همه حاشیه‌های کنفرانس وین درباره سوریه؛

جایگاه ظریف در اجلاسی که نماینده غیررسمی صهیونیست‌ها هم حضور دارد، کجاست؟

حضور عربستان سعودی در این کنفرانس یکی از اصلی‌ترین ایرادات و نقطه تاریک آن است؛ چرا که ریاض سال‌هاست به نماینده رژیم صهیونیستی در میان کشورهای اسلامی تبدیل شده و پیگیری جدی اهداف و منافع صهیونیست‌هاست.
کد خبر: ۸۵۸۶۷۹۶
|
۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

دعوت بی سر و صدا از ایران برای حضور در کنفرانس وین به منظرو تصمیم‌گیری درباره بحران سوریه، برخلاف آن چیزی که رسانه‌های نزدیک به دولت تلاش می‌کنند تا یک دستاورد بزرگ از آن بسازند، می‌تواند به یک پاشنه آشیل جدی در زمینه فعالیت‌های دیپلماتیک ایران تبدیل شود؛ فعالیت‌هایی که در یکی دو سال اخیر به دلیل رویکردهای عجیب و نامناسب وزارت خارجه آسیب جدی نیز دیده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج، حضور عربستان سعودی در این کنفرانس یکی از اصلی‌ترین ایرادات و نقطه تاریک آن است؛ چرا که ریاض سال‌هاست به نماینده رژیم صهیونیستی در میان کشورهای اسلامی تبدیل شده و پیگیری جدی اهداف و منافع صهیونیست‌هاست.

این مساله از آنجایی اهمیت می‌یابد که تخریب جبهه مقاومت، اصلی‌ترین راهبرد اسرائیل در منطقه است و مشخص نیست علت حضور ایران در اجلاسی که نماینده صریح ولی غیررسمی رژیم صهیونیستی نیز در آن حضور دارد، به چه علت است. آیا اگر خود اسرائیل هم به صورت رسمی در این اجلاس حاضر بود، مقامات وزارت خارجه حاضر به شرکت در این کنفرانس بودند؟!

در این زمینه بد نیست نگاهی به مصاحبه یکی از شاهزاده‌های تاثیرگذار سعودی درباره اوضاع این روزهای فلسطین بیندازیم. «ولید بن طلال»، شاهزاده ثروتمند سعودی روز سه شنبه در مصاحبه ای که با روزنامه کویتی «القبس» انجام داد و بخشهایی از آن را پایگاه اینترنتی « AWD news» منتشر کرد، موضع خود را در خصوص مردم فلسطین و اشغالگران فاش کرد.

این شاهزاده سعودی در این مصاحبه گفته است کشورش باید در مواضع سیاسی خود تجدید نظر کند و راهبردی جدید را برای مقابله با تاثیر روز افزون ایران در کشورهای خلیج فارس تدوین کند و بر این اساس باید برای بازدارندگی هرگونه اقدام احتمالی ایران با توجه به تحولات غافلگیرکننده در سوریه که در پی دخالت روسیه در این کشور به وجود آمده است معاهده دفاعی مشترکی با تل‌آویو امضا کند.

ولید بن طلال می گوید: «هرج و مرج موجود در خاورمیانه مسئله مرگ و زندگی را برای عربستان شکل داده است ، من می دانم که ایرانیها تلاش می کنند نظام سعودی را از مسئله فلسطین کنار بگذارند و برای همین عربستان و اسرائیل باید با تقویت روابط بین خود و تشکیل جبهه متحدی برای خنثی کردن این برنامه بلندپروازانه ایران ، توطئه آنها را خنثی کنند.»

خبرگزاری کویت نیز بخش‌هایی از اظهارات این شاهزاده سعودی را منتشر کرد که وی گفته است: «ریاض و تل‌آویو باید موقتا توافق کنند چرا که دیگر نمی توان از سیاست عربستان سعودی در بحران عربی اسرائیلی دفاع کرد.»

ولید بن طلال می گوید آنچه که اوضاع عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس را وخیم کرده این است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خود را به جنگ داخلی سوریه که از چهار سال پیش ادامه دارد از طریق حمله به نیروهای تندرویی که «سی آی ای» آنها را آموزش داده وارد کرده است.

وی معتقد است این مسئله اهمیت رابطه بین عربستان و اسرائیل را برای متوقف کردن محور روسیه - ایران - حزب الله مشخص می‌کند.

وی افزود: «از امت یهودی و بلندپروازیهای دموکراتیک آنها در مقابله با آغاز انتفاضه فلسطینی حمایت خواهم کرد و تمام تلاشم را برای شکستن هر گونه ابتکار عربی در محکومیت تل آویو به کار خواهم بست چرا که من توافق عربی اسرائیلی و دوستی آینده بین این دو را برای مقابله با تجاوزهای خطرناک ایران ضروری می دانم.»

حالا جناب آقای ظریف باید این سوال را پاسخ بگوید که آیا با حضور این نمیانده اسرائیل می‌توان به یک نتیجه سازنده درباره سوریه به عنوان یکی از محورهای مهم جبهه مقاومت رسید؟

ارسال نظرات