سازمان هواشناسی استرالیا با هشدار نسبت به کاهش شدید دما و بارش های سیل آسا در نیمکره شمالی به دلیل پدیده النینو اعلام کرد پدیده النینو در اواخر سال جاری میلادی(آبان و آذر) به اوج خود می رسد اما به سرعت و طی سه ماه بعد فروکش خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۸۳۳۱۸
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

 
به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از رویترز، سازمان هواشناسی استرالیا اعلام کرد الگوهای هواشناسی نشان می دهد پدیده النینو در اواخر سال جاری میلادی(آبان و آذر) به اوج خود می رسد اما به سرعت و طی سه ماه بعد فروکش خواهد کرد.

بر اساس پیش بینی این سازمان پدیده النینو منجر به بالا آمدن سطح آب دریاها طی ماه های آینده و ایجاد موج های بزرگ شده، و جریانات دریایی بزرگی را به راه می اندازد که حتی به سواحل آمریکای جنوبی خواهد رسید.

این پدیده منجر به تغییرات آب و هوایی گسترده در سطح جهان می شود. پدیده النینو به طور معمول هر 4 سال تا 12 سال یک بار اتفاق می افتد.

بر اساس این گزارش پیش بینی می شود نیمکره شمالی شاهد بارش های شدید باران و طغیان رودخانه ها به ویژه در روسیه، شرق آمریکا و برزیل باشد. در نیمکره جنوبی نیز به ویژه دریا مواج و طوفانی شد و دمای هوا به شدت بالا می رود. این تحولات به ویژه در استرالیا، اندونزی، سواحل هند و شرق آفریقا مشاهده خواهد شد.

بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی استرالیا النینوی امسال شدیدترین پدیده از این نوع طی بیست سال گذشته خواهد بود و مناطقی که در فصل سرد قرار دارند با پایین ترین درجه دما مواجه خواهند شد و در مناطقی مثل استرالیا که در فصل گرم به سر می برند دمای بالای کم سابقه را تجربه خواهند کرد.

 اداره ملی اقیانوس شناسی و هواشناسی آمریکا نیز هشدار داده است، النینو در حال شکل گیری در قوی ترین حالت خود از سال 1950 میلادی یعنی زمان پیدایش آن تاکنون است.

"مایک هالپرت"، معاون مرکز پیش بینی آب و هوای آمریکا گفت: النینو قوی تر از همیشه در راه است و تاثیرات عظیمی بر شرایط دمایی زمستان امسال در سراسر جهان خواهد داشت. نمودارهای دمایی حاکی از آن است که در فصل سرما شاهد جریان های برفی خواهیم بود. با این حال، فرکانس، تعداد و شدت این سوانح طبیعی را نمی توان در زمانبندی فصلی تعیین کرد.

طبق آخرین گزارش سازمان جهانی پیش بینی آب و هوا وابسته به سازمان ملل متحد، اختلاف دو درجه ای در دمای سطح دریا در آب های اقیانوس هند و اقیانوس آرام نسبت به میزان متوسط، حوادث غیر قابل پیش بینی آب و هوایی را در سراسر خاورمیانه ایجاد خواهد کرد. پدیده گرم شدن سطح دریا النینو را جزء چهار قوی ترین حوادث طبیعی از سال 1950 قرار خواهد داد؛ زمانی که سیل و خشکسالی ناهنجاری هایی را در روند منظم آب و هوایی ایجاد کرد.

در ابتدای دهه 80 قرن گذشته میلادی، النینو کشورهای منطقه شرقی آسیا را با خشکسالی شدیدی مواجه کرد اما شواهد جدید نشان می دهد این پدیده ممکن است علاوه بر تغییرات در شرایط آب و هوایی، با افزایش بارندگی در 15 سال آینده همراه شود.

سازمان پیش بینی آب و هوایی کشور عمان با همکاری پلیس و نیروهای امدادی وضعیت فوق العاده اعلام کرده است و این کشور خود را برای بارندگی شدید چهار ماه آینده آماده می کنند. انتظار می رود که پدیده النینو تاثیر عمده ای بر میزان بارندگی کشورهای منطقه خاورمیانه داشته باشد.

وزیر نیروی ایران نیز در نامه‌ای به معاون برق و انرژی با اعلام هشدار نسبت به زمستان بسیار سرد در سال جاری و بارش‌های زیاد 2 دستور مهم صادر کرد و سازمان مدیریت بحران کشور نیز با صدور نامه‌ای به همه دستگاه‌های مسئول اعلام آماده‌باش کرد.

بنا به این گزارش  در نامه چیت‌چیان وزیر نیرو به هوشنگ فلاحتیان آمده است: طبق گزارش‌های واصله، در فصول پائیز و زمستان پیش‌ِرو (و به‌ویژه در ماه‌های مهر و آبان) به‌دلیل بروز ال‌نینوی قوی، احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و بارش‌های زیاد در ایران وجود دارد. در این صورت، احتمال روی‌آوری به گرمایش توسط برق، افزایش خواهد یافت. (مشابه زمستان 1386)، لذا ضروریست اقدامات زیر به عمل آید و سایر تدابیر لازم به‌کار گرفته شود:

1. پیش‌بینی ذخیره سوخت مایع کافی در نیروگاه‌ها که در صورت افزایش مصرف گاز طبیعی در سایر بخش‌ها و کاهش تأمین گاز طبیعی برای نیروگاه‌ها، بتوان تداوم تولید نیروگاه‌ها را تضمین نمود.

2. پیش‌بینی توان تولید لازم در برنامه تعمیرات سالانه نیروگاه‌ها در فصول سرد.

ارسال نظرات