خبرهای داغ:
نگاهی به برگزاری جسات مذهبی بانوان؛

ورود افکار و عقاید خرافی ممنوع

برگزاری جلسات روضه‌خوانی بدون محتوا به جای آنکه نسل جوان جویا و تشنه معارف اصیل دینی را جذب دین کند موجب گریز نسل جوان و گرایش آنها به سمت عرفان های نوظهور و ادیان کاذب می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۵۴۴۲
|
۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان،بر اساس باورهای اسلامی و اعتقادی و موضوع تعلیم و تربیت مذهبی و الگوسازی برای بانوان؛ مسلمانان از گذشته‌های دور با برپایی آیین های مذهبی و به خصوص مجالس عزاداری و جلسات وعظ با حضور عالمان به بیان اصول اعتقادی و ترویج معرفت در سطوح مختلف می پرداختند.

این سنت حسنه که به علت وجود باورهای مذهبی در بین مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بخاطر شدت رواج آن در میان مردم بعضاً با آسیب‌هایی نیز همراه بوده است.
بر همین اساس و با توجه به اینکه بانوان، نیمی از وجود هر جامعه‌ای را به طور مستقیم و نیم دیگر جامعه را به صورت رواج امور فرهنگی و تربیتی تشکیل می‌دهند بر آن شدیم تا گزارشی داشته باشیم از مباحث آسیب‌شناسانه در باب مجالس روضه خوانی خانگی که توسط بانوان برگزارمی‌شود چرا که با توجه به حضور پرشور بانوان و نسل جوان در این مجالس آسیب شناسی این سنت به منظور غنابخشی آن از اهمیت خاصی برخوردار است.


*روضه خوانی های خانگی بر پایه دعامحوری و گریه محوری
مسئول واحد خواهران هیئت ثارالله همدان در این باره گفت: قدمت برگزاری روضه های زنانه به دوران اولیه اسلام بر می گردد آنجا که حضرت زهرا (س) هفته ای یک بار بر سر قبر حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) می رفتند و گریه می کردند تا یاد جریان احد در رشادت های ایشان زنده بماند.

سیده زهرا موسوی با بیان اینکه متاسفانه با وجود استقبال گسترده مردم از مراسمات مذهبی به علت عدم نظارت کافی مسئولین و متولیان امور فرهنگی بر جلسات خانگی اغلب این مراسم ها یا گریه محور و یا دعا محور هستند، افزود: عموما این مراسم ها که می‌تواند بصیرت کافی را به مردم اعطا کند کمتر سخنران محور هستند و بیشتر به برگزاری سفره های نذری به صورت تجملاتی و بعضا پر شور ولی بدون محتوا برگزار می‌شود.
وی گفت: یکی از دلایل این موضوع که روضه های خانگی به ندرت سخنران محور هستند حضور کم رنگ روحانیون و اهل فن و زبده در امور دینی است.
مسئول واحد خواهران هیئت ثارالله همدان ادامه داد: این مراسم می‌تواند محل مناسبی برای تقویت روحیه و اندیشه دینی و آموزش مسائل اعتقادی و جایگاهی برای ارتقای ایمان و بستری برای بروز استعدادها و امکان پیوندها و فعالیت‌های مثبت اجتماعی باشد.
وی افزود: به دلیل عدم آگاهی و اطلاع رسانی از اهداف برگزاری این مراسمات عموما مخاطبان انتظار دارند از یک مداح و روضه خوان خوش صدا و فردی که خوب ملت را بگریاند دعوت شود و این در حالی است که این اشخاص از آگاهی‌های لازم برخوردار نیستند و بعضا حضور در این مجالس فقط با صرف هزینه های هنگفت و زمان بسیار و طرح مسائل سطحی، عامیانه و ظاهری نسبت به دین پر می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه جلسات مذهبي از اثرگذارترين شيوه‌هاي برقراری ارتباط است، افزود: متاسفانه فقدان تسلط برخی از مداحین به مباحث دینی و بیان اشتباه مطالب موجب عدم رغبت مخاطبین به حضور در این مراسمات می شود.
وی در ادامه اظهار داشت: موضوع مهم اینکه برگزاری جلسات بدون محتوابه جای آنکه نسل جوان جویا و تشنه معارف اصیل دینی را جذب دین کند موجب گریز نسل جوان و گرایش آنها به سمت عرفان های نوظهور و ادیان کاذب می شود.

مسئول واحد خواهران هیئت ثار الله همدان تصریح کرد: نباید از نظر دور داشت که کوچکترین رخنه و خللی در این مراسم‌ها می‌تواند شکاف بزرگی را در دستیابی به اهداف مورد نظر که کمال انسانیت است،وارد کند.
وی ادامه داد: چشم و هم چشمی و رواج اشرافی گری در این عرصه نیز با استفاده از تزئینات خاص و هماهنگ با رنگ سفره و دکوراسیون منزل، از جمله آسیب های وارده به سنت حسنه روضه خوانی در منازل است که پیآمد آن هدر رفتن وقت و هزینه های زیاد خواهد بود.

موسوی با ابراز تاسف در این رابطه گفت: همواره روضه های خانگی آسیب های فراوانی را چه در رفتار شرکت‌کنندگان و چه در حوزه رفتار و اندیشه اداره کنندگان بر خود دیده است که به نظر می رسد نظارت بر جلسات روضه خوانی بانوان می تواند تا حدود زیادی از آسیب‌های آن بکاهد چرا که این سبک برگزاری مجالس مذهبی و روضه خوانی در منازل، مغایر با دستورات دین مبین اسلام و سنت است.

وی با بیان اینکه مداحین اهل بیت(ع) با تأسی از حضرت زهرا(س) باید همت کنند و در تمامی محله‌ها و تمام طول سال روضه اهل بیت(ع) را به گونه سالم پر بار و به دور از آفات بر پا کنند، گفت: متولیان برگزاری امور مذهبی نباید اجازه دهند این فرصت‌هایانسان سازی به محفلی برای نمایش تزئینات پر زرق و برق و آرایش و تجملات تبدیل شود.

مسئول واحد خواهران هیئت ثار الله همدان تصریح کرد: مسئولین باید با نظارت بر مجالس خانگی خواهران تمهیداتی را بیاندیشند که حضور در مراسم های مذهبی ویژه بانوان محلی برای افزایش اطلاعات دینی آنان و نه اشاعه خرافه و تحریف از جمله رسم شدن دهه های مختلف صادقیه، عسکریه و ... باشد.

وی ادامه داد: در عصر حاضر سردمداران فرقه های انحرافی با برنامه ریزی های گسترده اقدامات ویژه را برای نفوذ در مجالس خانگی بهدلیل نبود نظارت به ویژه روضه های زنانه اجرا کرده و تلاش دارند برای گسترش افکار و عقاید منحرف خود با زبان عامه پسند مطالب خود را ارائه کنند.

موسوی افزود: دشمن با نشر کتاب هایی با مضامین راه های رسیدن به موفقیت که اغلب از سوی فرقه های منحرف منتشر و چاپ می شود که حاوی مطالب ضد دین بوده و سحر و جادو و جن گیری را در جامعه ترویج می کند درصدد است راه نفوذی برای تبلیغ فرقه‌های منحرفی که اجازه تبلیغ ندارند را ایجاد کند.

وی ابراز داشت: گاهی مشاهده می‌شود که برخی افراد با بیان روایات بدون منبع معتبر و مطالب بدون مطالعه شبهاتی را در ذهن قشر جوان به وجود می آورند و قدرت پاسخ گویی به این شبهات را نیز به دلیل مطالعه پایین ندارند.
مسئول واحد خواهران هیئت ثارالله همدان اشاره ای به پیامدهای مثبت برگزاری جلسات روضه های خانگی از جمله آگاهی در امور مذهبی، تربیت نسل انقلابی و ولایی، تهیه جهیزیه، پر کردن اوقات فراغت، ایجاد همبستگی، افزایش تعاملات اجتماعی مثبت و شرکت در فعالیت‌های خیریه نظیر آزاد کردن زندانی یا کمک به فقرا و ایتام نیز داشت.

در مجموع به نظر می‌رسد جلسات مذهبی بانوان که در قالب هیئت‌های خانگی برگزار می‌شود با توجه به وجود استقبال خوب بانوان فرصت بسیار مناسبی برای پرداختن به امور فرهنگی و تبلیغ دین به حساب می آید که نیازمند نظارت جدی مسئولان و متولیان امور فرهنگی است بنابراین ضرورت ساماندهی هیأت های مذهبی بانوان و جلوگیری از بیان و رواج خرافات در این محافل، امری است که در ضرورت آن تردیدی وجود ندارد زیرا حفظ حیات معنوی و سالم نگاه داشتن فضای روحانی و معنوی جامعه خصوصا از طریق هیئت‌های مذهبی ظرفیتی است که فرصت بهره برداری از آن وجود داشته و دارد.

منبع: شبنم‌ها

انتهای پیام/

ارسال نظرات