خبرهای داغ:
دادستان کل کشور نظارت، کنترل و بازرسی بر زیرمجموعه را از وظایف مهم مدیران نظام اداری دانست و گفت: از دیدگاه قرآن کریم شهر سالم مبتنی بر معنویت، اخلاق، قانون مداری، عقلانیت و عدالت است.
کد خبر: ۸۵۸۳۴۶۸
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور صبح امروز در همایش استانی امر به معروف و نهی از منکر و ارتقاء سلامت نظام اداری به سوره مبارکه یس در قرآن کریم که به شکل گیری انسان سالم در جامعه سالم تاکید شده اشاره کرد و گفت: آرمان شهر یا مدینه فاضله را از قدیم داریم یعنی جامعه ای که زندگی خوب و سالم در آن جریان دارد.

وی اظهار کرد: علما، فلاسفه و جامعه شناسان هر یک ویژگی هایی برای مدینه فاضله اعلام می کنند اما از دیدگاه قرآنی شهر سالم مبتنی به معنویت ، اخلاق، قانون مداری، عقلانیت و عدالت است.

رئیسی با بیان اینکه در نتیجه تربیت اسلامی شایسته و مطلوب در جامعه ، سلامت نظام اداری را داریم ادامه داد: در نظام تربیتی دینی ما تمام بحث ها از فرد آغاز می شود تا به جامعه نشر پیدا می کند.

وی عنوان کرد: حال در جامعه ای که تربیت به معنای احیاء تمایلات عالی نفسانی انسانی است افراد سالم چطور شکل می گیرند؟

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: اگر خوب و ریشه دار به شکل گیری افراد سالم و با تربیت صحیح در جامعه نگاه کنیم؛ از زمان انتخاب همسر باید به شخصیت تربیتی فرزندی که حاصل این ازدواج است؛ توجه شود.

وی بیان کرد: امروز در بین نظام های کنترلی کارآمدترین نظام خود کنترلی است یعنی فرد خود را در خلوت و جلوت کنترل نموده و موظف بداند که هدفمند حرکت کند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه افراد خود را در همه حالات قانون مدار و اخلاق مدار بدانند افزود: بحث اخلاق مداری بسیار مهم است در نظام اداری ما از امور حاشیه ای نیست بلکه متنی است و اخلاق امر محوری است چون تربیت افراد را شامل می شود.

وی تاکید کرد: تفاوت نظام مدیریتی ما در نظام دینی با نظام های مدیریتی دیگر این است که مدیر قبل از هر چیز و هر کس خود را در محضر پروردگار می بیند و این اولین شرط شکل گیری آرمان شهر یا مدینه فاضله است.

رئیسی با بیان اینکه دومین نکته در مورد نظام سالم، نظارت همگانی و فراگیر نسبت به کل جامعه یا امر به معروف و نهی از منکر است گفت: همه مردم خود را نسبت به گسترش خوبی ها و نهی از زشتی ها و ناپاکی ها مسئول بدانند و احساس تعهد و مسئولیت کنند.

وی با تاکید براینکه شرط اصلی امر به معروف این است که باید از در اخلاص باشد افزود: امر و موعظه امر پسندیده ای است و آمر به معروف و ناهی از منکر خلیفه خداوند است زیرا حقیقت امر از خداست که بر زبان افراد جاری می شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: سومین بخش در شکل گیری سلامت نظام اداری نظارت های نهادینه شده در ساختارها و سازمان های مربوطه است که مثلا در سازمان بازرسی همان امور حسبه یا حساب کشی است.

وی عنوان کرد: در نظام اداری سازمان هایی که نظارت بر دستگاه ها را برعهده دارند مانند دیوان محاسبات، دیوان بازرسی کل کشور، سازمان مدیریت یا حسابرسی زیر نظر دولت داریم.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: نظارت، کنترل و بازرسی بر زیرمجموعه از وظایف مهم و 4 گانه مدیران نظام اداری است.

وی با طرح این سوال که آیا کنترل با اعتماد مخالف است؟ اظهار کرد: در حکومت امام علی(ع) نیز داریم که ایشان می فرمایند " افراد مورد اعتماد را انتخاب کنید و بر آنها نظارت داشته باشید " و نیز نظارت و کنترل رمز تداوم اعتماد است.

رئیسی خاطرنشان کرد: نکته چهارم یا آخر در ارتقاء سلامت نظام اداری برخورد متناسب با تخلفات است زیرا برخورد با تخلف تبدیل به جرم نمی شود و برخورد با مجرم تبدیل به جنایت نمی شود.

وی عنوان کرد: نظام ما مبتنی بر رای مردم است و شاکله نظام اسلامی و مهمترین مولفه قدرت و حفظ امنیت حضور مردم متدین در صحنه است بنابر این هر چه نظام اداری ما کارآمدتر باشد اعتماد مردم نسبت به نظام افزون و بر قدرت ملی ما افزوده می شود.

دادستان کل کشور افزود: ساز وکارهای ما باید پیشگیری کننده از وقوع جرم باشد و در نظام های اداری، قضایی، اجرایی، بانکی و غیره باید انگیزه وقوع جرم ایجاد نشود که این به اصل تربیت که باب اول بود برمی گردد.

وی تاکید کرد: ساز و کارهای نظام اداری باید به گونه ای باشد که حتی افراد با انگیزه نتوانند مرتکب جرم شوند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مقام معظم رهبری با اشاره به جلوگیری از فساد در نظام اداری به اصلاح نظامات و بسترهایی که جرم در آنها ایجاد می شود تاکید فرمودند به خصوص در مواردی که بخش دولتی به بخش خصوصی مجوز می دهند خیلی کنترل دقیق لازم دارد.

وی اظهار کرد: بعد از گذشت 36 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی باید نظام اداری سالم، کارآمد و پاسخ گو به خدا، مدیران سلسله مراتب، عموم مردم و به ارباب رجوع باشد که این انتظار مردم از نظام اسلامی است.

رئیسی ادامه داد: امیدواریم به برکت خون شهید راه امر به معروف و نهی از منکر آقا ابا عبدالله الحسین(ع) و شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی حس مسئولیت و احساس ایمان و تعهد روز به روز در جامعه گسترش پیدا کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها