بر اساس مطالعه ای که روی مدل های آب و هوایی انجام گرفته است ممکن است در طی قرن حاضر، بخش هایی از منطقه خلیج فارس در نتیجه تغییرات آب و هوایی با دوره های گرمای کشنده مواجه شود.
کد خبر: ۸۵۸۵۷۷۹
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا، بر اساس مطالعه ای که روی مدل های آب و هوایی با دقت بالا انجام گرفته، در طی قرن حاضر، بخش هایی از منطقه خلیج فارس ممکن است در نتیجه تغییرات آب و هوایی با دوره های گرمای کشنده ای مواجه شود.

این مطالعه جزئیات یک سناریوی طبیعی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای را تشریح می کند، اما در عین حال نشان می دهد که مهار انتشار گازهای گلخانه ای می تواند این افزایش دماهای مرگبار را منتفی سازد.

این مطالعه که نتایج آن دیروز در مجله نیچر کلایمت چنج منتشر شد، توسط الفاتح الطاهر، استاد مهندسی شهری و زیست محیطی در دانشگاه ام آی تی و جرمی پال، دانشجوی دکتری دانشگاه لویولا مریمانت آمریکا انجام شده است. این محققان نتیجه گرفته اند که شرایط در منطقه خلیج فارس، از جمله کم عمق بودن آب و تابش شدید نور آفتاب این منطقه را به «یک نقطه حساس منطقه ای تبدیل می سازد که تغییرات آب و هوایی در آن در صورت عدم کنترل، احتمالا تاثیر شدیدی بر قابلیت زیست انسان در آن منطقه در آینده خواهد گذاشت.»

الطاهر و پال از طریق بررسی مدل های آب و هوایی با دقت بالا دریافتند که بسیاری از شهرهای بزرگ این منطقه ممکن است از آستانه قابلیت زیست انسانی خارج شوند. الطاهر می گوید، این آستانه «تا جایی که ما می دانیم... هیچگاه برای هیچ نقطه ای در زمینه گزارش نشده است.»

بر اساس تحقیق منتشر شده، این آستانه زیست پذیری رسیدن دمای هوا به 35 درجه سلسیوس برای مدت بیش از 6 ساعت است.

دمای هوا در منطقه خلیج فارس در تابستان امسال به این آستانه نزدیک شد به نحوی که در روز 31 جولای، دمای هوا در بندر ماهشهر ایران برای یک ساعت یا کمتر به 34.6 درجه رسید.

به گفته طاهر، خطر شدیدی که متوجه سلامتی و زندگی انسانهاست، زمانی اتفاق می افتد که چنین درجه حرارتی برای چند ساعت ادامه پیدا کند. مدل ها نشان می دهد که این اتفاق در 30 سال پایانی قرن 21، چند بار رخ خواهد داد.

به گفته محققان، منطقه خلیج فارس به دلیل دارا بودن ویژگی هایی همچون کم بودن ارتفاعات، آسمان صاف، بدنه آبی که جذب حرارت را افزایش می دهد و کم بودن عمق آب خلیج فارس که میزان شرجی بودن هوا را افزایش می دهد، به طور ویژه از این نظر آسیب پذیر است.

مدل های آب و هوایی نشان می دهد که تا نیمه دوم قرن حاضر، شهرهای بزرگ منطقه نظیر دوحه در قطر، ابوظبی و دوبی در امارات و بندرعباس در ایران ممکن است چندین بار در طول یک دوره 30 ساله از آستانه دمای 35 درجه سلسیوس عبور کنند. الطاهر می افزاید، شرایط تابستانی داغ که اکنون هر 20 روز یکبار یا بیشتر اتفاق می افتد، «در آینده به خصیصه معمول روزهای تابستانی تبدیل خواهد شد.»

هرچند بخش دیگر شبه جزیره عربستان، در مجاورت دریای سرخ، گرمای کمتری را شاهد خواهد بود، اما پیش بینی ها حاکی از آن است که احتمال وقوع گرمای شدید و رسیدن دما به 32 تا 34 درجه سلسیوس در آن منطقه نیز وجود دارد. نویسندگان گزارش خاطر نشان می کنند که این می تواند یک نگرانی ویژه باشد، زیرا موسم حج که در طی آن 2 میلیون زائر مسلمان برای انجام مناسک دینی در سرزمین عربستان حضور می یابند، در طول این ماه های گرم اتفاق می افتد.

به عقیده نویسندگان این گزارش، هرچند بسیاری از دولت های متمول منطقه خلیج فارس ممکن است بتوانند خود را با گرم شدن شدید هوا تطبیق دهند، اما مناطق فقیرتر نظیر یمن ممکن است آسیب پذیری بیشتری در مقابل این موج گرما داشته باشند.

ارسال نظرات