خبرهای داغ:
آیا تنها علاج بهینه سازی وضعیت اقتصادی بانوان حضور در عرصه های شغلی است؟ در حالیکه حفظ توفیقات ما در انرژی هسته ای می تواند بر رشد اقتصادی زنان جامعه از اشتغال به مراتب موثرتر باشد.
کد خبر: ۸۵۸۲۸۸۳
|
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، مشروح سخنان خانم روستا مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر مشرق به شرح زیر است:

گفتمان اعتدال مقید است علت عدم انجام خدمت اساسی به بانوان جامعه در دو سال دولت تدبیر و امید ضعف قوانین مدنی و عدم ضمانت اجرایی وظائف تعریف شده در برنامه توسعه پنجم می باشد بنا بر این درصدد است با خلق مفاهیم و ادبیات جدید جنسیتی و وضع سیاست های توسعه و توازن در حوزه زنان ، عدالت جنسیتی را در جامعه محقق کند.

اعتراض به تبعیض آمیز بودن سیاست ها و سهم خواهی در عرصه سیاسی را چاره کار میداند ؛ به خیال اینکه زنان فرو دست اند نیاز هایی برای آنها اعلام می شود که در واقع نوعى نگاه از موضع پذیرفتن ضعف است و در نتيجه درصدد اثبات نظرات از قبل تعيين شده و حمايت از زنان با وضع قوانين و مقررات جدید بدون در نظر گرفتن آموزه های دینی برمی آید. نگاه صرفاً اجرايى به مسائل زنان و بی‌توجهى به مبانى و حکمت احکام، حاصلى جز سردرگمى ندارد و راهى جز رکود در پيش روى زنان نمی‌گشايد.

نتیجه چنین دیدگاهی، پذيرفتن عرف به عنوان مبناى جعل احكام حقوقى و در حوزه نظر کوشیدن برای تغییر اندیشه شارع متناسب با میل مخلوق خواهد بود، پذيرفتن تشابه به جای عدالت ميان زن و مرد به عنوان اصلى مفهومى كه مبناى اصلاح قوانين قرار می‌گيرد.در این دیدگاه به ازای تک تک گزاره های حقوقی برای مرد باید در وضع عین همان برای پاسخگویی به نیازهای زنان اصرار کرد.

اما باید دانست گاه این نیازها منشأ واقعی ندارند بلکه جامعه، مطالبات و احساس جدیدی را برای زنان ایجاد کرده است ؛وقتی دیگر تنها «احساس نارضایتی»، علت است براي آنكه زنان جامعه به اين جريان‌ها گرایش پیدا کنند، بدون اینکه آنها را بشناسند و زمانی جامعه زنان ،به حق مشكلي را احساس مي‌كنند، ولي در تحليل آن به خطا مي‌روند. براي مثال احساس مي‌كنند مشكلاتشان از مسائل حقوقي ناشي شده است در حالي‌كه علت مشكلاتشان مسائل ديگري است.

به عنوان مثال در دوره ای احساس شد كشورمان به توسعه نياز دارد، از الگوهاي توسعه غربي، البته با كمي اصلاحات استفاده شد. در نتيجه ارزش‌هايي مانند فردگرايي، آزادي به مفهوم غربي و برابري به معناي تشابه در جامعه رواج پيدا كرد.و به واسطه این تقلید کور کورانه ظرفیت هایی را از دست دادیم و پنداشتیم که جامعه شرقی ما همه اش بد بوده است.توجه به این جامعه سالم جامعه ایست که هر چیز جای خودش باشد به رسمیت شناختن اهداف خلقت اولین رمز ماندگاری است اینکه زن را از مبادي آفرينش جدا كرده و در مقابل مرد قرار دهند تا از حقوق او دفاع نمايند؛ اين امر بر خلاف سرشت زنان است.

يكي از مشكلات جامعه زنان بحران هويت است نه مباحث حقوقي

يعنى چه چيزى را مهم يا اول می‌دانيم؟آیا مشکل زنان امروز ما شغل وقوانین مرتبط با آن است و هیچ مشکل با اهمیت تری وجود ندارد؟ آیا همه زنان ما توان مدیر شدن دارند؟ آیا همه بانوان ما نقش اجتماعی یکسانی دارند ؟ چرا فقط را برجسته مي‌نمايند؟ يكي از مشكلات جامعه زنان بحران هويت است که تاکنون به عنوان مطالبه مطرح نشده است. یا آیا تنها علاج بهینه سازی وضعیت اقتصادی بانوان حضور در عرصه های شغلی است در حالیکه حفظ توفیقات ما در انرژی هسته ای می تواند بر رشد اقتصادی زنان جامعه از اشتغال به مراتب موثرتر باشد اما از سوی مدعیان حقوق زنان فعالیت قابل اعتنایی نمی بینیم . ساده انگارانه است که بگوییم مسائل یمن بر حوزه زنان بی تأثیر است ، به قصد بهسازی حوزه بانوان این تعرض را محکوم نمود ه ایم؟

به طور حتم مسائل متفرق و متشتت ،طبقه‌بندى و اولويت گذارى نبودن اولويت‌ها برنامه‌ريزی‌ها را دچار مشكل می‌سازد و موجب می‌شود جامعه بودجه و امكانات خود را در مسيرى صرف كند كه از ضرورت درجه اول برخوردار نيست.

زن مسلمان ایرانی با مقاومت فرهنگی الگوی سومی برای زنان جهان مطرح کرد

مشخص كردن هدف و تعریف شاخصه ها بر اساس آن است. ما بايد مشخص كنيم كه الگوى مطلوب زن در نظام اسلامى، كدام الگوست؟ زن مسلمان ایرانی با مقاومت فرهنگی الگوی سومی برای زنان جهان مطرح کرد ؛آیا به عنوان نسخه موفق و تجربه شده آن را به زنان معرفی و در راستای تحقق آن سیاستگذاری کرده ایم؟ در این نوع نگاه عفاف سنجی ، مسئولیت پذیری و سرزندگی شاخصه معرفی می شوند.

نكته بعدی در مسائل زنان، داشتن نگرش جامع و سيستمی است. وقتى احكام اسلام مورد مطالعه قرار می‌گيرد، به صورت مجموعه‌اى مورد توجه قرار گيرد؛ نه فقط يك قانون. مثلاقانون ارث را خلاف عدالت می بینیم اما وقتی قانون دیگری که به مرد می گوید باید این ارثیه را در مسير خانواده‌ات و هزينه‌هاى آن‌ها مصرف كنى، امّا به زن در قبال نفقه خانواده هيچ مسؤوليتى محول نمی‌كند را در نظر داشته باشیم قضاوتمان متفاوت می شود. اگرخانمی قد بلند، ديگرى متوسط و ديگرى كوتاه دارد، آيا عدالت ايجاب می‌كند كه چادر همه را يك اندازه و مساوى قرار دهيم؟! به يقين مساوات گاه با عدالت، هماهنگ است و گاهى جداست.

ما نمی‌توانيم در مسائل زنان، به خصوص مسائل حقوقى آن‌ها يك بخش را ببينيم و ساير قسمت‌ها را در نظر نگيريم. گاهى دست كارى كردن و تغيير دادن گوشه‌اى از اين سيستم، بدون توجه به پيامدهاى آن، خطرات جبران ناپذيرى را براى جامعه به ارمغان می‌آورد.براى پيشرفت لازم است جاودانگى اسلام و احكام اسلام را بپذیریم. ما احكام اسلام را سرچشمه گرفته از علم پروردگار می‌دانيم و می‌گوييم تابع افكار محدود انسانى نبوده و نيست. اين يك نوع فريب و رياكارى است كه از دين دم بزنيم ولى مسلّمات وحى را به رسميت نشناسيم .

در معرفی بانوان موفقی که در عرصه های متعدد مدیریتی ، سیاسی، مبارزاتی و... حضور موفقشان هیچ لطمه ای به باورهای دینی آنها وارد نکرد بکوشیم. همین جا مایلم درود بفرستم به طیبه واعظی ها که اجازه ندادند فعالیت اجتماعی به چادرشان لطمه ای بزند ، به معصومه آباد ها که در اسارت دشمن همچنان از پوشیدن لباس اسارت امتناع می کند و برای نپوشیدن لباس اسارت فرهنگی سرمشق ما می شود. سلام خدا بر مادرانی که مقدس ترین بنا را خانه و خانواده می دانند و از هر چیز که باعث آشفتگی آن بشود دوری می گزینند. و فرزندانی چون احمدی روشن ها ، سردار همدانی ها آزاده و سرافراز تربیت کردند.

اكنون كه هجمه فرهنگى دروغين غرب می‌خواهد ما را مرعوب تكنولوژى خود كند، و فرهنگ خود را بر ما تحميل نمايد،شایسته است فرهنگ غنی و پویای خودمان را حفظ كنيم و مستقل بينديشيم، در صدور آن بکوشیم تا موثر در بیداری اسلامی باشیم؛ نه اين‌كه مثل كسى كه متهم است بخواهيم از خودمان دفاع كنيم. در همه چيز مشروعیت و کارآمدی رادر نظر بگیریم. فريب شعارهاى كاذب را نخوریم تا به پيشرفت برنامه‌ها كمك شود و برکات زیادی به دنبال خواهد داشت. توكل ما بايد بر خداوند باشد که إن الله یدافع عن الدین آمنوا ...دفاع خداوند متعال حتمی است در صورتی که ما هم از احکام نورانی اسلام دفاع کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها