه تجارت برزیل در رأس هیاتی تجاری وارد ایران شد.

در حال حاضر بیشترین اقلامی که از برزیل به ایران وارد می‌شود، مواد کشاورزی و غذایی بوده و بیشترین صادرات شامل منسوجات و خشکبار است. روز گذشته وزیر صنعت و توسعه تجارت برزیل در راس یک هیات تجاری در دو دیدار جداگانه با وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران خواستار ارتقای سطح روابط اقتصادی بین دو کشور شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با هیات برزیلی گفت: تحریم‌هایی که در گذشته علیه ایران اعمال شده، محدودیت‌هایی را در تامین هواپیما به وجود آورده است که امیدواریم در آینده شرایط تغییر کرده و بتوانیم نیاز کشور را در رابطه با این کالا تامین کنیم.با توجه به شرایط خوب برزیل در زمینه صنایع هوایی یکی از زمینه‌های قابل بررسی برای همکاری‌های مشترک ایران و برزیل، صنایع هوایی غیرنظامی و آموزشی و مبادله اطلاعات در این زمینه است.

محمدرضا نعمت‌زاده در نشست مشترک هیات‌های تجاری ایران و برزیل با اعلام این مطلب اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که برای توسعه روابط دو کشور باید پیش‌بینی شود، ایجاد و توسعه راه‌های هوایی و دریایی است که بدون آنها توسعه همکاری‌ها چندان امکان‌پذیر نخواهد بود. وی همچنین گفت: برزیل از نظر جغرافیایی و بارش‌های متعدد شرایط مستعدی برای بخش کشاورزی دارد به همین منظور یکی از اشکال روابط تجاری دو کشور می‌تواند به طور طبیعی واردات مواد پروتئینی، حبوبات، ذرت و غلات از این کشور باشد. کشورهای جنوب آمریکا در این زمینه استعدادهای مناسبی دارند، اما ظرفیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور فراوان است و در این سطح نباید باقی بماند. وی یادآور شد: کشور ما از نظر منابع هیدروکربنی و ذخایر نفت و گاز جزو کشورهای اول تا سوم جهان بوده و ظرفیت و پتانسیل مناسبی برای همکاری‌های مشترک در این زمینه وجود دارد. ایران و برزیل به طور مشترک می‌توانند سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه‌های زغال‌سنگ، فلزات و مواد معدنی داشته باشند که در همین جا از سرمایه‌گذاران برزیلی برای حضور در ایران دعوت می‌شود.

نعمت‌زاده افزود: در معادن، صنایع پیشرفته الکترونیکی، اتوماسیون و نرم‌افزار همکاری‌های بسیار موثری میان ایران و برزیل می‌تواند شکل گیرد. در همین حال، تجهیزات پزشکی یکی از زمینه‌هایی است که برزیل می‌تواند بر مبنای آن تولید مشترک داشته باشد.وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران دارای بازار 80 میلیون نفری است که با در نظر گرفتن همسایگان این رقم به 350 میلیون نفر می‌رسد که این شرایط، زمینه مناسبی برای تشویق به حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه برزیلی فراهم کرده است. وی در پایان با تاکید بر سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید غذای حلال گفت: صنایع غذایی ایران نیز یکی از زمینه‌های موفق برای همکاری خواهد بود که در این زمینه ما پیشنهاد همکاری را به سرمایه‌گذاران برزیلی داده‌ایم.

همچنین در این دیدار، آرماندو مونترو، وزیر صنعت و توسعه تجارت برزیل گفت: رئیس‌جمهوری برزیل بر گسترش روابط با ایران تاکید بسیاری دارد و این کشور در شرایط مذاکرات هسته‌ای ایران کاملا از اهداف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای ایران دفاع کرد.وی تصریح کرد: هم اکنون ثمره مذاکرات در گفت‌وگوهای دیپلماسی متبلور شده و تهران این روزها به یک مقصد بسیار پراهمیت برای تجار جهانی و بین‌المللی تبدیل شده است که در این راستا البته برزیل و ایران با توجه به پیشینه روابط خود باید تعاملات تجاری را تحکیم بخشند.

وزیر صنعت و توسعه تجارت برزیل خاطرنشان کرد: تجارت ایران و برزیل در سال ۲۰۱۴ به 4/ 1 میلیون دلار رسیده که باید با سرمایه‌گذاری‌های مشترک این رقم افزایش یابد و این در شرایطی است که صنایع غذایی را نیز نباید از یاد برد و برزیل هم آمادگی دارد مبادلات تجاری خود با ایران را در این بخش افزایش دهد. وزیر صنعت و توسعه تجارت برزیل همچنین بخش صنعت، انرژی، زیرساخت‌ها، مواد معدنی، مباحث علمی و تکنولوژیک و نفت، گاز و پتروشیمی را از دیگر مواردی برشمرد که هر دو کشور می‌توانند برای همکاری در این زمینه‌ها مذاکره کنند. وزیر صنعت و توسعه تجارت برزیل خاطرنشان کرد: ایران و برزیل می‌توانند در زمینه برق تا 47 میلیون دلار همکاری مشترک داشته باشند، ضمن اینکه تولید انرژی پتانسیل بالقوه‌ای برای برزیل است و هم‌اکنون برزیل بیش از 40 درصد انرژی مورد نیاز خود را تولید می‌کند، درحالی که انرژی می‌تواند زمینه‌ساز بحث سرمایه‌گذاری و افزایش تولید باشد.از سوی دیگر، امروز نیز وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل و ادواردو براگا، وزیر معادن و انرژی برزیل با حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران دیداری خواهند داشت تا زمینه‌های همکاری دو کشور در زمینه احداث نیروگاه‌های برق و مطالعات آبی مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران در دیدار با این مقام مسوول برزیلی بر همکاری مشترک در زمینه خودروسازی تاکید کرد و گفت: در گذشته دو کشور همکاری موفقی در این خصوص داشته‌اند و مجددا نیز آمادگی همکاری در این بخش را داریم.وی افزود: پیشنهاد مشخص من به برزیل، تاسیس شرکت‌های مشترک با همکاری ایران و برزیل در کشور‌های منطقه است. بازار بزرگ منطقه، قطعا جذاب خواهد بود. از سویی تولید در برزیل و ارسال آن به منطقه، به جهت حمل‌و‌نقل، ترانزیت، هزینه‌بر خواهد بود. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم تولیداتی را با همکاری ایران و برزیل صورت دهیم. وی عنوان کرد: میزان واردات ایران از برزیل از میزان صادرات آن، بیشتر است؛ بنابراین ما به‌دنبال متوازن کردن روابط تجاری بین دو کشور هستیم.وی با اشاره به زمینه‌های همکاری بین دو کشور گفت: خودروسازی و صنایع غذایی و کشاورزی در اولویت همکاری‌های ما هستند.

ارسال نظرات