«بلال عموری» فارسی‌آموز تونسی پس از حضور در دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در ایران و بازگشت به کشور در سفرنامه‌ای به مشاهده فیلم محمد رسول‌الله اشاره وآن را یک کار هنری بزرگ در جهان اسلام توصیف کرد.
کد خبر: ۸۵۸۵۶۰۲
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ «بلال عموری» از کشور تونس، دانشجوی مقطع دکتری رشته اقتصاد در دانشگاه علوم اقتصاد و تجارت تونس است که به خاطر علاقه­‌اش به زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایران، از پنج سال گذشته یادگیری زبان فارسی را در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، آغازکرده است.

این فارسی‌آموز تونسی که در سومین دوره کوتاه مدت دانش افزایی زبان فارسی به همراه 6 فارسی آموز دیگر تونسی و یک فارسی آموز قطری، میهمان بنیاد سعدی در تهران بود، زبان فارسی را به عنوان سومین زبان بعد از عربی و فرانسه یاد گرفته است و هدفش از سفر به ایران را بهبود سطح اطلاعات خود از زبان فارسی و همچنین آشنایی هرچه بیشتر با طریقه زندگی روزمره و آداب و رسوم ایرانیان عنوان کرده است.

بلال عموری پس از بازگشت به تونس، گزارش کوتاهی از سفر یک هفته‌ای خود به ایران برای روابط عمومی بنیاد سعدی ارسال کرده است که در ادامه متن کامل آن را با همان ادبیات نگارش شده و کمی اصلاح می­خوانید:

«به نام خداوند جان و خرد

از طرف خودم و همه گروه آموزش زبان فارسی از تونس این گزارش را می‌نویسم.

زبان فارسی یکی از مهمترین زبان­‌های جهان است. این زبان حدوداً از نه سال پیش در تونس آغاز شد، ولی در سه سال گذشته گسترش پیدا کرد. من خیلی به زبان فارسی علاقه دارم زیرا زبان تمدن و فرهنگ است.

برای آشنا شدن با تمدن و فرهنگ هر منطقه‌ای، تنها آموزش و یادگیری زبان آن منطقه کافی نیست بلکه باید با مردم و جمعیت آن زبان گفت‌وگو کرد. در این رابطه، از مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و بنیاد سعدی تشکر می‌‌کنم که فرصت بازدید ایران را به ما دادند (به رغم زمان کوتاه یک هفته‌ای).

صبح یکشنبه 27 سپتامبر 2015، به فرودگاه امام خمینی رسیدیم که در اینجا از آقایانی که در فرودگاه از ما استقبال کردند و از تلاش­‌های ایشان تشکر می‌کنم. بعد از استراحت در اقامتگاه بنیاد سعدی، معاون بین‌الملل این بنیاد و کارشناسان از ما استقبال کردند و برنامه این دوره را معرفی کردند.

در چهار روز اول، هر روز صبح درس خواندیم. واقعا نخستین بار بود که مثل آن استادان را دیدیم، آن استادان بسیار عالی هنر آموزش را می‌ دانستند و با اینکه زمان کوتاه بود اما بسیاری مسائل به ما آموختند.

همچنین هر روز بعد از ظهر به موسسات دولتی و فرهنگی و مکان‌ های تفریحی رفتیم:

بنیاد ایرانشناسی:

سنت و عیدهای ایرانی را در آنجا شناختیم. عید نوروز، جشن ازدواج و ابزار موسیقی سنتی را که در آنجا نمایش داده شده بود، دیدیم. مسئولین این بنیاد، تابلوهای مختلف از تصاویر جغرافیایی ایران، تنوع حیوانات و تنوع گیاهی در ایران را نیز به نمایش گذاشته بودند.   

کتابخانه ملی:

یکی از جاهای مهم در ایران کتابخانه ملی است. از موزه نسخه­‌های خطی بازدید کردیم. نسخه‌های قرآن مجید و نسخه‌­های خطی شاعران و دانشمندان ایرانی و مسلمانان را تماشا کردیم و کیفیت حمل و نقل کتاب­ در کتابخانه را شناختیم. همینطور روزنامه­‌های قدیمی و یک کتاب قرآن بزرگ در آنجا موجود هستند و خیلی چیزهای دیگر.

جماران:

به نظرم هر توریستی که به تهران می‌­رود باید به خانه امام انقلاب اسلامی برود و بازدید کند تا زندگی متواضعی که امام داشت را بشناسد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

از مهمان‌نوازی و از تلاششان برای ترویج زبان و فرهنگ فارسی تشکر می­‌کنیم.

تله کابین توچال:

جای تفریحی بسیار خوبی بود. می­ توانستیم همه شهر تهران را ببینیم ولی ما امید داشتیم در فصل زمستان وقتی که همه شهر توسط برف سفید است آنجا برویم.

کاخ موزۀ گلستان:

در اینجا، زندگی شاه قاجار و هنر معماری در زمان قاجار را دریافتیم.

پارک آب و آتش/ پل طبیعت:

در بازدید از این پارک، می­توانیم علاقه به طبیعت مردم ایران را دریابیم. در این پارک می ­توانیم روابط بین مردم ایران را ببینیم.

باغ ‌موزه دفاع مقدس:

بزرگترین موزه فرهنگی و کشف حقایق است که باید پس از جنگ ساخته شده باشد. حقایق جنگ را به صورت ملموس شناختیم در حالیکه بسیاری از وقایع جنگ ایران و عراق توسط رسانه­ های بین­ المللی با دروغ به تصویر کشیده شده‌ اند.

کتاب فروشی­ های خیابان انقلاب:

ممکن است تنها جایی در جهان باشد که شامل این تعداد زیاد از کتابفروشی باشد به علاوه اینکه دانشگاه تهران هم در این خیابان است. در آنجا همه کتاب‌ها در همه رشته­ ها وجود دارند. کسی که به خواندن علاقه دارد در این خیابان هدف خودش را پیدا می­‌کند.

ترنجستان بهشت­:

در اینجا کتاب­ هایی نفیس و مختلف در دین، فرهنگ، کودکی، شعر، آموزش، قرآن، سی­دی فرهنگی و موسیقی و بازی­های آموزشی با قیمت مناسب وجود دارند. من توصیه می‌کنم هر کسی که به ایران می‌رود این کتابخانه را ببیند.

پردیس سینمایی ملت (فیلم محمد رسول‌الله):

این ساختمان، موفقیت سینمای ایران را نشان می­‌دهد. برای اولین بار فیلم محمد رسول ­الله را تماشا کردیم؛ این فیلم یک کار هنری بزرگ است.

برج میلاد:

بلندترین برج در ایران و ششمین برج بلند مخابراتی در جهان است. از سکوی دید باز برج می توانیم هر منطقه و هر خیابان در تهران را مشاهده کنیم.

بازار سنتی تجریش:

تجریش یک محله قدیمی است که دارای بازار سنتی و مدرن است که ما از هردو بازار بازدید کردیم. زمان در تجریش به سرعت گذشت.

کارشناسان بنیاد سعدی با تلاش خودشان آرامش ما را فراهم آوردند و عبارات تشکر من برای تلاش ایشان کافی نیست.»

گفتنی است، این فارسی آموزان که از کشور تونس و قطر از پنجم تا سیزدهم مهرماه سالجاری در تهران حضور داشتند، ضمن حضور در کلاس­ های آموزشی و اقامت در میهمانسرای بنیاد سعدی، از اماکن تاریخی، علمی، فرهنگی و گردشگری تهران نیز بازدید کردند.

ارسال نظرات