حرکت نمادین کاروان اسرای کربلا در خمین

یک روز بعد از عاشورا، کاروان نمادین اسرای کربلا در سوگ مصائب حضرت زینب(س) از روستای نوجان خمین به سمت امامزاده عبدالعلی روستای ریحان حرکت کرد و بعد از برگزاری رسوم خاص خود دوباره به روستای ریحان بازگشت.
کد خبر: ۸۵۸۴۹۴۰
|
۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
به مناسبت ایام سوگواری ایام حسین(ع)، امروز، یازدهم محرم آئین نمادین کاروان اسرای کربلا در شهرستان خمین از روستای نوجان به سمت امامزاده عبدالعلی واقع در روستای ریحان شهرستان خمین حرکت کرد و بعد از پایان عزاداری به روستای نوجان بازگشت.

همزمان با حرکت این کاروان، عاشقان و دلباختگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مسیرهای مختلف بین دو روستا و با عبور از خیابان شهر در قالب دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی به این کاروان ملحق شده و در سوگ سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

همچنین تعداد زیادی از هنرمندان شهرستان خمین در مسیر حرکت این کاروان برنامه‌های نمایشی در خصوص واقعه تاریخی کربلا را اجرا و در طول مسیر مردم با توزیع انواع نذری‌ها از این کاروان و دسته‌های عزاداری پذیرایی می‌کنند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی، رئیس اداره اوقاف شهرستان خمین، حرکت شتران با کجاوه را برگرفته از کاروان‌های مردم قدیم در کربلا بیان کرد و این آئین را از سنت‌های مردم شهرستان خمین در ماه محرم دانست و ادامه داد: این رسم با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی همراه است، همچنین کودکانی با قبای سفید و دستار سبز بر روی شترها می‌نشینند و مسافت معینی را طی می‌کنند.

حسینی برپایی خیمه‌ها را از دیگر برنامه‌های ویژه این آئین برشمرد و گفت: در این کاروان به صورت نمادین خیمه‌هایی برپا می‌شود که بیانگر خیمه‌های امام حسین(ع) و یارانش در کربلاست و مردم با زیارت این خیمه‌ها و گریستن در عزای حسینی، یاد شهدای قیام کربلا را در اذهان زنده می‌کند.

منبع:ایکنا

ارسال نظرات