یک مقام وزارت صنعت تجارت فیلیپین گفت: ایران علاقمند است پس از لغو تحریم های اقتصادی، مقادیر زیادی موز از فیلیپین خریداری کند.
کد خبر: ۸۵۸۳۳۴۸
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از پایگاه خبری بیزینس میرور، یک مقام وزارت صنعت تجارت فیلیپین گفت، به رغم مشکلاتی که پدیده جوی النینو برای موزکاران فیلیپینی به وجود آورده، این کشور در تلاش است تا نیاز ایران به موز فیلیپین را تامین کند.
سنن پرلادا، مدیر اداره بازاریابی صادرات وزارت صنعت تجارت فیلیپین گفت، ایران علاقمند است پس از لغو تحریم های اقتصادی، مقادیر زیادی موز از فیلیپین خریداری کند.
وی گفت: «لغو تحریم های ایران یک بازار عظیم دیگر را بر روی موز فیلیپین باز می کند. اما مشکل ما از لحاظ عرضه است.» وی افزود، بخشی از مشکل پدیده النینو است که تاثیر بدی بر تولید موز کشور گذاشته است.
پرلادا در ادامه گفت: «در نیمه اول امسال، صادرات موز تازه ما حدود 75 درصد کاهش داشت.... النینو واقعا دارد روی صادرات محصولات کشاورزی ما اثر می گذارد.»
وی در عین حال گفت، تولید موز فیلیپین می تواند در ماه های آینده به دلیل در پیش بودن فصل بارش در منطقه داوائو بهبود یابد.
پرلادا در ادامه افزود، عامل دیگری که عرضه موز به ایران را برای تولید کنندگان دشوار می سازد، برآورده کردن نیاز ایران است.
«تولید کنندگان نمی توانند به راحتی به بازار دیگری تغییر جهت دهند. آنها از قبل به خریداران سنتی دیگر عرضه می کرده اند.»
وی افزود، شرکت هایی هستند که می خواهند بازار ایران را به عنوان اولویت خود قرار دهند، زیرا این کشور جایگزین خوبی برای چین است. ایران در گذشته دومین بازار بزرگ صادراتی موزه تازه پس از ژاپن محسوب می شد.
آمارهای اداره آمار فیلیپین نشان می دهد که تولید موز این کشور در سه ماهه دوم سال 2015، به 2.29 میلیون تن رسید. این رقم کمتر از 2.3 میلیون تن تولید شده در مدت مشابه سال گذشته بوده است.
ارسال نظرات