یک کارشناس شهرسازى گفت: اقدامات شهرسازی مثبت شهردارى تهران در جهت افزایش حیات شهری ناچیز بوده است.
کد خبر: ۸۵۸۶۲۱۲
|
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا درودی  با اشاره به اینکه حیات شهری و ایجاد بستر مناسب برای تعاملات اجتماعی به عنوان موضوع بسیار مهم شهرهای امروزی تلقی می شود، گفت: طراحى  فضاهای شهری به عنوان محیطی عمومی برای ارتباطات چهره به چهره در این زمینه بسیار موثر است.

وى ادامه داد: امروزه  اهمیت طراحی فضاهای شهری روز به روز در حال افزایش است، به طوری که این موضوع در دهه‌هاى اخیر مورد توجه ویژه کشورهای پیشرفته قرار گرفته است؛ برای نمونه طراحی‌های خاص شهر استانبول با توجه به نوع فرهنگ، اقلیم و سایر عوامل در فضاهای شهری، سبب شده تا این شهر را به محیطی شاد و به یادماندنی تبدیل شود و همچنین استفاده بهینه به منظور تعدیل شلوغی عاملی  جذب گردشگران نیز باشد.

این کارشناس شهرسازى با بیان اینکه اقدامات شهرسازانه مثبت شهردارى تهران در جهت افزایش حیات شهری ناچیز بوده است، تصریح کرد: این نهاد مدیریتی تنها تعاملات شهری را در قالب احداث مجتمع های تجاری و ترویج فرهنگ  مصرف گرایی می بیند.

وى خاطرنشان کرد: اساسا شهرداری تهران  برنامه و طرح مشخصی برای ایجاد فضاهای جمعی نداشته، علاوه بر آن فضاهای موجود نیز از طراحی مناسبی برای بهره‌مندى اقشار و گروه هاى سنى مختلف برخوردار نیست.

درودى در توضیح دلیل اصلى رشد قارچ گونه فضاهایی مانند سفره خانه ها، گفت: فقدان طراحى مشخص  فضاهاى شهرى نشان مى دهد، ساختار شهر براى سنین مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان طراحی نشده است.

وى با بیان اینکه بسیاری از جرائم و آسیب های اجتماعی که در شهر اتفاق می افتد، ریشه در نوع و میزان تعاملات محدود  شهروندان دارد، خاطرنشان کرد:فضای شهری به عنوان بستری بسیار مطلوب برای بالا بردن ارتباطات چهره به چهره نقش بسزایی در ایجاد سرزندگی دارد و همچنین سبب بالا رفتن امنیت محیط های شهری و رونق اشتغال می شود.

این مدرس دانشگاه افزود:  بنابراین شهرداری تهران باید به طراحی یک فضای عمومی در راستای ضوابط و مقررات آن محیط و بعد چهارم یعنی زمان توجه کرده و با مد نظر قرار دادن تغییر مداوم فضاى شهرى، آن را مطابق با مولفه زمان طراحى و اجرا کند.

ارسال نظرات