سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه متاسفانه ستاد، اطلاع دقیقی از ولادت نوزادان از زنان معتاد ندارد، ولادت نوزادان معتاد در کشور را نگران کننده توصیف کرد.
کد خبر: ۸۵۸۵۵۹۲
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، پرویز افشار اظهار کرد: متولی موالید کشور و کنترل سلامت زنان وزارت بهداشت است و متاسفانه ما اطلاع دقیقی از آمار به دنیا آمدن نوزاد متولد شده از زنان معتاد در کشور نداریم.

وی با بیان اینکه سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر، غربالگری زنان معتاد نیست، گفت: نوزادانی که از مادران معتاد به اپیوئیدها (مخدرهای سنتی) متولد می‌شوند، مبتلا به سندروم محرومیت نوزادی هستند که این سندروم باعث بدحالی شدید این نوزادان شده، تا اندازه‌ای که برای نگهداری آن‌ها باید این نوزادان را در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری کرد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر پیچیدگی‌های درمان اعتیاد این نوزادان افزود: وجود این سندروم محرومیت در نوزادان زنان معتاد، بسیار زجر آور است و در مرحله نگهداری از آن‌ها باید پیش از هرچیز، میزان دُز انتقالی از جفت در رحم مادر به این نوزاد تعیین شده و با در نظر گرفتن مصرف مادران ، دُز مورد نیاز مرفین یا اپیوم این نوزادان تعیین شود و از طریق سرم به آن‌ها منتقل شود.

افشار با نگران کننده خواندن ولادت نوزادان معتاد، گفت: این مساله در صورت صحت آمار ارائه شده، قطعاً نگران کننده است و موضوع ولادت نوزادان از زنان معتاد، مساله‌ای است که در کمیته درمان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به آمار ارائه شده یکی از مسئولین وزارت بهداشت در خصوص تولد سالانه 70 هزار نوزاد از زنان معتاد، به سهم 10 درصدی زنان از جمعیت معتادان کشور اشاره کرد و گفت: گرچه این زنان غالباً در سن باروری و زاد و ولد قرار دارند ولی محاسبات ما با آمار ارائه شده ولادت سالانه 70 هزار نوزاد در کشور، اختلاف دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تاکید کرد: البته اصل ولادت نوزاد معتاد از زنان معتاد، موضوعی قطعی است ولی به نظر می‌رسد آمار مرتبط با این موضوع، نیازمند بررسی‌های جدی است.

ارسال نظرات