مسئول سازمان بسیج مداحان کشور با حضور در خبرگزاری بسیج پرس به سوالات خبرنگاران فرهنگی پیرامون مداحان اهل بیت (ع) و هیئت های مذهبی پاسخ گفت.
کد خبر: ۸۵۸۳۲۹۷
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

به گزارش بسیج پرس؛ سازمان بسیج مداحان کشور در حالی که چند سالی بیشتر از تاسیس آن نمی گذرد، توانسته است تاکنون فعالیت های موفقی در زمینه انسجام و آموزش جامعه مداحان به انجام برساند. نقش این مجموعه در زمینه تلاش برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت هیئت های مذهبی و ترویج فرهنگ حسینی بسیار مشهود است.

محمد فراهانی مسئول سازمان بسیج مداحان کشور با حضور در خبرگزاری بسیج پرس به سوالات خبرنگاران فرهنگی پیرامون مداحان اهل بیت (ع) و هیئت های مذهبی پاسخ گفت.

وی در این گفتگو با اشاره به شبهات موجود پیرامون مبلغ دریافتی برخی مداحان، تصریح کرد: 70 درصد جمعیت مداحان کشور از بین 45 هزار نفری که عضو سازمان بسیج مداحان کشور هستند؛ رایگان می خوانند. افرادی از جامعه مداحان هستند که ممکن است برای مداحی تعیین وجه کنند و پول های کلانی هم به آن ها بدهند که جمعیت آن ها به 10 الی 20 نفر هم در کشور نمی رسد. این شبهات هدف دار است و تخریب جایگاه مداح منجر به تخریب جایگاه هیئت می شود و مستمعی که در هیئت نشسته، دیگر از آن مداح اثر نمی گیرد.

مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

عضویت 45 هزار مداح در سازمان بسیج مداحان کشور

بسیج پرس: به عنوان سوال نخست در رابطه با تاریخ تاسیس و اهداف سازمان بسیج مداحان کشور بفرمایید؟

فراهانی: سازمان بسیج مداحان و مدیران هیات مذهبی در سال 1389 تشکیل شده است.  تا به امروز 45 هزار مداح ثبت شده و عضو در سازمان بسیج مداحان کشور داریم که 31 هزار نفر آن ها عضو ثابت و حدود 15 هزار نفر آن ها عضو همکار هستند. به برکت انقلاب اسلامی کمبود مداح نداریم و فقط نیاز به یک برنامه ریزی است تا به خوبی از آن ها استفاده شود. هدف نهایی این تشکل و  سازمان فعالیت در تمام موضوعات مرتبط با عرصه ذاکرین و ستایشگران اهل بیت (ع) است و در حقیقت فلسفه تشکیل این سازمان به ظهور رساندن منویات رهبر معظم انقلاب است. از دوره ای که ایشان رئیس جمهور بودند و همچنین در دوره ای که ما توفیق داشتیم که رهبرمان باشند، در تمامی سال ها در روز ولادت حضرت زهرا (س) مداحان اهل بیت (ع) با ایشان دیدار داشتند. ایشان در این سال های متمادی خیلی تاکید داشتند براینکه مداحی بایستی حدود و سقور پیدا کند و مراکزی باشند تا مشخص کنند مقدمات کار مداحان چه قدر است. این فرمایش کلی ایشان است که سالیان سال روی آن تاکید داشته اند.  طبیعتاً تشکیل سازمان بسیج مداحان با این هدف است که به یاری خدا بتواند در زمینه مشخص کردن حدود و سقور در جامعه مداحی گام بردارد.

موضوع معرفت، اخلاق و تربیت، مهارت و بصیرت جامعه مداحان؛ ماموریت سازمان بسیج مداحان کشور است

این حدود و سقور جنبه های مختلفی دارد که یکی از آن ها جنبه های معرفتی و مباحث مربوط به معرفت جامعه مداحان است که سازمان بسیج مداحان در این زمینه ماموریت دارد. مباحث معرفتی بسیار گسترده است که شامل مباحث مربوط به اصول عقاید در اشعار ، متون روضه ها و متون عربی که مداحان استفاده می کنند می شود. جنبه دیگر مباحث مربوط به احکام عمومی و احکام تخصصی جامعه مداحان است و در حقیقت ما بایستی در مسیر یک فقه تخصصی که نیازمند جامعه مداحی است کار کنیم و این جزو ماموریت های ما است. مباحث معرفتی مثل مباحث مربوط به تاریخ مقتل، ادبیات فارسی و عربی جزو مباحث معرفتی یک مداح محسوب می شود که اگر این ها را توانستیم کاملاً مشخص و تبیین کنیم در حقیقت یکی از مبانی حدود و سقور جامعه مداحی را مشخص کردیم.

عرصه دوم عرصه تربیت و اخلاق، ادب و آداب است که این هم عرصه بسیار مهمی است.  این مطلب را هم به دفعات در فرمایشات رهبر معظم انقلاب شاهد بودیم و به آن تاکید شده است و  فرمایشات ایشان هم برگرفته از آیات و روایات است و ایشان در حقیقت مبین آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) هستند.  یکی از ماموریت های بسیج این است که در عرصه تربیت، تخلق به اخلاق و ادب و آداب مداحی حدود و سقور را مشخص کند که به یاری خدا شاهد یک جامعه مداح متخلق به اخلاق که عملکرد آن ها یادآورسیره ائمه (ع) باشیم، کما این که تا به امروز این گونه بوده است. 

عرصه سوم، عرصه مهارت است.  ماموریت سازمان بسیج مداحان این است که مهارت مداحان را در تمام زمینه ها بالا ببرد و  در عرصه مهارت حدود و سقور را مشخص کند که یک بخشی از آن ها نغمات، نغمه ها، دستگاه ها و آوازهای سنتی و قرآنی است که این هم در فرمایشات ائمه (ع)  و در بیانات رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شده است. بخش دوم مهارت ها   اصول و فنونی است که این هنر دارد چون رهبر معظم انقلاب فرمودند مداحی یک هنر است و هنری است که ابعاد مختلفی دارد. این مطلب به این معنی است که چند هنر مختلف با هم جمع می شود و هنر مداحی شکل می گیرد.  در عرصه مهارت ما بحث فنون و روش های نوحه خوانی، روضه خوانی و فنون و روش برگزاری مجالس مختلف مثل یادواره شهدا، مجالس عزاداری، مجالس مولودی را داریم که در تمام این ها نکاتی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که تاکیداتی برآن فرموده اند به عنوان نمونه در مورد مولودی خوانی گفته اند که حتماً روش اجرا و نغمات آن از روش مجالس عزاداری تفکیک بشود و این کار جز ماموریت سازمان بسیج مداحان است.

رهبر انقلاب فرمودند ما هیئت امام حسین(ع) که سکولار باشد نداریم

عرصه چهارم عرصه بصیرت است،  در عرصه بصیرت حدود و سقوری که باید مشخص بشود جزو ماموریت های ما است. در فرمایشاتی که رهبر معظم انقلاب برای اعضای حوزه مرکزی هیئت رزمندگان و بسیج مداحان داشتند فرمودند که ما اصلاً هیئت امام حسین (ع) که سکولار باشد نداریم. یعنی در تفکر مان هیئت امام حسین(ع) که در عرصه سیاست برای خودش نقشی قائل نیست را متصور نیستیم، بلکه معتقدیم که هیئت های ما در عرصه سیاست دارای جایگاه هستند و وظیفه به دوش آن ها است. رهبری این مطلب و راه را مشخص کردند و فرمودند که منظور ما از اینکه هیئت سکولار نداریم  این نیست که هیئت ها و مداحان بایستی در مباحث جناحی سیاسی ورود پیدا کنند.  اتفاقاً کاملاً از ورود به جنبه های جناحی  از هر طرف که باشد مصون هستیم. منظور ما از سیاست، سیاست اسلام، مجاهده، مقابل ظلم ایستادگی کردن، سیاست اصیل انقلاب اسلامی و ارزش های انقلاب اسلامی و سیاستی که ولی فقیه تبیین می کند است که در آن عرصه مداحان و هیئت های ما وظیفه دارند.  این یکی از عرصه هایی است که در آن ورود داریم و حتماً جزو ماموریت های خودمان می دانیم و معتقد هستیم که بایستی به آن پرداخته شود.

تربیت نوگلان حسینی برای حضور در عرصه ذاکری اهل بیت(ع)

بسیج پرس:  لطفا در مورد مهم ترین برنامه های سازمان بسیج مداحان کشور در سال جاری بفرمایید؟ 

فراهانی: امسال برنامه های ما طوری تدوین شده است که به یاری خدا بتوانیم به حدود و سقوری که رهبری فرمودند، برسیم.   در بخش زیرساختی برنامه هایمان برای نوگلان حسینی برنامه داریم. این افراد نونهالان علاقه مند به ورود در عرصه ذکر و ذاکری اهل بیت (ع) هستند که اسم آن ها را نوگلان حسینی گذاشتیم. در بسیج مداحان برای تربیت  این نونهالان  از این سن و از پایه ورود پیدا کردیم. امیرالمومنین (ع) فرمودند: العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر. شما وقتی که در کودکی به کسی چیزی می آموزی  انگار که روی سنگ نقش کرده ای و این از بین نمی رود.  یک روانشناس غربی گفت اگر هفت سال اول زندگی یک شخصی رو به ما بسپارید ما طوری آن را تربیت می کنیم که در مابقی عمرش آن مسیری را برود که ما خواستیم.  به همین علت به نظرمان می رسد که بایستی بحث ذکر و ذاکری اصیل رو از سنین نونهالی  شروع کنیم و شروع هم کردیم و  امسال جزو برنامه هایمان است. امسال برنامه گسترده ما در این عرصه، تربیت مربیان نوگلان حسینی   است. در سال گذشته  نظام آموزشی نوگلان را تدوین کردیم، منابعی که مورد نیازشان بوده تالیف شده و سرفصل های درسی که بایستی نوگلان حسینی بیاموزند مشخص شده است؛ امسال  می خواهیم کسانی که می خواهند این نظام آموزشی را اجرا کرده و این محتوی را تدریس کنند، آموزش بدهیم. این دوره آموزشی در  نیمه دوم شهریور در شهر مقدس قم به مدت سه روز برگزار می شود  و در آن مربیان نوگلان حسینی که شامل برادران و خواهران می شوند را تعلیم می دهیم.

برگزاری دوره آموزشی مدیران هیئت های مذهبی کشور

برنامه دوم ما در سال جاری، عرصه مدیران هیات مذهبی است. معتقد هستیم بسیاری از مسائلی که مدنظر ما است که در هیات اجرا بشود، منوط به این است که مدیران هیات نسبت به آن مسائل توجیه بشوند به همین منظور به یاری خداوند  قبل از محرم  دوره سه روزه ای  برای مدیران هیات در قم برگزار می کنیم تا مدیران هیات را در تمام زمینه ها توجیه کنیم و برایشان تبیین می کنیم که به انتخاب سخنران توجه داشته باشند. در بسیج مداحان کشور معتقد هستیم که حتماً باید هیات به یک عالم ربانی متصل باشد و در این دوره بر  استفاده از مداحان ولایی، با سواد و متخصص در هیئت های مذهبی تاکید می کنیم . درعرصه بصیرتی نیزدر مورد آگاه سازی نسبت به فعالیت ها و تلاش های طیف شیرازی(شیعه انگلیسی) و توجیه و تبیین افراطی گری های در عزاداری که دشمن از آن ها سو استفاده می کند؛ مطالبی را بیان می کنیم. هدف از این دوره این است که این افراد  نسبت به این مسائل کاملاً آگاه شوند و بدانند که که دشمنان ما از افراطی گری در عزاداری، چه اقراض و منافعی مد نظرشان است که این کار را اشاعه می دهند. همچنین برای این  افراد بحث هیئت سکولار را مطرح می کنیم که اگر هیئتی هیچ ورودی در سیاست ندارد چه اتفاقی می افتد یا اگر قرار است ورود پیدا کنند به چه صورتی باشد.

آموزش بانوان مداحی که در مجالس روضه زنانه برنامه اجرا می کنند

دوره دیگری که امسال پیش بینی کردیم اجرا شود، دوره های هفتگی آموزش مداحان خواهری است که مجمع الذاکرین دارند؛ این خواهران افرادی هستند که یک عده نزد این ها مداحی یاد می گیرند. برای این خواهرانی که مداحان را در استانهای مختلف آموزش می دهند؛ در سال جاری یک جلسه هفتگی داریم که تاکنون برگزار شده و تا آخر سال هم برگزار می شود. همچنین  یک دوره ای  برای خانم جلسه هایی که در کشور  مجالس خانگی را اداره می کنند برگزار می کنیم تا که این افراد را توجیح کنیم و آموزش بدهیم و نقش شان را برایشان تبیین کنیم تا اگر ممکن است در معرض آسیبی باشند، در امان بمانند. 

 برنامه مجمع الذاکرین هفتگی را برای کل استان های کشور  پیش بینی کردیم، در این برنامه محتوایی که ما مشخص کردیم در اختیار آن ها قرار می دهیم و آن را مورد بحث و بررسی قرار می دهند و در انتها به صورت ویدئو کنفرانس به برنامه مرکزی و متمرکز  متصل می شوند. این برنامه تا کنون هر هفته یکشنبه ها ساعت 6 بعد ازظهر برگزار شده است و در آن مداحان در کل استان های کشور در سالن کنفرانس می نشینند و بعد از اینکه برنامه خودشان را اجرا کردند به برنامه مرکزی در تهران متصل می شوند و دو  استاد یکی در عرصه مهارتی و یکی در عرصه تربیتی، معرفتی و بصیرتی که از شخصیت های اول کشوری هستند برای آن ها مباحثی را ارائه می دهند.

در عرصه مباحث فرهنگی، همایشی سه روزه با حضور تمام مداحان نخبه کشور در ماه ربیع الاول در شهر مقدس برگزار می شود. مداحان نخبه کشور مداحانی هستند که جمعیت های بالای هزار نفر معمولاً پای منبرآن ها می نشینند. در این همایش تمام مباحث کلان و راهبردی جامعه مداحی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و  کارگروه هایی روی مباحث به صورت تخصصی بحث می کنند و  محور این برنامه هم عملیاتی کردن منویات رهبر معظم انقلاب است که در سال های گذشته در جمع مداحان فرموده اند و قصد داریم که بتوانیم جنبه عملی به این فرمایشات بدهیم. علاوه براین برنامه ها، همایشی برای مداحان برگزیده جوان کشور که در عرصه سینه زنی ورود دارند و جمعیت بسیار گسترده ای نیز در مجالسشان حضور پیدا می کنند داریم که در مشهد مقدس برگزار می شود. در تمام استان های کشور قبل از محرم ، ایام فاطمیه و ماه مبارک رمضان برنامه یک همایشی برگزار می شود که همه مداحان، نیم روزی دور هم جمع می شوند و اساتید کشوری در چهار عرصه معرفت، تربیت، بصیرت و مهارت؛ مباحثی را برایشان ارائه می دهند.

تولید کتاب محتوای ویژه مناسبت های ماه های قمری برای مداحان

اگر بخواهیم جامعه مداحی داشته باشیم که اشعار صحیح و اشعاری که از جهت محتوایی و اعتقادی مشکلی در آن نباشد، بخواند و به فرمایش رهبر معظم انقلاب سطح فکر و معلومات مردم را بالا ببرد؛  نیازمند این است که ما به این مداحان یک سری محتویاتی را ارائه کنیم؛ به این جهت یکی از برنامه های امسال، تولید کتاب ماه های قمری است. در هر ماه قمری پیرامون مناسبت های قمری و مناسبت های ملی آن ماه کتاب تولید و در کشور توزیع می کنیم. اشعار این کتاب توسط یک کارشناس ادبیات مورد بررسی قرار می گیرد و روضه هایش نیز توسط یک کارشناس مقتل بررسی می شود و همچنین کارشناس مسائل اعتقادی نیز بر مطالب نظارت می کند. 

برگزاری جلسات کارگروه سبک و شعر با حضور سبک سازان و شعرا

جلسات کارگروه سبک و شعر هم جزو برنامه های امسال ما است که هر هفته برگزار می شود و در این کارگروه سبک سازها و شعرا دور هم جمع می شوند و سبک و شعر می سازند و آن ها پشتوانه این کتاب هستند که تولید شده و در کشور ارائه می شود. این کتاب 9 فصل دارد که در هر فصلی به بحثی پرداخته می شود که در حقیقت محتویاتی که مداحان برای اداره مجالس شان نیاز دارند، در این کتاب ها ارائه می شود.

معرفی شهدای شاخص قشر مداحان و تجلیل از ایثارگران مداح

یکی از بهترین برنامه های ما که خیلی هم به آن افتخار می کنیم، معرفی شهید شاخص قشر مداحان است. از سال 89 تا به امروز ، هر سال یک شهید شاخص قشر مداحان را معرفی کردیم. این شهید شاخص علاوه بر این که مداح اهل بیت (ع) بوده، در عرصه دفاع مقدس بار یک گردان  و یا یک لشکر را به دوش می کشیده و در حقیقت سردار دفاع مقدس بوده است  و به درجه رفیع شهادت رسیده است. تا به امسال  برای 5 شهید، برنامه همایش در شهر آن شهید برگزار کرده ایم و امسال هم  به یاری خداوند، ششمین برنامه را  برای سردار جلال ابراهیمی که از شهدای درود هستند در استان لرستان برگزار می کنیم. علاوه بر این در ذیل این همایش تا به امروز، چهل شهید دیگر را هم از مداحان اهل بیت (ع) معرفی و از 70  ایثارگر مداح تجلیل کردیم. در این برنامه 10 نفر از مداحان نخبه کشوری به صورت گروهی به زادگاه شهید رفته و همراه با مداحان استان در منزل و مزار شهید حضور پیدا می کنیم و همایشی با شکوه همراه با تقدیر و تجلیل از خانواده این شهید برگزار می شود. این برنامه  به همراه مستندی که از آن شهید شاخص تولید می کنیم در رسانه ها پخش می شود و مردم هم نسبت به معرفی این شهدا استقبال بسیار خوبی دارند.

همایش شیرخوارگان حسینی در ماه محرم و همایش سه سالگان حسینی در ماه صفر  برگزار می شود. در عرصه ایثارگران، بازدیدی از جانبازان عزیز کشور انجام می دهیم که در این بازدید افراد شاخص جامعه مداحان به صورت گروهی در آسایشگاه جانبازان حضور پیدا می کنند و ضمن دیدار و عرض ادب و انجام گفت و گویی صمیمی ، اگر آن ها مایل باشند برایشان یک مداحی انجام می دهند. همین طور علاوه بر حضور در آسایشگاه جانبازان برنامه  مستقل دیگری داریم که در آن مداحان به آسایشگاه معلولین و سالمندان می روند و دلجویی از این قشر توسط جامعه مداحان صورت می گیرد. استقبال های خیلی خوبی از این برنامه می شود و برای مردم جذاب است.

حمایت سازمان بسیج مداحان از تشکل های مردم نهاد حوزه مداحی

مجمع عالی بسیج مداحان یا حضور تمامی کارگزاران ما در کل استان های کشور با حضور افرادی که شاخص و گرداننده های برنامه بسیج مداحان هستند برگزار می شود. امسال از چند تشکل مردم نهاد مداحی تجلیل و به آن ها کمک مالی، فکری و محتوایی می کنیم. در زمینه جذب مداحانی که تمایل به عضویت در بسیج مداحان دارند، برنامه های گسترده برای جذب و آموزش این افراد داریم. در حوزه فضای مجازی، سایت بسیج مداحان فعال است و روز به روز جایگاه بهتری پیدا می کند که به یاری خداوند با اتصال و همکاری با  مجموعه خبرگزاری بسیج پرس می توانند گسترش خوبی به کار سایت بدهند. همچنین روابط عمومی بسیج مداحان تا به امروز  فعال بوده تا بتوانیم کارهایی که انجام می شود را منتشر و بیان کنییم.  در زمینه تکثیر آثار، در سال جاری کتاب هایی را در عرصه آموزش مداحی تالیف کردیم و این سلسله کتب آموزش مداحی تقریباً اولین نظام آموزشی مدون در کشور بود که توسط سازمان بسیج مداحان تدوین شد، به چاپ می رسد و در کشور پخش خواهد شد. علاوه بر این کتاب ها، 4 جلد کتاب های آموزشی نوگلان حسینی چاپ و در کشور توزیع خواهد شد. تعدادی سرود حماسی طی سالیان گذشته توسط سازمان بسیج مداحان کشور تولید شده که امسال تکثیر می شود و در اختیار جامعه مداح کشور قرار می گیرد. در تلاش هستیم که این صوت ها همراه با تصاویر و کلیپ های مرتبط باشد تا در تمام برنامه ها از قبیل یادواره های شهدا، مراسم و همایش هایی که در کشور برگزار می شود به عنوان یک سرود و شعر انقلابی مورد استفاده قرار بگیرند.

انقلاب اسلامی برگرفته از نهضت حسینی است

بسیج پرس: با توجه به سابقه ای که از نقش هیات مذهبی در به ثمر رسیدن نهضت انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس داریم، به نظر شما نقش امروز هیئت ها در مورد وضعیت فعلی جامعه و نسبت به مسائلی که در جهان اسلام اتفاق می افتد، چیست؟

فراهانی: جرقه انقلاب اسلامی در 12 محرم خورد که  12 محرم 15 خرداد سال 1342 است. امام  خمینی (ره) فرمودند ما بایستی ریشه انقلاب اسلامی را در 12 محرم سال 42 جستجو کنیم و ایشان فرمودند انقلاب اسلامی ما از 12 محرم آغاز شده و این مسیر طی می شود تا با همین عزاداری های امام حسین(ع) به ظهور وجود حضرت ولیعصر(عج) متصل شود. یکی از درسهایی که به مداحان می دهیم، نقش مداحان در انقلاب اسلامی و در شکل گیری و تداوم انقلاب است که برایش متن درسی هم داریم. در زمینه تداوم انقلاب، همان طور که علامه مقرم، طبق برداشت شان از آیات و روایات فرموده اند که اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء بود؛ ما هم معتقدیم انقلاب اسلامی حسینی الحدوث بود و حسینی البقاء است. اگر اسلام محمدی الحدوث بود، انقلاب اسلامی حسینی الحدوث بود و حسینی البقاء است. یعنی حدوث آن با امام حسین (ع) و محرم و صفر بود و حسینی البقاء است. انقلاب درحقیقت بارقه ای از اسلام و از تشیع بوده و وقتی که امام خمینی(ره) می فرمایند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است؛ قطعاً و یقیناً این محرم و صفر است که انقلاب، اسلام و ارزش های انقلاب را نگه داشته است.

نقش اساسی  اهل منبر، مدیران هیات و مداحان اهل بیت(ع) در تداوم انقلاب اسلامی

در این هیچ شکی نداریم که نقش اساسی در تداوم انقلاب برعهده کسانی است که سردمداران این نهضت حسینی هستند. این افراد اهل منبر، مدیران هیات، مداحان اهل بیت(ع)  و کسانی که این هیات را اداره می کنند هستند که در حقیقت نقش بسیار مهمی دارند. این که ما چه کاری باید کنیم تا  تداوم انقلاب صورت بگیرد، در نهضت امام حسین (ع) و در فرمایشات رهبر معظم انقلاب کاملاً واضح است. یکی از این کار ها  که باید به آن بپردازیم، فرهنگ شهادت طلبی است؛  اگر ما توانستیم آن را توسط هیئت ها و  مداحان مان حفظ کنیم، انقلاب تداوم پیدا می کند. مطلب بعدی فرهنگ تکلیف گرایی است. خیلی از افراد از جمله محمد حنفیه،  ابن عباس و فرزدق مکرراً به  امام حسین (ع) می گفتند، شما ندید که کوفیان با برادر شما امام حسن (ع) چه کردند؟ این مسیری که شما می روید به شهادت ختم خواهد شد. امام حسین (ع) فرمودند تکلیف من این است که بروم، حالا ظاهراً به پیروزی ظاهری برسم یا ظاهراً پیروزی ظاهری نصیب من نشود و من شهید بشوم. اگر ما توانستیم این تکلیف گرایی را که در نهضت حسینی (ع) است، تداوم بدهیم این تکلیف گرایی قطعاً انقلاب و ارزش های انقلاب ما را تدوام خواهد بخشید و در مقابل استکبار جهانی ایستادگی خواهیم کرد.  اگر ما امروز شاهد این هستیم که انقلاب اسلامی در جهان گسترش پیدا می کند؛ شهادت طلبی، تکلیف گرایی، عدالت محوری و ظلم ستیزی ریشه های این موضوع است و  این نکته خیلی مهمی است.  هیهات من الذله و زیر بار ظلم و ستم نرفتن، جزو فرهنگ های اصلی امام حسین (ع) است که فرمودند: إِنِّیْ لا أَرَیَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَیاةَ مَعَ الظّالِمِینَ إِلّا بَرَما. می فرمایند مرگ با سعادت و زیر بال ظلم نرفتن، عین سعادت است.

ضرورت ترویج فرهنگ ایستادگی مقابل ظلم توسط مداحان و سخنرانان هیئت های مذهبی

اگر ما بتوانیم در هیات مان توسط اشعار مداحان و سخنرانان به فرهنگ ایستادگی مقابل ظلم که حتی به شهادت هم منجر می شود، بپردازیم؛ به یاری خداوند انقلاب اسلامی ما تداوم پیدا خواهد کرد و این گسترشی که در جهان ایجاد شده و آمریکا و اسرائیل از آن می ترسند، گستره بیشتری پیدا خواهد کرد و انقلاب ما به حضرت مهدی (عج) متصل می شود.

کمبود مبلغ در برخی از مناطق کشور/ هنوز جایگاه منبری در هیئت به خوبی تبیین نشده است

بسیج پرس: با توجه به کمبودی که در زمینه پرداختن به مسئله منبر و کمرنگ بودن آن در تعدادی از هیات مذهبی مشاهده می شود، برنامه شما برای پررنگ شدن منبر در هیئت های مذهبی ، محتوی و شخصیت منبری  و علاقمندی مخاطبین به نشستن پای صحبت سخنران ها چیست؟

فراهانی: ما اگر بخواهیم ریشه های این موضوع که منبری در هیات کمتر استفاده می شود را بازشناسی کنیم، یکی از ریشه ها این است که در برخی از مناطق کشور به اندازه کافی مبلغ حضور ندارد و مبلغین در استان ها و شهرستان های خاصی  جمع شده اند، به همین جهت نبودن مبلغ باعث این موضوع شده است؛ در نتیجه باید تعاملی بین بسیج مداحان و بسیج طلاب ایجاد کنیم تا بتوانیم مبلغین مورد نیاز استان ها را تامین کنیم. علت بعدی که در بعضی از هیات، از منبری استقبال نمی کنند این است که ممکن است جایگاه منبر برای آن ها خوب تبیین نشده باشد. به نظر بنده یکی از دلایلی که در هیئتی می توانند منبری و مبلغ دعوت کنند و  این کار را نمی کنند؛  این است که جایگاه منبری برایشان تبیین نشده است.  باید برای مدیر هیئت تبیین بشود که کارکرد دینی و اعتقادی هیئت شما صورت نمی گیرد الا به  اینکه یک عالم دین درهیئت شما باشد  و اگر بخواهید به فرهنگ نماز، قرآن و احکام که همه محورهای هیات هستند و باید به آن پرداخته شود، بپردازید و شبهاتی که توسط دشمنان ورود پیدا می کند را پاسخگو باشید؛ نیازمند منبری هستید. آن هایی که نسبت به این مطلب توجیه نیستند را  در  همایش ها توجیه می کنیم. گروهی هم می گویند که منبری های ما آن جذابیت هایی که مدنظر ما برای جذب است را در هیئت ما ندارند که این موضوع را هم به نظر  بنده در تعامل با بسیج طلاب می توانیم حل کنیم.  در بسیح مداحان کشور ارتباط نزدیکی با مدیران هیئت های مذهبی، شعرا و مداحان داریم و آن ها با توجه به نیازمندیهای که در  هیات می بینید ، یکسری راه کارهای عملی دارند که می توانیم به بسیج طلاب پیشنهاد کنیم  تا روحانیان و مبلغینی که دراختیار  بسیج طلاب هستند به آن محورها بپردازند و  باید برای بسیج طلاب تبیین کنیم که اگر منبری شما به این جنبه ها بپردازند، قطعاً منبرشان جذاب تر می شود و اقبال و استقبال بیشتری نسبت به آن ها خواهد بود. این سه کار از سوی بسیج مداحان کشور در حال پیگیری است  که در برنامه هایمان به آن می پردازیم.

از ظرفیت هیئت های مذهبی به صورت حداقلی استفاده شده است/ تشکیل شورای هماهنگی تشکل های فعال در موضوع هیئت های مذهبی

بسیج پرس: رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدارشان با مداحان در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) بر  ظرفیت بسیار خوبی  که در هیئت های مذهبی برای تبلیغ دین وجود دارد، تاکید کردند. به نظر شما آیا تا به حال از این ظرفیت در هیئت های مذهبی استفاده شده است؟ باید چه کاری انجام شود که از این ظرفیت به شیوه ای مطلوب استفاده شود؟

فراهانی: به نظر بنده اگر ظرفیت هیات به خوبی استفاده می شد، امروز شیعه در جهان در اقلیت نبود و اکثریت جهان را داشت،  چون امام رضا(ع) فرمودند اگر محاسن کلام ما را خوب برای مردم تبیین کنید مردم از ما تبعیت می کنند. لتّبعونا؛ این تعبیر وجود مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است. بنده معتقد هستم که ما از ظرفیت هیئات خودمان، حداقلی استفاده کردیم، ولی همین استفاده حداقلی این همه برکات داشته است. حالا ببینیم که اگر از ظرفیت هیئات استفاده حداکثری شود، چه اتفاقی افتد. پیشنهاد بنده این است که در بخش اول باید از نظر جنبه های فکری سردمداران هیئت را نسبت به جایگاه هیئت کاملا توجیه و تبیین کنیم که جایگاه هیئت چیست و چه اتفاقاتی می تواند توسط هیئت در عالم وجود رقم بخورد. وقتی این آگاهی و علم داده شد و این معرفت ایجاد شد؛ به سردمداران هیأت انگیزه می دهد که در این مسیر واقعا گام جدی بردارند. پیشنهاد دوم این است که تشکل هایی مثل هیأت رزمندگان اسلام، سازمان تبلیغات، سازمان بسیج مداحان کشور، بنیاد دعبل خزاعی و جامعه ایمانی مشعر که در زمینه هیأت فعالیت دارند؛ بایستی با یکدیگر جلسات هماهنگی، تبادل برنامه ها و اطلاعات داشته باشند و این کار خیلی می تواند در افزایش استفاده از ظرفیت هیأت کارساز باشد. به لطف خداوند چنین شورایی به نام شورای هماهنگی تشکل ها تشکیل شده و 26 جلسه تا به امروز برگزار کردیم. در مورد پیشنهاد سوم، بنده معتقدم که استفاده از ظرفیت هیئات یک مهارت بسیار تخصصی است، یعنی ما بایستی حتما یک نظام آموزشی برای هیأت داری تعریف کنیم و منابع آموزشی کاملا تخصصی مشخص شود و در آن این مطلب که ما می خواهیم چطور از ظرفیت هیأت استفاده کنیم، تبیبن شود. بایستی مدیران هیئات را تحت تعلیم و تربیت و آموزش روش هیئت داری قرار دهیم، تا بدانیم که چطور باید از این ظرفیت بسیار عظیم استفاده کنیم. الان رشته سفره آرایی داریم و فرد در دانشگاه  این درس را می خواند که چگونه سفره را بیاراید، شما این دو موضوع را با هم مقایسه کنید. آیا به نظر شما ظرفیت عظیمی که در هیأت ما است، نیازمند این نیست که یک کار بسیار علمی دقیق، با نظام کاملا مشخص، محتوای بسیار قوی، با استفاده از اساتید بسیار شاخص روی آن انجام شود ؟ اگر این کار در کنار تجربیات و توانمندی هایی که مدیران هیئات با یکدیگر به اشتراک می گذارند انجام شود در آینده اتفاقات خوبی خواهد افتاد و همین طور که تا به امروز استفاده از ظرفیت هیئات گسترش یافته است، بیشتر از این هم گسترش پیدا خواهد کرد.

جریان شیعه انگلیسی به دنبال تضعیف جایگاه ولایت فقیه است

بسیج پرس: جریان شیعه انگلیسی در تهران به هیئت هایی که شاخص هستند و جمعیت خیلی زیادی در آن حاضر می شود مراجعه کردند و ضمن دادن وعده هایی ، درخواست هایی از آن ها  داشته اند و در تلاش هستند که به بدنه هیئات نفوذ کنند. به نظر شما هدف شان از این نفوذ چیست و چگونه باید با آن ها مقابله کرد؟

فراهانی: کنفرانسی در اورشلیم با حضور متفکرین برگزار شد که در آن به بازشناسی هویت شیعه پرداختند. خروجی نشست آن ها این بود که گفتند شیعه یک بال سرخ دارد که نهضت حسینی است و یک بال سبز دارد که مهدویت است و یک ضلع سوم به نام ولایت فقیه دارد که نهضت حسینی را از تحریف و مهدویت را از خرافات مصون و محفوظ نگه داشته است. فرانسیس فکویاما در خروجی این کنفرانس گفت که باید ما مهندسی معکوس کنیم، یعنی اول باید ولایت فقیه را برای شیعیان خط بزنیم و وقتی این کار را کردیم، می توانیم نهضت حسینی را دچار تحریف و مهدویت را دچار خرافات کنیم. او می گوید که که ما بایستی برای جهان تشیع امام حسین(ع)، مهدویت و ولایت فقیه جدید معرفی کنیم. بنده معتقدم موضوع طیف شیرازی(شیعه انگلیسی) در راستای خروجی کنفرانس اورشلیم است. در حقیقت اولین اقدام آن ها خط زدن ولایت فقیه است و بیشترین اقدامات این طیف تضعیف جایگاه ولی فقیه است تا بعد از آن بتوانند نهضت سرخ حسینی را با تحریفات و مهدویت را با خرافاتی که مدنظرشان است، ممزوج کنند. امروز شاهد هستیم آن چیزی که فرانسیس فکویاما لیدرغرب که اصالتا ژاپنی است در مورد تضعیف جایگاه ولایت فقیه و ولی فقیه جدید معرفی کردن تدوین و تبیین کرده است، عینا اتفاق می افتد.   

آگاه سازی نسبت به اهداف جریان شیعه انگلیسی در دستور کار سازمان بسیج مداحان کشور است

استاد مطهری می فرمایند بزرگترین تحریفی که در طول تاریخ در نهضت حسینی صورت گرفته، تحریف معنوی است و آن هم این است که ما بگوییم قیام امام حسین(ع) یک کار صرفا فردی و مختص ایشان بوده و قابل پیروی کردن نیست. دقیقا همین فکر را طیف شیرازی اشاعه می دهد. آن ها می گویند که قیام امام حسین(ع) کار شخصی و فردی بوده و قرار نیست که ما  از آن تبعیت و جهاد کنیم و مقابل استکبار و استمعار روز بایستیم. این بزرگترین محوری است که طیف شیرازی اشاعه می دهد و برای این کار ابزارهایی دارند، هر موضوعی که ولی فقیه زمان برای حفظ وحدت جامعه اسلام تبیین می کند که بایستی در آن زمینه مواظبت شود، آن ها اشاعه می دهند و سعی می کنند آن کار انجام شود؛ این کار می تواند قمه زنی، لطمه زنی، تیغ زنی، توهین به مقدسات اهل سنت و تمامی چیزهایی  باشدکه از آن به عنوان ابزارهایی برای رسیدن به هدف خود که تضعیف جایگاه ولی فقیه است، استفاده می کنند. ما مطلع هستیم که جریان شیعه انگلیسی به هیئات مراجعاتی دارند و به آن ها پیشنهاد کمک می کنند و در قبال آن تقاضای یک سری اقدامات از هیئات مختلف کشور دارند. در تمام همایش هایمان در حال پیشگیری از این موضوع هستیم و در تمام دوره های آموزشی آن مطلبی که دائما به آن پرداخته می شود، آگاه سازی نسبت به اغراضی و اهدافی است که این طیف (جریان شیعه انگلیسی) دنبال می کنند. شخص انگلیسی دید یک نفر دارد اذان یا ذکر اهل بیت(ع) را می گوید، سوال کرد این آقا چه کار می کند. گفتند که یک ذکری می گوید، گفت این کار او در مقابل منافع ما ایستادگی ندارد، به او گفتند که نه،  این ها قائل به این هستند که این کار را انجام دهند، گفت اشکال ندارد، بگذارید بگوید تا گلویش پاره شود.

هویت نهضت حسینی، استکبار ستیزی و ایستادگی مقابل ظلم است

دشمن ما با آن بخشی از هیئات و انقلاب ما مخالف است که با سلطه گری او بر جهان مخالفت دارد و در حقیقت اگر این مقابله و ایستادگی در مقابل سلطه را از انقلاب، ارزش های انقلاب و از نهضت امام حسین(ع) بگیریم، دیگر چیزی باقی نمی ماند و هویت آن را گرفتیم. بنده در جریان هستم که به غیر از طیف شیرازی، طیف های دیگری هم وجود دارند. معتقد هستیم چه طیف شیرازی و چه هر طیف دیگری، هویت نهضت حسینی که در حقیقت ظلم ستیزی، استکبار ستیزی و ایستادگی مقابل ظلم است را از آن بگیرد؛ در حقیقت برای دشمن اسلام و تشیع کار می کند.  قرآن به پیغمبراکرم فرمود: وَلَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ. یهودی و نصرانی از شما راضی نمی شوند تا اینکه شما غلام حلقه به گوش آن ها شوید. در حقیقت این مسیرها برای این است که آن ها می خواهند به آن سلطه ای که در جهان به دنبال آن هستند، برسند و مهم ترین عاملی که جلوی آن ها ایستادگی کرده، همین تفکر صحیح نهضت سرخ حسینی است. امروز به یاری خداوند در حال تبیین این موضوع هستیم و قالب مداحان ما که آگاه شده اند در مقابل طیف شیرازی (جریان شیعه انگلیسی) ایستادگی کردند و حتی برخی افراد که در جلسات شان شرکت کرده بودند بعدا که در جریان قرار گرفتند، دیگر حضور پیدا نکرده و از آن ها ابراز برائت کردند. امروز به لطف خداوند شاهد آگاهی خوبی نسبت به این مباحث در جامعه مداحان هستیم.

آماده تعامل جهت پیگیری و حل مشکلات هیئت های مذهبی هستیم

بسیج پرس: می خواهم برای شما مصداقی از تلاش های جریان شیعه انگلیسی برای نفوذ در بدنه هیئت های مذهبی را مطرح کنم. به عنوان مثال آقای رضا هلالی درصحبت های خود گفته بودند که این افراد به ما مراجعه کردند و درخواست داشتند که عنوان بسیجیان و رهروان شهدا را از نام هیئت مان برداریم تا  آن ها در مقابل این کار، مشکل حسینیه ما را حل کنند و فضای خوبی در اختیارمان قرار بدهند تا بتوانیم هیئت مان را برگزار کنیم. سازمان بسیج مداحان کشور و یا دیگر مجموعه های فعال در حوزه هیئت های مذهبی چه برنامه ای برای حل کردن مشکلات هیئت ها نظیر نداشتن حسینه و امکانات دارند تا جلوی استفاده جریان شیعه انگلیسی برای استفاده از این منافذ برای نفوذ در هیئت های مذهبی را بگیرند؟

فراهانی: یکی از برنامه های ما که به لطف خداوند مصادیق اجرا شده هم دارد این است که پیشنهاد دادیم تمام حسینیه های عاشقان ثارالله کشور در اختیار بسیج مداحان و هیأت های رزمندگان قرار گیرد و در خیلی از نقاط این اتفاق افتاده است  و از این مجموعه ها که فضاهای خیلی بزرگی هم دارند برای برگزاری برنامه هیئت های پرجمعیت استفاده می کنیم.  برنامه دهه محرم یکی از مداحان جوانی که در معرض همین مسائل قرار داشت در حسینیه فاطمه الزهرا(س) سپاه تهران بزرگ اجرا می شود. وقتی این اتفاق برای آقای هلالی افتاد، بنده یکی از دوستان را مامور کردم تا پیش ایشان بروند و به ایشان اعلام کردیم که حاضریم حسینیه شهدای بسیج را برای برگزاری مراسم هیأت های هفتگی در اختیارشان قرار دهیم.  یکی از مداحان جوان شورخوان ما هم مشکل محل برگزاری هیئت داشتند که به آقای خورسندی، مسئول بسیج مداحان تهران بزرگ مراجعه کرد و ایشان کمک کردند و مشکل حل شد. حتی در مواردی در زمینه دعوت از بعضی سخنران ها و مداحان هم تقاضاهایی  داشتیم که در این مورد هم می توانیم به هیئت های مذهبی کمک کنیم. ما در این زمینه به لطف خداوند امکانات خوبی در اختیارمان است و به مداحان شاخص کشوری اعلام می کنیم که هرکدام در زمینه های خاص مشکلی دارند به ما مراجعه کنند و ما تمام تلاشمان را می کنیم تا مشکلاتشان حل شود.

بیان تقدیر و تذکر توسط مداحان پیشکسوت و بزرگان جامعه مداحی

بسیج پرس: تذکر و تقدیری از طرف سازمان بسیج مداحان کشور به مداحان انجام می شود و در صورت انجام، تاثیر آن چگونه بوده است؟

فراهانی: شورای هماهنگی تشکل ها که بسیج مداحان کشور هم عضو آن است تا به امروز بیش از 20 جلسه تشکیل داده است. در این شورا کمیته ای داریم که در آن از مداحانی که اقدام خیلی شایسته ای انجام می دهند، تقدیر صورت می گیرد. در این کمیته اگر نیاز باشد به مداحی نسبت به موضوعی تذکر داده شود، آن مداح شناسایی می شود و از بزرگان جامعه مداحی، پیشکسوتان و کسانی که به درجه پیرغلامی رسیده اند و کلام و نفس شان روی آن مداح اثر گذار است دعوت می کنیم تا در یک نشست صمیمی نکات مد نظر را با آن مداح مطرح کنند که یا آن ها در هیئت آن فرد حضور پیدا می کنند یا  از آن فرد دعوت می کنند که در جمعشان حضور پیدا کند. در مواردی ممکن است یک شعری خوانده شده که مداح نمی دانسته این شعر از نظر اعتقادی ایراد دارد و یا  ممکن است نغمه ای را استفاده کرده که نمی دانسته این نغمه از نظر موسیقی، اشکال شرعی دارد که در صورت لزوم تذکراتی از این قبیل از این طریق صورت می گیرد و تا به حال بیشترین و بهترین تاثیر را هم داشته است.

اعزام مداحان به بیمارستان ها و آسایشگاه ها برای اجرای برنامه های مذهبی

بسیج پرس: در ایام عزاداری شهادت اهل بیت(ع) برنامه ای برای حضور مداحان در نقاطی مثل آسایشگاه های معلولین و بیمارستان ها که افراد حاضر در آنجا، نمی توانند در برنامه های عزاداری شرکت کنند، دارید؟  

فراهانی: یکی از شهدای مداح که در استان اصفهان توسط منافقین به شهادت رسیده است، در مناسبت ها برای زندانیان و  کسانی که در بیمارستان ها بستری بودند، برنامه اجرا می کرد. این برنامه در گذشته توسط جامعه مداح به صورت خودجوش انجام می شده و در حال حاضر هم صورت می گیرد و انجام آن به این صورت است که گاهی اوقات بیمارستان ها و آسایشگاه ها از ما درخواست می کنند که برایمان مداح اعزام کنید که ما هم به آنجا مداح اعزام می کنیم و گاهی اوقات وقتی مداحان از آسایشگاه ها دیدار دارند، یکی از برنامه های ثابت آنها مداحی کردن است. در آموزش هایمان به مداحان توصیه می کنیم، برای اینکه موقعی که برای مردم روضه می خوانید، بعضی از روضه های اهل بیت(ع) برای شما ملموس شود؛ در بیمارستان ها حضور پیدا کنید و آسیب های مختلفی که شما در روضه خوانی از آن صحبت می کنید را از نزدیک ببنید، بعضی از شهدای کربلا از جمله دختر حضرت مسلم(ع)، بچه هایی بودند که در آتش خیمه ها سوختند و به شهادت رسیدند، شما مداحان ببینید کسی که سوخته و با این آسیب مواجه است، چه شرایطی دارد. در روضه حضرت زهرا(س) می گویند که بازوی مبارک ایشان آسیب دیده بود، شما مداحان  ببینید کسی که بازویش آسیب دیده و شکسته شده چه شرایطی دارد و چه رنج هایی می کشد. بارها از بیمارستان سوانح سوختگی دیدار داشتیم و مداح اهل بیت(ع) حاج منصور ارضی به همراه شاگردان ایشان در آنجا حضور پیدا کردند.

بسیج پرس: این حضور در ایام خاص مثل محرم و فاطمیه که مداحان مشغله بیشتری دارند هم اتفاق می افتد؟

فراهانی: خصوصیتی که این اماکن دارند این است که برنامه شان معمولا صبح، ظهر یا در طول روز است و در ایام عزاداری مداحان بیشتر شب ها در محافل حضور دارند. برای مداحی در این اماکن خیلی تقاضای مداح شاخص کشوری و چهره  رسانه ای نمی کنند و بییشتر به دنبال مداحی هستند که برنامه آن ها را اجرا کند.

توصیه مراجع به مداحان برای تعیین نکردن وجه برای مداحی

بسیج پرس: شبهاتی در حوزه مداحی و مداحان، مثل دریافت های میلیونی فلان مداح مطرح می شود که بعضا در افکار عمومی جامعه اثرگذار است. واضح است که عمدی در پخش این شبهات وجود دارد و این کار از سوی دشمن انجام می شود. کدام مرجع و مجموعه در کشور، وظیفه پاسخگویی به این شبهات و شفاف سازی آن را برای جامعه بر عهده دارد؟ 

فراهانی: به نظر بنده، بهترین مرجع رسیدگی به این موضوع شورای هماهنگی تشکل هاست که در آن همه مسئولین تشکل های مربوط به مداحان و هیئت های مذهبی دور هم جمع هستند. درباره موضوع دریافتی های مداحان، در استفتائی که از   مراجع در این مورد داشتیم، کلیه مراجع این وجوه را شرعا جایز اعلام کردند و گفته اند که حتی تعیین وجه توسط مداحان شرعا جایز است،  ولی مراجع بلااستثنأ فرمودند اخلاقا خوب است که مداحان اهل بیت (ع) برای خواندن شان تعیین وجه نکنند و صله بپذیرند. روایت بسیار زیادی داریم که اگر مداحی تعیین وجه نکرد و صله زیادی به آن مداح دادند؛ این کار در حقیقت استنان به سنت اهل بیت(ع) است. امام سجاد(ع) به فرزدق شامی بابت یک شعر، معادل چهل سال حقوق بیت المال صله داد. شما حساب کنید که اگر ما بگوییم حقوق شخصی مثل فرزدق در بیت المال، مثلا به پول امروز ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان بوده است، هر سال آن حدود 18 میلیون تومان می شود و در مجموع  720 میلیون تومان در یک فقره  امام سجاد(ع) به فرزدق شامی صله می دهند. امام موسی کاظم(ع) به آن فردی که خودش هم شاعر نبود  و گفت من سه بیت از جدم را که در وصف جد شما گفته است به شما هدیه می دهم، تمام هدایایی که متمولین کشور ایران در عید نوروز برای هارون الرشید آورده بودند و هارون الرشید برای کار سیاسی به امام کاظم(ع) هدیه کرده بود را در قبال این سه بیت به این شخص داد و بعد  هم فرمود بدان که ارزش سه بیت تو از کل این هدایا بالاتر است. باید برای مردم تبیین کنیم که اگر مداحی بابت دریافت وجه طی نکرد و به او صله زیادی هم دادند، این صله دادن سیره اهل بیت(ع) بوده است. ما تعیین وجه را تایید نمی کنیم و اینجا اعلام می کنم که ما در این زمینه روایات بسیاری داریم و اگر امروز مراجع ما این کار را جایز دانستند، بخاطر مقتضیات زمان است. محدث نوری، استاد شیخ عباس قمی کتابی به نام لؤلؤ ومرجان نوشته و در آنجا روایاتی را جمع کرده که اگر کسی اهل بیت را ممر زندگی و درآمد خود قرار داد، بوی بهشت بر مشامش نمی خورد و جزء کسانی که "الذین یقولون ما لایفعلون" می شود، روایت خیلی تندی در این زمینه به کار برده  است ولی ایشان در اواخر کتابش می گوید که اگر کسی وجهی را طی نکرد، اگر در قبال یک روضه ثروت های دنیا را هم به او بدهند، برابری نمی کند و ارزش آن یک روضه بالاتر است؛ چون انسان ها به واسطه روضه اهل بیت(ع) به مراتب و درجاتی می رسند که با این ثروت های دنیایی نمی توانند به آن برسند.

70 درصد مداحان رایگان و بدون دریافت وجه مداحی می کنند/ هدف شبهات تخریب جایگاه مداح و تاثیر نپذیرفتن مستمع مداحی است

مطلب بعدی اینکه بنده  امروز مستندا به اثبات می رسانم قالب این مطالبی که صحبت می شود شایعه است و حقیقت ندارد. مداحانی که در کشور پول کلانی به آن ها داده می شود، در قبال جمعیت کل جامعه مداحان، زیر نیم درصد هستند و تعدادشان بسیار کم است. بنده به صورت مستند این مطلب را به شما می گویم که 70 درصد مداحان از بین 45 هزار نفری که در عضو سازمان بسیج مداحان کشور هستند؛ مطلقا رایگان می خوانند. خوب است که این مطلب بازتاب داده شود. از 30 درصد جمعیت باقی مانده، 29.9 درصد آن ها تعیین وجه نمی کنند و گاهی به آن ها هدیه می دهند  و گاهی هم نمی دهند که خود بنده یکی از این افراد هستم. بنده از هفت سالگی می خواندم و 32 سال است که مداح هستم و در طول این 32 سال حدود 27-28 سال که هیچ هدیه ای به من نمی دادند و در این چند سال اخیر هم گاهی هدیه می دهند و گاهی نمی دهند. آنجا هم که هدیه ای می دهند چون ما جزء تعیین کنندگان وجه نیستیم، معمولا حداقل ها را می دهند. چرا ما در جامعه گسترده و به فرمایش رهبر معظم انقلاب، سلسله جلیله مداحان؛ آن 70 درصدی که هیچ وجی نمی گیرند و جزء خدام جلسات هستند و از جیب خود هم هزینه می کنند را نبینیم؟ باید آن جمعیت 29.9 درصدی که تعیین وجه هم نمی کنند و گاهی به آن ها هدیه می دهند و گاهی نمی دهند را برجسته کنیم. مابقی افراد هم 0.1 درصدی از جامعه مداحان هستند که ممکن است تعیین وجه کنند و پول های کلانی به آن ها بدهند که بنده معتقدم جمعیت آن ها به 10 الی 20 نفر در کشور نمی رسد.   طبق فرمایش شما این شبهات هدف دار است، یعنی به نوعی تخریب جایگاه مداح منجر به تخریب جایگاه هیئت می شود و مستمعی که در هیئت نشسته، دیگر از آن فرد اثر نمی گیرد و با خود می گویید همه این ها به دنبال پول هستند و در ذهنش می آید که این ها به خود فشار می آورند تا پول بیشتری بگیرند و چرا من باید از این فرد اثر بگیرم. دشمن به دنبال این مطلب است و ما باید حواسمان جمع باشد.

بسیج پرس: در پایان اگر نکته ای باقی مانده است، بفرمائید؟

فراهانی: نقش شما به عنوان رسانه در این دوران بسیار مهم و اساسی است و دعا می کنیم که خداوند به شما بیش از پیش توفیق بدهد.

ارسال نظرات