خبرهای داغ:
همزمان با روز تاسوعا

مراسم اصغر صغیر(ع) در طبس برگزار شد +تصاویر

مردم عزادار طبس در نهمین روز از ایام ماه محرم با حضور در محل هیئت مذهبی حسینی(ع) طبس در مراسمی باعنوان «اصغر صغیر» شرکت کردند.
کد خبر: ۸۵۸۴۴۸۰
|
۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی،یکی از مصائب ناگوار و سوزناک واقعه کربلا شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) است که هیأت‌های مذهبی طبس در روز نهم ماه محرم در محل هیئت حسینی(ع) این شهر گردهم می‌آیند و پس از عزاداری و نوحه‌خوانی، هیئت حسینی(ع) به عنوان میزبان، گهواره تزیین‌شده‌ای را به مجلس عزا می‌آورد.

نزدیک به ظهر کلیه هیئت عزادار در محل هیئت حسینی(ع) جمع می شوند و حدود ساعت 10 صبح مراسم اصغر صغیر با نوحه خوانی و زنجیر زنی شروع می شود.

گهوره ای سیاه پوش که طفلی در آن قرار گرفته و دونفر از جوانان سیاه پوش بر بالین کودک قرار دارند و نقش اطفال امام حسین(ع) را دارند بر دوش عزاداران در میان دسته های زنجیر زنی تا داخل هیئت حسینی حمل می شود مردان سیاه پوش عزادار در حالی که با شور حرارت بر سر و سینه می زنند و نوحه خوانی می کنند گهواره علی اصغر را همراهی می کنند.

مداحان در حالی که کودک را روی دست به عزادارن نشان می دهند مرثیه خوانی برای علی اصغر(ع) را شروع می کنند.

در این بین کبوتران خونین بال به هوا پرواز در می آیند تا به نوعی نامه عهد و پیمان امام حسین(ع) که علی اصغر(ع) خود را قربانی داده به سمت خداوند باری تعالی ببرند و هنگامی که گلوی کودک خونین می شود، شور عزاداران زیاد شده زنجیر زنان با فریاد « گلوی اصغر هدف تیر شد – رباب خسته دل زمین گیر شد » با نوای طبل و سنج به زنجیر زنی می پردازند.

شور و حرارت مجلس به اوج خود می رسد عزاداران طفل خونین را با گهواره بر دوش گرفته از مجلس بیرون می برند جمعیت نیز از شدت تاثیر با عزاداران همراه شده شیون می کنند.

مراسم به گونه ای تنظیم می‌شود که عزاداران در نماز عبادی سیاسی جمعه شرکت کنند.

همچنین کودکان کفن پوش در جلو گهواره علی اصغر(ع) حضور دارند تا نشان دهند آمده جان بازی و فدایی شدن به یاد اطفال اباعبدالله هستند

.

ارسال نظرات
پر بیننده ها