ضوابط واردات خودرو و کالاهای آمریکایی از زبان رئیس کل گمرک

رئیس کل گمرک با بیان اینکه ضوابط واردات کالاهای آمریکایی قطعا تغییر می‌کند، گفت: برای این کار باید ابتدا فرآیند تعرفه‌ها، ثبت سفارش و گشایش در شبکه بانکی تغییر کند و سپس تغییرات حقوق و عوارض گمرکی یا ممنوعیت واردات کالا اعمال شود.
کد خبر: ۸۵۸۵۶۸۴
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مسعود کرباسیان در حاشیه مراسم امضای موافقتنامه الکترونیکی کردن کارنه تیر میان گمرک ایران و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرمان مقام معظم رهبری مورد توجه هیئت وزیران قرار می‌گیرد و برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی درباره آمار واردات کالاهای آمریکایی در برخی رسانه‌ها گفت: چنانچه این آمار منطبق با ارقام اعمال شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران باشد، حتما قابل اعتماد است.

کرباسیان ادامه داد: هم‌اکنون محدودیتی برای ورود کالاها از کشورهایی به غیر از رژیم صهیونیستی وجود ندارد و واردات از هیچ کشوری به غیر از این رژیم اشغالگر ممنوع نیست و در قانون نیز به صراحت عنوان شده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تغییر در ضوابط واردات کالا از جمله کالاهای آمریکایی باید مصوبه هیات دولت را داشته باشد و دستگاه‌های اجرایی برای این موضوع در جریان قرار بگیرند اما تا این لحظه هیچ‌گونه مصوبه‌ای صادر نشده است.

وی ادامه داد: کالاها از آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد ایران می‌شود و این در شرایطی است که در دوران تحریم، عمده کالاها به صورت غیرمستقیم به ایران وارد می‌شد و اگر چه برخی کشورها شریک تجاری عمده ایران به شمار می‌آمدند اما خود تولیدکننده کالا نبودند و با روش صادرات مجدد کالاهایی را به ایران ارسال می‌کردند.

کرباسیان درباره واردات خودرو با ارز متقاضی نیز گفت: واردات خودرو فقط با ارز متقاضی صورت می‌گیرد و مبنای محاسبه حقوق و سود بازرگانی نیز برای خودروهای وارداتی، نرخ ارزی است که بانک مرکزی به صورت رسمی اعلام می کند، زیرا ما به عنوان یک سازمان دولتی نمی‌توانیم هر روز در بازار به راه افتیم و نرخ ارز را استخراج کنیم و ملاک ما نرخ ارز بانک مرکزی است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: بر اساس قانون، ممنوعیتی برای ورود کالا با ابزارهای غیرتعرفه‌ای وجود ندارد و تعرفه باید تنظیم کننده بازار باشد، ضمن اینکه هیچ ثبت سفارشی در مورد انواع میوه صورت نگرفته است.
ارسال نظرات