خبرهای داغ:
مدیر فرهنگی اجتماعی معاونت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشور:
مدیر فرهنگی اجتماعی معاونت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشور با بیان اینکه فرهنگ تشکر و تذکر در جامعه ایران کمرنگ است، گفت: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی درزمینهٔ امربه‌معروف و نهی از منکر می‌توانیم این فرهنگ را ترویج دهیم.
کد خبر: ۸۵۸۴۰۶۲
|
۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، رضا بازرگان امروز در همایش سراسری امربه‌معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه امروزه امربه‌معروف و نهی از منکر در ساختار اداری اجرا می‌شود، افزود: اجرای این فریضه الهی باید به‌صورت اداری اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در حوزه اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز است، اظهار داشت: این استان می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

مدیر فرهنگی اجتماعی معاونت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشور با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر شاهد رشد کیفی و کمی و ارتقا مدارک تحصیلی کارکنان ادارات و دستگاه‌ها هستیم، عنوان کرد: در این راستا نباید با زبان زور با قشر تحصیل‌کرده در زمینهٔ امربه‌معروف و نهی از منکر صحبت کرد.

بازرگان در ادامه با اشاره به اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر کلامی درست است ولی برخی با زبان درشت با آن برخورد می‌کنند، بیان داشت: در این راستا برخی به‌جای بیان دلایل منطقی به‌اصطلاح رگ گردنشان ورم می‌کند و به درشت‌گویی می‌پردازند درحالی‌که این رفتار نتیجه عکس خواهد داشت.

وی ادامه داد: اصول اولیه قانون اساسی هر کشوری به‌عنوان قانون مادر مطرح است اما متأسفانه در ایران، بند هشتم قانون اساسی بعد از ۳۵ سال به تصویب و اجرا درآمده است.

مدیر فرهنگی اجتماعی معاونت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشور با طرح این سؤال که چگونه می‌توانیم امربه‌معروف و نهی از منکر را در ادارات اجرا کنیم، آموزش را از مهم‌ترین برنامه وزارت کشور برای اجرای موفق این فریضه الهی در اداره عنوان کرد.

*ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه امربه‌معروف و نهی از منکر

وی بابیان اینکه تفکر مدیران باید به‌گونه‌ای باشد که در همه امور برای تقویت آموزش صرفه‌جویی کنند، افزود: فرهنگ تشکر و تذکر در جامعه ایران کمرنگ است و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی درزمینهٔ امربه‌معروف و نهی از منکر می‌توانیم این فرهنگ را ترویج دهیم.

بازرگان با تأکید بر اینکه ترویج فکر تشکر و تذکر منجر به ایجاد خود ایستایی در افراد می‌شود، اظهار داشت: خروجی کارگاه‌های آموزشی باید تقویت روحیه تشکر و تذکر در افراد باشد.

وی در ادامه سخنانش با طرح سوالاتی چون آیا مناسبات اداری کشور رفاقتی است یا رقابتی؟ آیا نظام اداری کشور بر اساس تشویق است یا قطع تشویق؟ عنوان کرد: همه این موضوعات باید آسیب‌شناسی و رفع شود تا به اهداف سازمانی موردنظر برسیم.

مدیر فرهنگی اجتماعی معاونت وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در ادامه با تأکید بر اینکه امروزه افراد جامعه نسبت به مسائل اطراف خود بینا و گویا نیستند، بیان داشت: شهروند مسئول شهروندی است که هم بینا و هم گویا باشد اما متأسفانه افراد جامعه ما در برابر تکانه‌های جامعه گویا و بینا نیستند و همین امر موجب تربیت نسلی چاپلوس به‌جای نسلی چابک می‌شود.

بازرگان همچنین بابیان اینکه با اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه به دنبال تربیت انسان از صالح به مصلح هستیم، گفت: امربه‌معروف و نهی از منکر زبان خاص دارد و زبان آن زبان خوش است.

وی ادامه داد: زبان خوش ویژگی یاوران امربه‌معروف و نهی از منکر است که این مهم باید در ادارات مدنظر گرفته شود.

*سکوت دشمن امربه‌معروف و نهی از منکر است

وی سکوت را دشمن امربه‌معروف و نهی از منکر دانست و افزود: زبان خوش یعنی تکریم اما متأسفانه برخی با زبان توهین و تهدید صحبت می‌کنند و برخی نیز قطب نمای امربه‌معروف و نهی از منکر را سمت تشنج صفر می‌برند.

وی با اشاره به اینکه در کشور آلمان امر معروف و نهی از منکر به شجاعت مدنی معروف است، اظهار داشت: برای امربه‌معروف و نهی از منکر باید شجاعت و منطق را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.

مدیر فرهنگی اجتماعی معاونت وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها عنوان کرد: در اداره اگر کارکنان یاد بگیرند که چگونه نقد کنند، چگونه نقدپذیر باشند و یاد بگیرند که فرهنگ نقد و نقدپذیری فقط در یاوران معروف خلاصه نشود به اهداف خود که ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است می‌رسیم.

بازرگان در ادامه با تأکید بر اینکه باید به این نکته توجه داشته باشیم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی به دنبال تربیت کارمند مسئول هستیم نه فضول، گفت: در محیط کاری فضاهای عمومی و خصوصی وجود دارد بنابراین امربه‌معروف و نهی از منکر باید در فضاهای عمومی و به‌صورت مشوقانه و دلسوزانه و بابیان زیبا انجام شود.

وی دلیل مخالفت برخی از مدیران با امربه‌معروف و نهی از منکر را آرشیو ذهنی آن‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات