تحولات جامعه مسلمانان روسیه در «نقطه بازگشت» افق

مستند «نقطه بازگشت» با موضوع تحولات جامعه مسلمانان در شوروی سابق و روسیه امروز، سه شنبه این هفته از شبکه افق پخش می شود.
کد خبر: ۸۵۸۵۴۹۴
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، در جهانی که به سر می‌بریم، حوادث بی شماری رخ می‌دهند که از آن جمله می‌توان جنگ‌های متعددی را نام برد که به بهانه‌های واهی شکل گرفته‌اند از جمله نبرد علیه مسلمانان؛ در نخستین سال های قرن بیست و یکم، حادثه 11 سپتامبر موجب شکل گیری وقایع سلسله واری علیه جمعیت مسلمان دنیا شد.

پس از این حادثه، انگشت اتهام به سوی جمعیت یک میلیاردی مسلمانان گرفته شده و رسانه های بین المللی سعی کردند آنها را مسببان اصلی وقایع تروریستی بنامند در حالیکه مسلمانان خود قربانی تروریسم هستند.

مسلمانان در حالی به بر هم زدن نظم جهانی متهم می‌شوند که تاریخ نشان می‌دهد آنها در هر نقطه از جهان که زندگی کرده‌اند بیشترین آثار نظم را از خود به یادگار گذاشته‌اند.

این روزها مسلمانان در سوریه به دست تروریست‌های مزدور غربی قتل عام می‌شوند ولی در این بین روسیه یکی از بزرگ ترین کشورهای حامی مردم این کشور است؛ فرهنگ، علم و هنر روسیه برای مردم جهان بسیار آشناست و این کشور تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است که آخرین تحول بزرگ آن، فروپاشی شوروی سابق است ولی در عین حال مسائلی هم درباره روسیه وجود دارد که مردم جهان کمتر در مورد آنها می‌دانند.

در این کشور بیش از 30 میلیون مسلمان بومی و غیر مهاجر زندگی می‌کنند که پدرانشان از 1300 سال پیش در آنجا ساکن شده اند و در تاریخ پر فراز و نشیب پهناورترین کشور دنیا نقش آفرین بوده‌اند.

به عقیده برخی کارشناسان، اسلام بخشی از سنت و عرف معنوی روسیه و بخشی از سیاست این کشور را تشکیل می‌دهد.

مجموعه «نقطه بازگشت» به تحولات جامعه مسلمانان در شوروی سابق و روسیه امروز در خلال حوادث مختلف به ویژه در قرن بیستم و همچنین سیاست های مسکو در قبال کشورهای اسلامی می‌پردازد.

«نقطه بازگشت» به کارگردانی شیما عالی ساعت 21 روز سه شنبه 5 آبان ماه پخش می‌شود و بازپخش آن هم در ساعت های 9.30 و 14.30 روز چهارشنبه خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار