اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور با اشاره به نامه اخیر چهار وزیر کار، صنعت، دفاع و اقتصاد به رئیس جمهور گفت: این وزرا هم‌اکنون از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای پشیمان شده‌اند چرا که در خواست نابجایی از رئیس جمهور داشتند.
کد خبر: ۸۵۸۵۵۴۳
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از اقتصادنیوز، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که واکنش رئیس جمهور به آنان چه بود، گفت: رئیس جمهور بسیار پرظرفیت هستند و به همه آن‌ها لبخند زدند.

مشاور رئیس‌جمهور درباره انگیزه چهار وزیر در نوشتن این نامه گفت: آن‌ها به دنبال رانت خوراک ارزان برای پتروشیمی بودند و هر کدامشان به یک دلیلی این نامه را امضا کردند.

او افزود: انگیزه آقای طبیب‌نیا این بود که شاخص بورس بالا برود و تصور می‌کرد که اگر به پتروشیمی‌ها خوراک ارزان بدهند، سودشان بالا می‌رود و شاخص بهتری برای بورس به ارمغان می آورد.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: اما در این میان سوال پیش می آید که انگیزه آقای دهقان، وزیر دفاع و آقای ربیعی، وزیر کار چه بود؟ 90 درصد پتروشیمی‌ها برای این دو وزارتخانه و تحت مدیریت این دو وزیر است. پس دوست دارند خوراک ارزان بگیرند. مگر چه کسی از پول مفت بدش می‌آید؟ همه خوش‌شان می آید. بنابراین آن‌ها با این انگیزه ها نامه را امضا کردند.

ترکان درباره انگیزه وزیر صنعت از امضای این نامه گفت: وزیر صنعت قبلاً در پتروشیمی بوده است و مثل من که قبلاً جاهایی بوده ام و همیشه به آنجاهایی که بوده ام، علاقه دارم، ایشان هم تعلق خاطر به پتروشیمی‌ها داشته‌اند و دلشان می‌خواست که خوراک ارزانی گیر آنها بیاید. بنابراین همه این وزرا در این نامه به دنبال خوراک ارزان برای واحدهای پتروشیمی بودند و با این انگیزه نامه را امضا کردند. بعد هم همه‌شان پشیمان شدند چون به نظرم درخواست نابجایی داشتند.

او گفت: ما با ارزان فروشی گاز مخالف هستیم. همین الان داریم گاز را با قیمت 13 سنت ارزان می فروشیم چون قیمت جهانی گاز، سه برابر این مقدار است.

مشاوررئیس جمهور تاکید کرد: این نامه نشانه‌ای از اختلاف در تیم اقتصادی دولت را به همراه ندارد و نباید نتیجه گرفت که کار این چهار وزیر در اصول اقتصادی دولت خللی ایجاد کرده است.

این گفتگو که ظاهراً واکنش های زیادی در پی داشت، اکبر ترکان را مجبور کرد، گفتگوی دیگری را با روزنامه های اصلاح طلب برای فروکش واکنش ها داشته باشد و تاکید کند که عبارت مفت‌خوار و رانت‌خوار را درباره 4 وزیر بکار نبرده است.

البته وی در گفتگوی جدید هم بر نظر قبلی خود صحه گذاشت و گفت: 90 درصد سهام پتروشیمی ها متعلق به دو وزارتخانه رفاه و دفاع است و دوست دارند خوراک ارزان بگیرند.این امر سبب شد نامه را امضا کنند.

ترکان افزود: واقعیت این است که قیمت 13 سنت برای خوراک پتروشیمی ها ارزان است. در این میان برخی وزیران از تلاش برای کاهش قیمت خوراک تاثیر پذیرفته اند.مگر چه کسی از پول مفت بدش می آید، همه خوش شان می آید.

ارسال نظرات