مسئول مرکز بسیج جامعه پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تشریح کرد
مسئول بسیج جامعه پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با مقایسه پوشش لباس و مسائل مذهبی در بیمارستانهای ایران با کشورهای غربی گفت:حتی ضوابط پوششی بیمار در ایران رعایت نمی‌شود و یا در بیمارستانها روحانی نیست درحالیکه در بیمارستانهای غربی همیشه یک کشیش حضور دارد.
کد خبر: ۸۵۸۵۵۱۴
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد جوانمرد درباره نقش پوشش کادر درمانی بیمارستان‌ها بر به هم زدن آرامش روانی بیمار به عنوان موضوعی که در دانشگاه‌های معتبر دنیا جدی گرفته می‌شود، اظهار کزد: ضوابط پوششی جزو استانداردهای حرفه‌ای در بیمارستان‌های دنیا و موضوعی مهم است، به این دلیل که نباید فاصله و اضطرابی میان بیمار و درمانگر وجود داشته باشد. بنابراین نباید بیمار فکر کند که درمانگر وی آدمی از جنس دیگری است که نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و این باعث اضطراب بیمار شود.

توجه به استانداردسازی در زمینه اخلاق حرفه‌ای در دنیا

مسئول مرکز بسیج جامعه پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در دانشگاه‌های معتبر دنیا نگاه اعتقادی به مقوله پوشش وجود ندارد و این موضوع تحت عنوان استانداردها مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاکید کرد: دانشجوی پزشکی باید وجناتی تعریف شده داشته باشد به این شکل که داشتن لوازم زینتی جزو استاندارها نیست و فرد باید حتماً آن را ترک کند، داشتن لاک و آرایش‌های ویژه به علت‌های متعدد، داشتن ناخن بلند و استفاده از عطر و ادکلن؛ به این علت که بیمار به دلیل مشکلاتی که دارد نباید اضطراب مضاعفی را دریافت کند، ممنوع است.

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش اعتباربخشی در بیمارستان‌های معتبر دنیا نیز در جذب نیروی انسانی این موضوعات را مورد توجه قرار می‌دهند به عنوان مثال پوشیدن شلوار جین و تی شرت حتی پوشیدن کفش sport ممنوع است به این دلیل که ممکن است انتقال آلودگی را موجب می‌شود، همچنین کفش صدا دار و پاشنه بلند نباید پوشیده شود.

جوانمرد درباره رعایت ضوابط پوشش در ایران بیان کرد: در برخی محیط‌های آی سی یو حتماً این قواعد رعایت می‌شود و هر چقدر این ضوابط رعایت شود دامنه آلودگی در بخش‌های مختلف کمتر و بیمار از مراقبت بهتری سود خواهد برد.

وی در ادامه افزود: برای رعایت ضوابط پوشش به منظور وقوع استاندارد سازی برای دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند باید خود دانشجو و والدینش فرمی را امضا ‌کنند و متعهد ‌شوند که دانشجو در طول تحصیل باید ضوابط را رعایت کند.

مسئول مرکز بسیج جامعه پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های معتبر دنیا به منظور رعایت اخلاق حرفه‌ای ضوابط اخلاقی را در قالب قانون حاکم می‌کنند، به بسیج پزشکی گفت: متاسفانه در کشور ما در این حوزه کار نشده است حتی ضوابط پوششی بیمار نیز در ایران رعایت نمی‌شود، به این دلیل که بیمار نیز دارای حریم است به عنوان مثال در اتاق عمل باید ضوابط پوشش رعایت شود تا روان فرد کاملاً آرامش داشته باشد اما به این دلیل که بخشی از این موضوع هزینه‌های اجرایی دارد رعایت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال کادر درمانی ما در برخی موارد از زدن یک برچسب معرفی بر روی لباس کوتاهی می‌کنند، حتی بر سر تخت بیمارستانی یک سنگ تیمم قرار ندارد تا بیماری که نمی‌تواند وضو بگیرد نماز را با تیمم به جا بیاورد و یا نبود یک روحانی در بیمارستان تا بتواند سوالات شرعی بیماران را پاسخ دهد، در حالیکه در کشورهای غربی یک کشیش 24 ساعته در بیمارستان وجود دارد.

بیمارستان بقیه الله(عج) بخشی از اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کند

جوانمرد با بیان اینکه در میان بیمارستان‌های ایرانی بیمارستان بقیه الله(عج) یکی از امتیازات اعتبار بخشی لازم را تا حد قابل قبول دارا است، خاطرنشان کرد: ما نتوانستیم بیمارستان‌ها را در سطح قابل قبول از لحاظ ضوابط اخلاقی بالا بیاوریم و نتوانستیم استانداردهای تعیین شده را پیاده کنیم درحالیکه با اجرای این موضوع بخشی از اخلاق حرفه ای اجرایی خواهد شد.

ارسال نظرات