خبرهای داغ:
شور و غوغای عزاداران طبسی از هنگام آغاز حمل نخل تا پایان آن به ویژه اوج مراسم که معمولاً در میدان اصلی شهر است، وصف‌ناشدنی است و هر بیننده سنگدلی را در مظلومیت امام حسین(ع) متأثر می‌سازد.
کد خبر: ۸۵۸۴۶۰۰
|
۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، مراسم عاشورا، بزرگترین نمایش جهان است. نمایشی که بویژه از صبح هشتم محرم شروع می شود، در ظهر عاشورا به اوج می رسد و با برنامۀ بنی اسد پایان می یابد.

نمایشی با ده ها هزار بازیگر و هنرمند هرکسی در نقشی خاص کار حسینی می کند شما توجه کنید که نقش ها تخصصی است.

کسی که نخل را تزیین می کند، کسی که جلو درب حسینیه می ایستد، کسی که افسار اسب را در دست دارد، کسی که پشت سر اسب سفید نوحه می خواند، کسی که پشت سر اسب قهوه ای نوحه می خواند و اینکه کدام اسبذوالجناح ” است و پشت سر هر اسب کدام نوحه را می خوانند و تصمیم گیرنده تغییر لحن و نوحۀ پشت سر هر اسب سردسته می گویند.


صبح زود در حسینیه  ، "ای صبح روسیاه ، ز چه رو گشته ای سپید ” و پس از طلوع شعر محتشم، "باز این چه شورش است که در خلق عالم است ” آن هم با لحن و ریتم خاص و توسط افرادی خاص خوانده شود و در آن چای بدهند و روبروی حسینیه در جایی که اسب را آماده می کنند، حلیم بدهند و چه کسی مسئول آن است ( اسمش هم "حلیم زیر اسب ” است).


نخل حسینیه میرزاها ساعت چند حرکت می کند و از ساعت چند ، چه کسانی مشغول آماده کردن آن بوده اند و چه کسانی زیر نخل خواهند بود و نخل هیئت فاطمی … و من را در کجای این نمایش عظیم و در کدام نقش خواهید دید و خودتان ؟


و چه بسیار افرادی که از شهرهای دور و نزدیک برای حضور در نقش شان به طبس خواهند آمد و می دانید که همه مستمعین و تماشاچیان هم در اینجا بازیگرند و نقشی دارند حتی برای دیدن مراسم و نخل در جای خاصی از مسیر یا میدان می نشینند و در این نمایش عزا شرکت می کنند.


آیا این مراسم ،با شکوه ترین ، بزرگترین ، و زین ترین ، عاشقانه ترین ، معنوی ترین و عارفانه ترین نمایش جهان نیست ؟


پرشورترین روز عزاداری روز عاشورا است که زن و مرد و پیر و جوان صبح زود از خانه های خود خارج شده و راهی مراسم عزاداری و مجالس روضه خوانی امام حسین می شوند.


دسته جات عزاداری نیز امروز زودتر از روزهای قبل در خیابان ها به راه افتاده به مجالس عزاداری بیشتری سر می زنند و نوحه سرایی می کنند و بر سر و سینه می زنند.


دسته جات به کلیه هیئآت سر می زنند و نزدیک ظهر به انتظار برداشتن نخل در کنار آن می مانند، افراد عزادار بر طبق یک سنت قدیمی از زیر نخل می گذرند.


شهر طبس دارای دو نخل است یک نخل معروف به نخل شهر (هیئت صاحب الزمانی) و دیگری نخل پایین محلّه (هیئت فاطمی) است.


منطقه دیهشک طبس نیز که چند سالی به شهر پیوسته نخل مخصوص به خود دارد که در همان منطقه حمل می شود، اکثر روستاها نیز نخل مخصوص به خود دارند.


زن و مرد و پیر و جوان از شهر و روستاهای نزدیک هنگام ظهر برگرد میدان امام خمینی (میدان اصلی شهر) به انتظار رسیدن نخل ها منتظر می مانند .


قامت نخل نیز که از شب قبل توسط عده ای خاص که در تزیین نخل تبحّر دارند به شکل زیبایی با پارچه های مخمل سبز و سیاه و گُل و نارنج و شمشاد به زیبایی خاصی تزیین شده است و بردوش مردان قوی هیکل که در این کار تخصص دارند در میان جمعیّت عزادار حمل می شود.


شور و غوغای جمعیت و عزاداران از هنگام حرکت نخل تا پایان آن بخصوص اوج مراسم که معمولاً در میدان اصلی شهر است وصف ناشدنی است و هر بیننده سنگدلی را در مظلومیت امام حسین (ع) متاثر می سازد.


نخل شهر پس از عبور از میدان مجددا به محل اصلی خود که به حسینیه میارزه معروف است برده شده و تا فردا صبح بدون هیچ گونه تغییری می ماند .


مردان و زنان عزادار به همراه کاروان شتر و اسب ها و دسته های زنجیرزن و سینه زن بلافاصله به سراغ نخل محله (فاطمی) می روند و با همان ترتیب و شور و شوقی که ذکر شده این نخل را نیز بر دوش گرفته به میدان اصلی شهر(میدان امام خمینی) می برند.


چه بسیار جوان هایی که از شدت هیجان و شور حسینی از هوش می روند (غش می کنند) و بر روی دوش مردم عزادار به خارج از جمعیت منتقل می شوند تا مداوا شوند این مراسم تا حدود ساعت 3 عصر ادامه دارد و پس از ختم مراسم مردم مهمان هیات مذهبی هستند که معمولا با غذای گرم از عزاداران پذیرایی می شود.


در بین جمعیت همراه با نخل نیز دو اسب که با پارچه مخمل سبز و سیاه و طلاجات تزیین شده اند توسط عده ای از سادات شهر با کاروان عزاداران حرکت می کنند . اطرافیان اسب نوحه های خاص خود را سر می دهند که معمولاً این نوحه ها همه خطاب به ذوالجناح است.


دو دسته کفن پوش نیز یکی مردان و دیگری کودکان کفن پوش با ذکر "ما کفن پوش حسینیم ما همه در شور شینیم" نخل عزای امام حسین را همراهی می کنند


.

ارسال نظرات
پر بیننده ها