مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تعیین سلامت محصولات کشاورزی از نظر باقی‌مانده سموم یا نیترات بر عهده وزارت بهداشت است.
کد خبر: ۸۵۸۵۳۳۷
|
۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در مورد اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر وجود باقی‌مانده سموم در برخی از محصولات کشاورزی گفت: رد یا تایید باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی از حوزه اختیارات اینجانب خارج است و اظهار‌نظر قطعی در این مورد بر عهده وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه از مطرح شدن موضوع باقی مانده سموم توسط سازمان غذا و دارو در محصولات کشاورزی اطلاعی ندارم، افزود: اگرچه بحث سلامت را وزارت جهاد پیگیری می‌کند اما هرگونه اظهار نظر درباره سلامت محصولات بر عهده وزارت بهداشت است.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی اظهار داشت: برنج تولید داخل مشکلی از نظر باقی مانده سموم ندارد زیرا تاکنون موردی مبنی بر آلودگی به سم در برنج براساس آزمایشاتی که در جاهای مختلف انجام می‌شود گزارش نشده است.

خاکسار در پاسخ به این سؤال که برخی دست‌اندرکاران تولید محصولات تراریخته در کشور مدعی‌اند که محصولات تراریخته مثل برنج نسبت به محصولاتی که به شیوه معمول در کشاورزی تولید می‌شود به دلیل عدم استفاده از سم سالم‌تر است، گفت: نمی‌توان چنین ادعایی کرد زیرا برنجی که به شیوه معمول تولید می‌شود پس از برداشت فرآیندهای مختلفی تا زمان رسیدن به مصرف کننده طی می‌‌کند و با گذشت زمان باقی‌مانده سموم در آن از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه سموم مورد استفاده در برنج مشکلی برای سلامتی ندارد، افزود: مصرف محصولات تراریخته، بد یا خوب بودن آن به قوانین کشور و مباحث مربوط به قانون ایمنی زیستی بستگی دارد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر قرار باشد محصولی که به شیوه تراریخته تولید شده به مصرف عموم برسد باید مصرف‌کننده از تراریخته بودن آن مطلع باشد و براساس آگاهی اقدام به مصرف کند.

براساس این گزارش: رئیس سازمان غذا و دارو هفته گذشته از وجود باقیمانده بیش از حد مجاز نیترات و سموم کشاورزی در محصولات زراعی خبرداده بود.

سازمان غذا و دارو در آخرین پایش خود از چند محصول کشاورزی از جمله برنج، پیاز، گوجه فرنگی، خیار و ... اعلام کرده که در 8 درصد این محصولات باقی مانده سموم کشاورزی بیش از حد مجاز است.

ارسال نظرات