مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به عدم اجرای طرح همترازی نیروی‌های پیمانکاری با نیروهای قراردادی و رسمی گفت:بسیاری از واحدهای تولیدی برای تأمین نیروی انسانی خود از نیروی کار شرکتی یا همان پیمانکاری استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۸۵۰۵۱
|
۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی خدایی درباره دستورالعمل شماره 38 معاونت روابط کار گفت: متأسفانه این دستورالعمل اجرا نمی شود. مفاد این دستورالعمل بسیار خوب است اما ضمانت اجرا ندارد.

 وی از همترازی نیروهای پیمانکاری با نیروهای قراردادی و رسمی با بخشنامه شماره 38 خبر داد و گفت: ولی طبق بررسی‌های به عمل آمده این دستورالعمل اجرا نمی‌شود. بسیاری از واحدهای تولیدی برای تأمین نیروی انسانی خود از نیروی کارشرکتی یا همان پیمانکاری استفاده می‌کنند. یعنی در خط تولید نیروی کار پیمانکاری دارند  که حقوق اندکی دریافت می‌کند. در کنار این نیرو کارگری استخدام کارخانه مشغول کار است که به مراتب حقوق بیشتری از کارگر پیمانی دریافت می کند.

 خدایی با بیان اینکه متأسفانه این دستورالعمل در واحد‌های تولیدی اجرایی نمی‌شود افزود:این کار نقض ماده 38قانون کار و همچنین نقض مقاوله نامه شماره 100 سازمان ILO است. در ماده 38 بیان شده است که «برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام می‌گیرد باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین‌میزان مزد بر اساس سن، جنس، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است. »

وی اظهار داشت:اکنون بسیاری از کارخانه ها لیست کارگران خود را به عنوان «کارگر ساده» رد می‌کنند و در این راستا حقوق یک کارگر ساده را به کارگر متخصص پرداخت می‌کنند و هیچ تفاوتی بین کارگر ساده با کارگر متخصص قائل نیستند .

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به اینکه کارگران پیمانی مطابق این دستورالعمل تحت پوشش دستورالعمل ماده 38 قرار می گیرند گفت:اجرای طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌ها ضابطه‌مند کردن درآمد کارگران و اجرای عدالت در پرداختی‌ها می‌شود.

ارسال نظرات