در نشست مشترک بازرگانان افغانستان و ایران مطرح شد

سهم 35 درصدی افغانستان از صادرات خراسان رضوی؛ 60 میلیون دلار صادرات به ایران

نشست مشترک بازرگانان افغانستان و ایران با عنوان «نشست بررسی راه‌ کارهای توسعه اقتصادی میان افغانستان و ایران» با همکاری اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان در کابل برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۸۳۵۳۵
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  در نشست مشترک بازرگانی افغانستان و ایران با عنوان «نشست بررسی راه‌ کارهای توسعه اقتصادی میان افغانستان و ایران»، شماری از بازرگانان استان خراسان رضوی، تاجران افغانستان، سرمایه‌گذاران و مقام‌های دولتی حضور داشتند.

«محمد‌رضا کریم زاده» رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در این مراسم با تأکید بر لزوم افزایش روابط  2 کشور گفت: توسعه روابط بازرگانی، توازن تجاری و اعزام تاجران، گام‌های موثری در راستای بهبود هر چه بیشتر کشورهای افغانستان و ایران خواهد بود و از این طریق می‌توان از توانایی‌های یکدیگر مطلع شد.

وی افزود: در گذار از حلقه تحریم‌ها و رونق در حوزه تجارت بین‌الملل باید نقش فعالان اقتصادی افغانستان را نیز در نظر داشته باشیم، زیرا در دوران تحریم  2 ملت به ویژه در حوزه تجارت روابط خوبی داشتند.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران گفت: فرصت‌های متقابل زیاد و ظرفیت‌های بالقوه عدیده‌ای پیش‌روی فعالان اقتصادی 2 کشور وجود دارد که فقط با تلاش و کوشش مستمر و برنامه‌ریزی منسجم عملی خواهد شد.

کریم زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با  توان تأمین مواد اولیه مورد نیاز، دسترسی به انرژی، متخصصین مجرب در حوزه خدمات فنی و مهندسی و با دارا بودن تکنولوژی مطرح در سطح منطقه می‌تواند کمک‌های موثری را با کشور افغانستان کند.

وی بخش دارو و درمان را از دیگر حوزه های همکاری دو کشور دانست و تصریح کرد: حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی و توسعه خدمات منجمله توریسم درمانی می‌تواند جزء زمینه‌های مناسب همکاری باشد.

کریم‌زاده در پایان سخنان خود گفت: در افغانستان فرصت‌های بالقوه زیادی است که  از آن جمله می‌توان به معادن متعدد و نادر مانند سنگ آهن، مس، سرب، سنگ‌های قیمتی، سنگ‌های ساختمانی و ده‌ها ماده معدنی دیگر اشاره کرد که هر یک فرصت است.

«احمد توفیق داوری» معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز در این مراسم با اشاره به مشترکات دینی، زبانی و فرهنگی گفت: کشورهای افغانستان و ایران به لحاظ مشترکات همواره همکار و همگام بوده اند، به دلیل همین مشترکات افغان‌ها خواستار افزایش و گسترش این روابط هستند.

وی با اشاره به صادرات 60 میلیون دلاری افغانستان به ایران در سال گفت: با وجود بستر مناسب سرمایه‌گذاری در حال حاضر افغانستان سالانه به ارزش 60 میلیون دلار صادرات به کشور ایران دارد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول چندین دهه با افغانستان همکاری‌های لازم را داشته روی همین منظور ما خواستار توجه این کشور در بخش سرمایه‌گذاری در افغانستان هستیم، زیرا سرمایه‌گذاری و تولید هم مفاد بیشتر دارد و هم زمینه اشتغال زایی را به بار می‌آورد.

«محمد صمدی» رئیس اتاق‌های بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: افغانستان بزرگترین شریک اقتصادی ایران است زیرا 35 درصد صادرات کل استان به افغانستان صادر می‌شود.

صمدی از امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری تجارتی  2 کشور خبر داد و گفت: به زودی تفاهم ‌نامه‌های تجاری و اعزام هیئت‌های تجاری میان افغانستان و ایران به امضا خواهد رسید که طی آن زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری  2 کشور گسترده‌تر خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: تاجران و سرمایه‌گذاران هر 2 کشور باید با همکاری یکدیگر، زمینه‌های سرمایه‌گذاری را  برای پیشرفت تجارت افغانستان و ایران انجام دهند.

«محمد ابراهیم شمس» معاون اداره حمایت از سرمایه‌گذاری در افغانستان «آیسا» نیز با پُر اهمیت خواندن روابط تجاری 2 کشور گفت: در سال‌های اخیر رشد تجارت ایران و افغانستان سرعت یافته است و بیش از 80 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان از سوی دولت ایران صورت گرفته است.

وی سرمایه‌گذاری در بخش  خصوصی را با اهمیت ارزیابی کرد و  گفت: سرمایه‌گذاری در بخش  خصوصی برای هر 2 کشور منفعت دارد.

«ناصر زمانی» مسئول اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز که از دیگر سخنرانان این نشست بود گفت: مشترکات افغانستان و ایران را تاریخی است.

زمانی خاطرنشان کرد: کشور ایران، سفارت و کنسولگری های این کشور در افغانستان در تلاش است تا تجارت 2 کشور به صورت متوازن پیش رود و روابط‌ دو کشور توسعه یابد.

وی زمان کنونی را زمان مناسبی برای وارد شدن تاجران به عرصه دارو و درمان دانست و گفت: تاجران هر 2 کشور باید در حوزه دارو و درمان نیز وارد شوند، چون که این موضوع یک اصل اساسی میان افغانستان و ایران پنداشته می‌شود.

«ساحل پروانی» معاون اداره سرمایه‌گذاری افغانستان هم با استقبال از همکاری‌های ایران در افغانستان گفت: کشور ایران باید در زمینه ایجاد بانک‌های افغانستانی  در ایران سهولت ایجاد کند و همچنین دفاتر شرکت‌های هوایی افغانستانی را نیز در آن کشور برای رفع مشکلات و تسهیل کاری افغانان ایجاد کند.

وی با اشاره به حجم واردات افغانستان از ایران اظهار داشت: با وجود واردات افغانستان در همه موارد از کشور ایران باید صادرات افغانستان به‌ویژه میوه خشک و صنایع نیز به ایران افزایش یابد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: کشورهای افغانستان و ایران باید در قسمت ایجاد شرکت‌های مشترک در عرصه تولیدات گام بردارند و سهولت ویزای صحت و فعالیت در قسمت صادرات دارو و درمان انجام گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار