خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۵۸۳۹۳۱
|
۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴

به گزارش خبرنگار بسیج اعضای دولت یازدهم در طی 25 ماه گذشته بارها تاکید داشته اند که با دست یابی به نتیجه در مذاکرات هسته ای اقتصاد ایران تا حدود زیادی بهبود پیدا خواهد کرد. علاوه بر شعارهای تبلیغاتی ریاست جمهوری، تاکید جدی بر ضرورت و اهمیت مذاکرات هسته ای پس از تشکیل دولت یازدهم به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های گفتمانی این دولت شناخته شده است، تا جایی که به اذعان عموم کارشناسان سیاسی رویکرد دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای دارای تفاوت های شگرفی با رویکرد دولت های سابق است. این سطح از اصرار بر مذاکرات هسته ای و حصول توافق ناشی از اعتقاد دولت مردان به اثرات اقتصادی شگفت انگیز مذاکرات و توافق است.

اما اکنون که توافق ایران و گروه 1+5 وارد فاز اجرایی خود شده است زمان بسیار مناسبی است تا یک بار دیگر ادعاهای مطرح شده در خصوص تاثیر اقتصادی مذاکرات هسته ای را مرور کنیم. هرچند که از هم اکنون برخی از اعضای دولت و همچنین رسانه های اصلاح طلب در حال پیگیری این خط خبری هستند که برجام معجزه نمی کند!

مروری کلی بر دیدگاه های ابراز شده توسط دولتمردان:

از زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای (در دولت یازدهم) مسئولین عالی رتبه کشور اظهارنظرهای فراوانی در خصوص اهمیت و ضرورت مذاکرات هسته ای داشته اند. این گفته ها به طور غالب به جنبه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی مذاکرات و توافق هسته ای مربوط بوده است. پیش از جمع بندی کانال ها (مسیرها)ی اثرگذاری اقتصادی مذاکرات بر اقتصاد کشور از نگاه مسئولان دولتی و با صرف نظر از اثرات سیاسی و امنیتی مورد انتظار از مذاکرات در دیدگاه های ایشان، برخی از اظهارنظرهای دولت مردان یازدهم در پیش بینی اثرات آتی مذاکرات هسته ای بر اقتصاد کشور را می توان در عناوین ذیل ارائه نمود:

تقویت تولید داخلی و تسریع رشد اقتصادی کشور:

یکی از مهم ترین تاکیدات دولت مردان در خصوص اثرات اقتصادی مذاکرات هسته ای مربوط به موضوع تولید و رشد اقتصادی بوده است. برخی از دیدگاه های مسئولین دولت در این زمینه در جدول ذیل آمده است:

5/3/1394

اکبر کمیجانی

(قائم مقام رییس کل بانک مرکزی)

پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران نوشت در صورت انعقاد توافق هسته ای و لغو تحریم ها، رشد اقتصاد این کشور در سال جاری 2 درصد بیشتر خواهد شد.

tasnimnews.com

7/5/1394

حجت الاسلام روحانی

(رییس جمهور)

اجرای توافق هسته‌ای فرصت بی‌سابقه‌ای برای تقویت تولید داخلی و بازارگشایی صادراتی است.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

2/6/1394

انصاری (معاون پارلمانی رییس جمهور)

تصور می‌کنیم با همراه شدن زمینه سرمایه‌گذاری‌ها با اجرایی شدن توافق هسته‌ای دولت بتواند گام‌های بلندتری را در زمینه اشتغال و تولید بردارد.

سایت انتخاب

افزایش صادرات:

مسئولین دولت یازدهم افزایش صادرات را یکی دیگر از انتظارات خویش از مذاکرات هسته ای بر شمرده اند. برخی از دیدگاه های ایشان در این زمینه در جدول ذیل آمده است:

21/4/1394

محمد رضا نعمت زاده

(وزیر صنعت، معدن و تجارت)

برخلاف برخی ها که فکر می کنند با رسیدن به توافق درهای کشور باز می شود و واردات صورت خواهد گرفت ما به دنبال یک حرکت جهشی در زمینه صادرات هستیم، هرچند یک سری نیازمندی های کشور باید وارد شود چرا که این واردات به نفع کشور نیز است.

khabaronline.ir

7/5/1394

حجت الاسلام روحانی

(رییس جمهور)

اجرای توافق هسته‌ای فرصت بی‌سابقه‌ای برای تقویت تولید داخلی و بازارگشایی صادراتی است.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

بهبود عملکرد آموزش و پرورش و رفع مشکل ازدواج جوانان:

مواردی از جمله بهبود عملکرد آموزش و پرورش و ازدواج جوانان، به عنوان برخی از انتظارات اقتصادی- اجتماعی از مذاکرات و رفع تحریم ها مورد توجه برخی مسئولین بوده است. به موارد ذکر شده در جدول ذیل توجه کنید:

23/4/1394

علی اصغر فانی

ما امیدواریم؛ با لغو تحریم‌های ظالمانه‌ای که نسبت به ملت ایران در این سال‌های اخیر اعمال می‌شد، بتوانیم در حوزه آموزش و پرورش با پویایی بیشتر، تلاش بیشتر و در اختیار گرفتن منابع بیشتر، خدمات بهتر و در خور مردم را در حوزه تعلیم و تربیت ارائه دهیم.

donya-e-eqtesad.com

24/3/1394

علی یونسی

(دستیار ویژه رییس جمهور)

جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

خبرگزاری فارس

افزایش صادرات نفت خام:

مسئولان دولتی افزایش صادرات نفت خام را نتیجه توافق هسته ای می دانند. در ادامه به برخی اظهارات در این خصوص اشاره شده است:

24/4/1394

بیژن زنگنه

(وزیر نفت)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت(MOP)،بیژن زنگنه پس از توافق ایران و1+5کهروز گذشته(سه شنبه، 23 تیرماه) انجام شد با اشاره به این که بعد از این توافق کار اصلی ما تازه آغاز می شود، در پاسخ به این پرسش که نخستین اولویت وزارت نفت به عنوان وزارت خارجه دوم پس از این توافق چه خواهد بود، اظهارکرد: نخستین قدم آمادگی برای افزایش صادرات است.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت

18/5/1394

غلامعلی کامیاب

(معاون ارزی بانک مرکزی)

با انجام توافقات هسته‌ای، ... افزایش صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی و به دنبال آن افزایش درآمدهای ارزی را خواهیم داشت.

cbi.ir

سامانه بانک مرکزی

افزایش ارتباط با بانک های خارجی:

مسئولان بانک مرکزی به افزایش ارتباط کشور با بانک های خارجی به عنوان یکی از اثرات مذاکرات و توافق هسته ای اشاره می کنند:

30/4/1394

ولی الله سیف

(رییس کل بانک مرکزی)

یکی از مشکلات ما نبود ارتباط با بانک‌های خارج از کشور است که بر اساس این توافق این ارتباط برقرار خواهد شد، همچنین بر اساس این توافق عملیات سوئیف از سر گرفته می‌شود.

eghtesadnews.com

18/5/1394

غلامعلی کامیاب

(معاون ارزی بانک مرکزی)

رفع تحریم‌ها مطابق با مقررات ارزی و ریالی و قوانین پولی و بانکی روابط کارگزاری بانکی گسترش می‌یابد. ضمن اینکه سطح روابط بانک مرکزی و بانک‌های کشور با بانک‌های تراز اول دنیا امکان بهره‌مندی از خطوط اعتباری، دانش بانکی و خدمات نوین آن‌ها را فراهم خواهد آورد.

cbi.ir

سامانه بانک مرکزی

افزایش شفافیت در مبادلات تجاری:

افزایش شفافیت در مبادلات تجاری خارجی از دیگر انتظارات مسئولین دولت یازدهم از مذاکرات و توافق هسته ای است:

31/4/1394

محمد نهاوندیان

(رییس دفتر رییس جمهور)

رژیم تحریم های ظالمانه علیه ایران، همچنین منجر به از بین رفتن شفافیت اقتصادی در سطح مبادلات تجاری با ایران و حتی سایر کشورها شد چراکه وقتی یک فعال اقتصادی نتواند از درگاه شفاف اقتصادی بین ایران وجهان استفاده نماید، قطعا عده ای از پنجره برای ادامه فعالیت اقتصادی و مالی غیرشفاف بهره خواهند جست.

پایگاه اطلاع رسانی دولت

ارتقاء رقابت در اقتصاد کشور:

همچنین رقابتی تر شدن اقتصاد کشور، یکی از انتظارات اقتصادی مسئولین دولتی از نتایج مذاکرات و توافق هسته ای است:

4/5/1394

محمد نهاوندیان

(رییس دفتر رییس جمهور)

اقتصاد ایران در دوران پس از تحریم، اقتصاد رقابتی است.

پایگاه اطلاع رسانی دولت

اثرات روانی و بهبود اقتصاد کشور:

اثرات روانی مثبت توافق هسته ای (که منجر به تحرک سمت تقاضا و کاهش انتظارات تورمی و اثراد دیگر خواهد شد) از انتظارات اقتصادی دولت مردان یازدهم است:

6/5/1394

(تاریخ انتشار)

مسعود نیلی

(مشاور رییس جمهور)

شاید بتوان این فرضیه را مطرح کرد که احتمالاً در پی حصول نتیجه در مذاکرات هسته‌ای، مردم دید مثبتی نسبت به آینده اقتصاد پیدا کرده‌اند.

این خوش‌بینی (خوش بینی نسبت به آینده اقتصاد) احتمالاً تحرکی مثبت در سمت تقاضا ایجاد خواهد کرد؛ به علاوه این که به کاهش انتظارات تورمی می‌انجامد که برای حفظ روند کاهشی تورم به کمک بانک مرکزی خواهد آمد.

asriran.com

21/2/1394

محمد فطانت

(رییس سازمان بورس اوراق بهادار ایران)

موضوع مذاکرات بیشتر از جنبه روانی قابل تامل است...

http://kayhan.ir

کاهش بیکاری:

مسئولین دولت یازدهم همچنین انتظار دارند در طی مذاکرات و توافق هسته ای، معظل بیکاری کاهش یابد:

14/5/1394

محمود واعظی

(وزیر ارتباطات)

از این پس بازرگانان، صنعتگران و تولیدکنندگان کشورمان می توانند در فضای مناسب و مطلوب تری در بازارهای جهانی حضور یابند که این اتفاق به طور قطع با رونق دادن به اقتصاد سبب رفع مشکل های موجود در جامعه از جمله بیکاری خواهد شد.

... مردم نباید نگران بیکاری و نبود کسب و کار برای فرزندانشان باشند و به طور یقین در فضای تازه ای که برای کشورمان باز شده رفته رفته شاهد رفع گرفتاری های خانواده ها در این ارتباط خواهیم بود.

irna.ir

24/3/1394

علی یونسی

(دستیار ویژه رییس جمهور)

اکنون کشور از بیکاری رنج می برد. جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

خبرگزاری فارس

بهبود فاکتورهای مالی بانک مرکزی:

برخی مسئولین بانک مرکزی انتظار دارند در نتیجه مذاکرات و توافق هسته ای، برخی فاکتورها و شاخص های مالی بانک مرکزی بهبود یابد:

18/5/1394

غلامعلی کامیاب

(معاون ارزی بانک مرکزی)

با انجام توافقات هسته‌ای، ترازنامه بانک مرکزی بر اساس شاخص‌های سلامت مالی(FSI)و کیفیت دارایی‌ها، دارایی‌های نقد شونده، تنوع دارایی‌ها و قدرت بانک جهت کنترل و تنظیم بازار ارز کشور به طور معناداری افزایش خواهد یافت.

cbi.ir

سامانه بانک مرکزی

آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده کشور:

آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور، از دیگر انتظارات مسئولین دولت یازدهم از نتایج مذاکرات و توافق هسته ای است:

18/5/1394

غلامعلی کامیاب

(معاون ارزی بانک مرکزی)

پس از اجرایی شدن توافقات، 29 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده بانک مرکزی و دولت نیز آزاد خواهد شد.

cbi.ir

سامانه بانک مرکزی

24/4/1394

علی طیب نیا

(وزیر امور اقتصادی و دارایی)

با رفع تحریم ها قطعا محدودیت های منابع ارزی برداشته می شود، اما درباره عدد آن در رسانه ها مبالغه شده است.

پایگاه اطلاع رسانی دولت

اثرات بر بهبود وضعیت محیط زیست، آب و ...:

برخی از مسئولین دولت یازدهم، بهبود شرایط محیط زیست و آب را از نتایج مذاکرات و توافق هسته ای می دانند:

17/3/1394

حسن روحانی

ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.

سامانه الف

افزایش سرمایه گذاری خارجی:

افزایش سرمایه گذاری خارجی، از انتظارات دیگر مسئولین دولت یازدهم پس از توافق هسته ای است:

2/6/1394

محمدباقر نوبخت

(رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور)

آنچه بعد از لغو تحریم ها بسیارمهم است شش یا هفت میلیارد دلار ارز مستقیمی نیست که در اختیارمان قرار می گیرد بلکه فضایی است که به منظور سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور باز می شود.

ذخایر بانک مرکزی پول دولت نیست ... اما پس از لغو تحریم ها همین ذخایر، سرمایه گذاران خارجی را برای ورود به کشور ترغیب می کند.

خبرگزاری صداوسیما

(برنامه نگاه یک)

4/5/1394

ولی الله سیف

(رییس کل بانک مرکزی)

این دوره آغاز دوره ای جدید و پایان دوره ای خاص است که البته با همت و تلاش های انجام شده توسط تیم مذاکره کننده و برنامه ریزی های انجام شده ثبات خاصی در اقتصاد کشور ایجاد شده است. ... اقتصاد کشور ظرفیت بالایی دارد و می توان 200 تا 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرد و ورود هیات های مختلف نشان دهنده ظرفیت بالای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

ایرنا

افزایش سرمایه گذاری داخلی:

علاوه بر سرمایه گذاری خارجی، افزایش سرمایه گذاری داخلی نیز یکی از دیگر انتظارات مسئولین دولت یازدهم پس از توافق هسته ای است:

2/6/1394

محمدباقر نوبخت

(رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور)

آنچه بعد از لغو تحریم ها بسیار مهم است شش یا هفت میلیارد دلار ارز مستقیمی نیست که در اختیارمان قرار می گیرد بلکه فضایی است که به منظور سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور باز می شود.

خبرگزاری صداوسیما

(برنامه نگاه یک)

4/5/1394

ولی الله سیف

(رییس کل بانک مرکزی)

این دوره آغاز دوره ای جدید و پایان دوره ای خاص است که البته با همت و تلاش های انجام شده توسط تیم مذاکره کننده و برنامه ریزی های انجام شده ثبات خاصی در اقتصاد کشور ایجاد شده است. ... اقتصاد کشور ظرفیت بالایی دارد و می توان 200 تا 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرد و ورود هیات های مختلف نشان دهنده ظرفیت بالای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

ایرنا

کاهش نرخ تورم:

کاهش تورم، یکی دیگر از انتظارات اقتصادی مسئولان دولت یازدهم از مذاکرات و توافق هسته ای است:

6/5/1394

(تاریخ انتشار)

مسعود نیلی

(مشاور رییس جمهور)

شاید بتوان این فرضیه را مطرح کرد که احتمالاً مردم دید مثبتی نسبت به آینده اقتصاد پیدا کرده‌اند.

این خوش‌بینی (خوش بینی نسبت به آینده اقتصاد {literal}{{/literal}در پی حصول نتیجه در مذاکرات هسته‌ای{literal}}{/literal}) احتمالاً تحرکی مثبت در سمت تقاضا ایجاد خواهد کرد؛ به علاوه این که به کاهش انتظارات تورمی می‌انجامد که برای حفظ روند کاهشی تورم به کمک بانک مرکزی خواهد آمد.

asriran.com



ارسال نظرات
پر بیننده ها