دبیر انجمن برنج کشور با استقبال از پیشنهاد وزارت جهاد مبنی بر اخذ ۳۵۰۰ ریالی مابه‌التفاوت از واردات هر کیلوگرم برنج گفت: تجربه نشان داده تضمینی برای صرف درآمد حاصل در طرح‌های برنج وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۸۳۵۴۰
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج درباره درخواست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر دریافت مابه‌التفاوت از واردات برنج در نشست کمیسیون شورای اقتصاد توضیح داد و گفت: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای دریافت مابه‌التفاوت 3500 ریالی از واردات برنج خوب است، مشروط بر اینکه درآمد حاصل از آن صرف طرح‌های برنج کشور شود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی طرحهای زیادی برای ارتقا کیفیت تولید برنج در کشور دارد که به دلیل نداشتن اعتبار روی زمین مانده است، افزود: طرح اصلاح شالی‌کوبی‌های کشور از جمله طرح‌هایی است که سال‌هاست به دلیل کمبود اعتبار اجرا نشده است.

علیزاده شایق بیان داشت: 15 درصد برنج تولیدی در هر سال به علت قدیمی بودن شالی‌کوبی‌ها هدر می‌رود، در حالی که با اخذ مابه‌التفاوت واردات برنج اگر درآمد حاصل از آن به درستی صرف طرح‌های تولید برنج شود، گام‌های خوبی برای اجرای طرح‌های برنج می‌توان برداشت.

دبیر انجمن برنج کشور تصریح کرد: همچنین می‌توان درآمد حاصل از اخذ مابه‌التفاوت واردات برنج را صرف مکانیزاسیون کشاورزی در تولید این محصول کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال 62 هم چنین پیشنهادی در راستای اجرای طرح‌های افزایش تولید برنج از سوی وزارت کشاورزی به دولت ارائه شد،گفت: بنده به عنوان دبیر ستاد برنج وزارت کشاورزی به وزیر جهاد کشاورزی وقت پیشنهاد دادم که مابه‌التفاوت 15 ریالی بابت واردات برنج دریافت و پول حاصل از آن صرف طرح‌های برنج شود.

علیزاده شایق اظهار داشت: پیشنهاد بنده در آن زمان مورد استقبال وزیر وقت کشاورزی قرار گرفت و به دولت ارائه شد و در نهایت هم دولت بخش‌هایی از آن را پذیرفت و بخش‌هایی را تغییر داد.

وی افزود: بنابراین دولت با اخذ مابه‌التفاوت 15 ریالی از واردات برنج موافقت کرد، اما براساس تصمیم دولت مقرر شد درآمد حاصل از آن در اختیار وزارت بازرگانی برای ساخت انبار قرار گیرد.

دبیر انجمن برنج کشور بیان داشت: بنابراین اگرچه پیشنهاد دریافت مابه‌التفاوت واردات برنج پیشنهاد بسیار خوبی است، اما مهمتر از پیشنهاد مذکور اجرای آن و صرف درآمد آن برای طرح‌های برنج‌ کشور است.

علیزاده شایق اظهار داشت: در صورت تصویب پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اخذ مابه‌التفاوت از واردات برنج، باید روی درآمد آن نظارت شود، تا اعتبار حاصله صرف اموری دیگر نشود.

دبیر انجمن برنج کشور تصریح کرد: با تصمیمی که وزارت جهاد کشاورزی در سال برای اخذ مابه‌التفاوت واردات برنج گرفت، وزارت‌خانه منفعتی کسب نکرد، اما تجربه تلخ گذشته نگران کننده است و تکرار آن پیشنهاد هم برای زمان فعلی نیازمند نظارت دقیق است.

وی افزود: در ابتدای دهه 60 متوسط یک واحد بهره‌برداری 1.5 هکتار بود، در حالی که هم‌اکنون به 6 هزار متر کاهش یافته است.

علیزاده شایق تصریح کرد: طبق آخرین آمار فائو از شهریور ماه تاکنون بین 5 تا 3 دلار در هر تن قیمت برنج‌های صادراتی دنیا کاهش یافته، در حالی که در کشور  با افزایش هزینه تولید این محصول مواجه هستیم.

دبیر انجمن برنج بیان داشت: بنابراین در صورت تصویب اخذ مابه‌التفاوت از واردات برنج می‌‌توان بخشی از درآمد حاصل از آن را صرف کاهش هزینه تولید برنج در کشور کرد.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه 40 درصدی بابت واردات برنج دریافت می‌شود و این تعرفه در تمام طول سال یکسان است.

براساس این گزارش،درخواست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر دریافت مابه‌التفاووت 3500 ریالی از واردات برنج در جلسه کمیسیون شورای اقتصاد مطرح شده و در صورت تصویب، قرار است درآمد حاصل از آن برای حمایت از تولید پرمحصول برنج داخلی صرف شود.

به گفته پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران پیشنهاد مذکور به تصویب اعضای کمیسیون رسیده و اتاق بازرگانی درخواست کرده که زمان اجرای مصوبه دو هفته پس از تصویب و ابلاغ مصوبه از سوی شورای اقتصاد تعیین شود.

درخواست دیگر اتاق در مورد مدت اجرای این مصوبه این است که این مصوبه تنها تا پایان سال جاری اجرا شود.

ارسال نظرات