خبرگزاری بسیج: سه خبرنگار از شهرستان ری برای هیئت مؤسس خانه مطبوعات شهرستان های استان تهران انتخاب شدند.
کد خبر: ۸۵۸۶۵۹۵
|
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ در جلسه‌ای که به منظور تاسیس  خانه مطبوعات شهرستان های استان تهران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با حضور دکتر برزین ضرغامی مدیرکل، داود اسماعیلی معاون فرهنگی، مطبوعاتی و اطلاع رسانی، نمایندگان معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه شهرستانهای استان تهران برگزار شد، اعضای هیئت مؤسس خانه مطبوعات شهرستانهای استان تهران انتخاب شدند.

در این نشست، از میان ۲۷ مدیر رسانه واجد شرایط این استان مرتضی فغانی، رضا فغانی و علی اشرف خانلری از شهرستان ری، علیرضا مهدی زاده از شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا، علی لطفی از شهرستان بهارستان، احمد تاجیک از شهرستان پاکدشت و منیره الوند غیاثوند از شهرستان قدس به عنوان هفت عضو هیئت مؤسس خانه مطبوعات شهرستانهای استان تهران انتخاب شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان تهران در این نشست گفت: پیگیری مسائل مطبوعات در استان تهران و همسو با سیاست‌های کلان وزارت مطبوع باید به خود اصحاب رسانه واگذار شود.

برزین ضرغامی افزود: نقش اداره کل به عنوان ناظر در تشکیل خانه مطبوعات است و خانه مطبوعات باید براساس اساسنامه ابلاغی و همسو با سیاستهای  وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل شود و تمامی امور صنفی همکاران خود را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش فعالیت انجمن ها و سازمانهای مردم نهاد در حوزه فرهنگ و هنر، تمامی امکانات و لوازم و تلاش خود را به کار می‌بندد تا این دفاتر و تشکل‌ها شکل گیرد.

معاون فرهنگی، مطبوعاتی و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این نشست بیان داشت: با توجه به این که یکی از اهداف و شعارهای اداره کل از ابتدای سال ۹۳ ایجاد تشکلهای غیردولتی در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر است، خانه مطبوعات یکی از مهمترین اهداف به منظور ساماندهی وضعیت مطبوعات شهرستانهای استان تهران و تحقق شعار واگذاری امور به اصحاب رسانه است.

داود اسماعیلی ادامه داد: رسانه‌های استان در ابعاد مختلف دچار آسیب‌های فراوان هستند که بیشتر مسائل این حوزه باید توسط صنفی متخصص و آشنا به امور رسانه پیگیری و حل شود.

وی افزود: ساماندهی مطبوعات شهرستانها اعم از نشریات محلی، دفاتر سرپرستی، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، گام مهمی در بهبود فعالیت رسانه‌ای شهرستانها خواهد بود.

معاون فرهنگی، مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تأکید کرد: کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی مطبوعات محلی که خود متضمن تقویت نقش مطبوعات کشور و افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاع رسانی کشور است، صرفاً از طریق حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی، بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی، توسعه دانش فنی و امنیت شغلی – حرفه‌ای اصحاب جراید و شناسایی امکانات بالقوه و بهره‌گیری از افکار،‌ اندیشه، تجارب و اراده جمعی اصحاب مطبوعات و فعالان این عرصه میسر خواهد بود.

وی افزود: بدین منظور «خانه مطبوعات» به عنوان تشکیلاتی فرهنگی، صنفی، غیردولتی و غیرانتفاعی از دست ‌اندرکاران مطبوعات و مراکز خبررسانی استان تشکیل می‌شود تا به موجب این اساسنامه اهداف فوق را در استان دنبال کند.

گفتنی است طبق تبصره یک ماده اول اساسنامه خانه مطبوعات کشور، با فراخوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مجمع عمومی برای انتخاب هیأت مؤسس تشکیل و اعضای هیئت مذکور به تعداد هفت نفر از بین نامزدهای حاضر به اکثریت آرا انتخاب خواهند شد.

نماینده هیئت مؤسس نیز موظف است با نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نسبت به انجام تشریفات قانونی ثبت خانه مطبوعات، عضوگیری و بر اساس شرایط مقرر در ماده ۴۴ و برگزاری مجمع عمومی برای انتخاب هیئت مدیره حداکثر طی مدت یک ماه اقدام نماید.

در ماده دوم این اساسنامه نیز وظایف خانه مطبوعات استان عبارت از کمک به تأمین حقوق و گسترش آزادی‌های قانونی و مسئولانه رسانه های استان با رویکرد صنفی، کمک به اقتصاد رسانه‌های استان از طریق آموزش و ترویج شیوه های روزآمد مدیریت رسانه، استعدادیابی و حمایت از آموزش و اشتغال نیروهای مستعد در حوزه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای، بسط و تقویت ارتباط مطبوعات استان با دستگاه های اجرایی، موسسات و نهادهای دولتی و عمومی و سایر صنوف و تشکلهای قانونی، تدوین بانکهای اطلاعاتی روزنامه نگاران، برگزاری جشنواره‏‌ها، نمایشگاه‌ها و بزرگداشت مناسبتهای مطبوعاتی در استان است.

از دیگر وظایف خانه مطبوعات استان نیز همکاری با مراکز عرضه و فروش نشریات محلی به منظور تقویت سامانه توزیع مطبوعات در استان، دفاع از حقوق حرفه ای اعضا و داوری در اختلافات داخلی روزنامه نگاران استان، حل مشکلات صنفی اعضا و فراهم آوردن تسهیلات رفاهی برای آنان، تأسیس و تقویت تعاونی (مصرف، مسکن) و صندوق اعتباری حمایت، برای اعطای تسهیلات به اعضا، جذب حمایتهای مالی و تسهیلات دولتی و توزیع قاعده مند آنها بین اعضا، تدوین و اجرای برنامه‏‌های فرهنگی- آموزشی در جهت توسعه کیفی مطبوعات استان، آسیب‏‌شناسی فعالیتهای مطبوعاتی و طراحی ساز و کارهای لازم برای ارتقای کمی و کیفی مطبوعات استان، ایجاد بستری برای خدمات رسانه‌ای و آموزشی به ادارات، ‌نهادها و متقاضیان در جهت تأمین مخارج مطبوعات، آموزش شیوه‏های حرفه ای روزنامه‌‏نگاری و فنون و تخصص‏های مرتبط به اعضا، روزنامه نگاران غیر عضو و علاقه‌‏مندان به این حرفه و در نهایت، تعامل فعالانه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی در تکمیل بانکهای اطلاعاتی، برگزاری جشنواره‌ها، فعالیتها و بزرگداشت مناسبتهای مطبوعاتی در استان بر اساس تفاهمنامه های منعقده و مصوب فی‌مابین است.

 

 

ارسال نظرات