در حالی که تحرکات مگس مدیترانه‌ای در شمال کشور مشاهده شده، اما گفته می‌شود، وجود این آفت جدی نیست و با رعایت بهداشت مزرعه این آفت، تهدیدی برای باغات مرکبات به شمار نمی‌رود.
کد خبر: ۸۵۸۳۷۴۸
|
۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مگس مدیترانه‌ای آفتی چند نسلی است که این حشره در درون میوه‌های درحال رسیدن تخم ریزی می کند و لارو کرم مگس (با تغذیه از گوشت میوه هایی نظیر خرمالو، مرکبات، هلو، شلیل، انجیر، سیب و گلابی) سبب پوسیدگی و ریزش شدید میوه‌ها می‌شود.

ابوالقاسم حسن‌پور مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی  در مورد تهدید باغات مرکبات شمال کشور به هجوم مگس مدیترانه‌ای گفت: وضعیت باغات مرکبات شمال کشور خوب است و گزارشی از هجوم یا وجود مگس مدیترانه‌ای در باغات مرکبات شمال کشور دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه مطرح کردن مسائلی نظیر هجوم مگس مدیترانه‌ای به باغهای مرکبات، زمینه سازی برای واردات است، گفت: امسال حدود 4 میلیون و 500 هزار تن مرکبات در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات این محصول نیست.

وی تصریح کرد: به ازای هر نفر در کشور  200 کیلوگرم میوه تولید می‌شود و بر این اساس سالانه حدود 16 میلیون تن انواع میوه در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به آغاز برداشت نارنگی گفت: برداشت پرتقال هم در باغات برخی استان‌های جنوبی آغاز شده و تا یک ماه آینده برداشت، این محصول در شمال کشور آغاز می‌شود.

* مشاهده مگس مدیترانه‌ای در شمال کشور

در این زمینه محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران هم گفت: از آنجا که در منطقه مازندران به طور‌ کلی مگس مدیترانه‌ای وجود دارد، لازم است که بطور دائمی پایش‌هایی در سطح استان در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: تله‌هایی که برای شکار این مگس در منطقه کار گذاشته شده تحرکات این آفت را نشان می‌دهد، اما این موضوع نگران کننده نیست.

شعبانی تصریح کرد: با رویت مگس مدیترانه‌ای هشدارهای لازم به باغداران داده می‌شود، بنابراین با رعایت مسائل بهداشت باغی هیچ‌گونه مشکلی برای ازدیاد و یا تهدید باغات مرکبات وجود ندارد.

وی افزود: گرما احتمال هجوم مگس مدیترانه‌ای را افزایش می‌دهد، بنابراین با دیدن این آفت با استفاده از تله‌گذاری فقط اقدام به پیش‌آگاهی باغداران کرده‌ایم و هیچ مسئله نگران‌ کننده‌ای احساس نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه سال گذشته در باغات مرکبات شمال کشور آفت مگس مدیترانه‌ای مشاهده نشد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن انواع مرکبات در استان مازندران تولید شود.

شعبانی تصریح کرد: بخشی از مرکبات تولیدی برای شب عید ذخیره می‌‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه کمتر از 100 هزار تن مرکبات صادر می‌شود، گفت: استاندارد نبودن محصول از نظر اندازه یکی از مشکلات صدور مرکبات است.

ارسال نظرات